Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chilifrukter

  • brii 24 juni 2008

    Skrivet av piusamadeusmozart den 24 jun 2008

    Håller med brii. Det låter lite konstigt med fetaost i. Men varför inte. Kan man inte köpa fetaost som ligger i just olja. Nästa gång skall jag lägga i tonfisk också som brii. Men i år får jag nog köpa runda peperoncini. Grönsakslandet är lite tunnsått p.g.a. den fruktansvärt regniga och kalla våren.
    Tänkte på det här med tjuvar. Är inte det på tomatplantor?
    Till matnjutaren, trevligt att få sina recept även om jag inte skrivit många. Om det inte är gott så klaga på mig för jag skriver bara in recept som jag lärt mig i praktiken. Inga avskrivna så att säga.



    men hej!!
    bor du också i italien???
    var???

  • gladavmat 24 juni 2008

    Får jag bara passa på att komma med en varning, när ni pillar med dessa härliga frukter, peta ej i ögonen eller i ansiktet för det bränner som eld i timmar:(

  • matnjutaren 24 juni 2008

    Skrivet av gladavmat den 24 jun 2008

    Får jag bara passa på att komma med en varning, när ni pillar med dessa härliga frukter, peta ej i ögonen eller i ansiktet för det bränner som eld i timmar:(

    Jo, Tack.! :) Men för min del, så lärde jag mej på ett "dyrt" vis detta.:( Gjorde pizzor. på jobbet mitt, (innan) med dessa godsaker på, färska och råkade klia mej i ögat....Usch!!!

  • piusamadeusmozart 25 juni 2008

    Skrivet av gladavmat den 24 jun 2008

    Får jag bara passa på att komma med en varning, när ni pillar med dessa härliga frukter, peta ej i ögonen eller i ansiktet för det bränner som eld i timmar:(



    Jag har skrivit i mitt recpt att man bör använda gummihandskar och att aldrig beröra ansiktet men borde kanske ha skrivit det med stora bokstäver och ett stort VARNING.

  • matnjutaren 25 juni 2008

    Skrivet av piusamadeusmozart den 25 jun 2008

    Skrivet av gladavmat den 24 jun 2008

    Får jag bara passa på att komma med en varning, när ni pillar med dessa härliga frukter, peta ej i ögonen eller i ansiktet för det bränner som eld i timmar:(



    Jag har skrivit i mitt recpt att man bör använda gummihandskar och att aldrig beröra ansiktet men borde kanske ha skrivit det med stora bokstäver och ett stort VARNING.

    Ja det hade nog varit en bra idé. (Y
    )För, vilket ELÄNDE det orsakade i flera timmar. (N):'( Och snacka inte om HUR det VÄRKTE i ögat...:'( Fick uppsöka akuten för att få hjälp. Kändes, precis som du beskrev,som om ögat skulle "brinna opp".
    Med andra ord sagda:

    TÄNK på detta vid beröringen av dessa go´a frukter!
    Bra tänkt av dej gladavmat! (L)(Y)

  • zudette 25 juni 2008

    Alltså en fråga - Finns peperoncini att köpa i Sverige!??? -Var till Italien för typ 20 år sedan och köpte med mig en burk hem - men sen den är slut har jag försökt hitta liknande men inget går att jämföra tycker jag! - Skulle bli jätteglad om det fanns att köpa här!!

  • matnjutaren 25 juni 2008

    Skrivet av zudette den 25 jun 2008

    Alltså en fråga - Finns peperoncini att köpa i Sverige!??? -Var till Italien för typ 20 år sedan och köpte med mig en burk hem - men sen den är slut har jag försökt hitta liknande men inget går att jämföra tycker jag! - Skulle bli jätteglad om det fanns att köpa här!!

    Nu, när du nämner det så har jag faktiskt, inte heller sett det någonstans.:o
    Men, man kan odla dem själv. (Y)
    Fast det var ju inte det du ville veta.:)
    Låter frågan gå vidare till någon som kanske vet? (Y)

  • brii 25 juni 2008

    Skrivet av zudette den 25 jun 2008

    Alltså en fråga - Finns peperoncini att köpa i Sverige!??? -Var till Italien för typ 20 år sedan och köpte med mig en burk hem - men sen den är slut har jag försökt hitta liknande men inget går att jämföra tycker jag! - Skulle bli jätteglad om det fanns att köpa här!!



    har du försökt i de där affärerna som säljer utländska varor?
    t.ex i Malmö runt om Möllevångs torget..finns det sådana affärer...om jag inte minns fel eller dom har försvunnit..
    sista gången jag var i Sverige var 3 år sedan:(

  • Ernst76 25 juni 2008

    Jag gjorde misstaget att på toaletten för att pinka efter att jag stått och rensat chilifrukter. Nu efteråt kan man skratta åt det (frugan skrattade då med) men det brände i "snabeln" och det gick inte att bli av med hur mycket man än tvättade den.:'(

  • Lindanemon 26 juni 2008

    Skrivet av Ernst76 den 26 jun 2008

    Jag gjorde misstaget att på toaletten för att pinka efter att jag stått och rensat chilifrukter. Nu efteråt kan man skratta åt det (frugan skrattade då med) men det brände i "snabeln" och det gick inte att bli av med hur mycket man än tvättade den.:'(


    :'( Fyyyyy :(
    Stackars dej

  • vanillalover 1 juli 2008

    Hej igen!
    Nu blommar mina chiliplantor för fullt! Men när blommorna vissnat ramlar de bara av...:-( Ska det inte bli en liten chilifrukt där blomman suttit?
    Tacksam för svar!!
    /Marie

  • 93emm29 3 november 2011

    Skrivet av vanillalover den 1 jul 2008

    Hej igen!
    Nu blommar mina chiliplantor för fullt! Men när blommorna vissnat ramlar de bara av...:-( Ska det inte bli en liten chilifrukt där blomman suttit?
    Tacksam för svar!!
    /Marie


    Om blommorna bara trillar av utan att ge någon frukt kan det bero på att blommorna inte har blivit pollinerade. Du kan hjälpa dem med en pensel eller torp så blir det nog chilisar!

  • a-lie 4 november 2011

    Ursäkta min okunskap :s.....men vad är egentligen Peperoncini???
    Trodde det var Chilipeppar på italienska men är det även någon form av inlagd peppar??

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.