Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chokladfondant

  • jollo10 28 december 2011

    Hej alla glada MK människor!

    Till nyår ska jag baka en chokladfondant för första gången

    Det jag vill ha av er är tips, alla möjliga tips, på recept, tid i ugn, form, detaljer osv.

    Jag har hittat ett recept i Pluras kokbok, men jag vill ändå ha tips och recpet, HJÄLP MIG!

    Skriv gärna era tips på ett överskådligt sätt, exempe

    1.

    2.

    3.

    Eller liknade!

    Tack på förhand!


    Mvh
    Jonas

  • jollo10 29 december 2011

    PUFF

  • alexal 29 december 2011

    Hej,

    Den här provade jag att göra (från tasteline) och den var verkligen super enkel och super god :)
    jag använde brulé formar när jag gjorde mina men även muffinsformar i aluminium fungerar bra.

    4 portioner

    75gr smör
    100 gr mörk choklad 70%
    2 st ägg
    4 msk strösocker

    Tillagning
    1. Sätt ugn på 175 grader, Smörj fyra ugnssäkra formar med smält smör el flytande margarin.

    2. Lägg smör och chokladen i kastrullen (bryt gärna chokladen). Smält på svag värme under omrörning.

    3. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Blanda i chokladblandningen och häl därefter i formarna. Grädda i nedre delen av ugnen ca 10-15 minuter,

    4. Ta ur fondanten och låt svalna något, använd kökshanduk och vält ur lätt ur formen.

    Jag hade passionsfrukt, hallon och äkta vaniljglass till men här väljer man helt efter smak och tycke.

    Lycka till!

  • kakdegen 29 december 2011

    Hej, det här receptet använde vi oss av när jag jobbade på Operakällaren. Hoppas det är till nån hjälp!


    Chokladfondant med halloncoulis och vaniljglass
    8 st

    130 g mörk choklad av bra kvalitet, tex Vahlrona Caribë
    130 g osaltat smör
    140 g ägg
    20 g äggula
    100 g florsocker
    15 g kakao
    68 g mjöl
    4 g bakpulver

    8 st små suffléformar, ca 7 cm i diameter
    Rumstempererat smör
    kakao

    Halloncoulis:
    Hallonpuré
    Sockerlag
    citronsaft

    Metod:
    Smörj suffléformarna med rumstempererat smör och ”mjöla” dem sedan med ett tunt lager kakao. Ställ formarna i frysen.

    Halloncoulis: Tag hallonpurén och smaka av med sockerlag och citron till en god hallonsås. Tänk på att lite socker tar fram smakerna mer. Ibland kan det vara svårt att få tag på fruktpuré i frysdisken, då kan man köpa barnmatspureér på burk eller ta frysta bär som man mixar och sedan passerar.

    Chokladfondant: Hacka chokladen grovt. Smält chokladen tillsammans med smöret i mikrovågsugnen. Ta det lite försiktigt och kör ca 20 sekunder i taget, rör om mellan varven så inte chokladen bränns.
    Vispa ihop äggen och äggulan lätt. Blanda ned äggen i den smälta chokladen. Sikta florsocker, kakao, mjöl och bakpulver. Vänd ned torrvarorna i chokladsmeten. Häll över smeten i en spritspåse. Spritsa i de kylda formarna, fyll formarna till det är ca 1 cm kvar till kanten. Ställ in i frysen.
    Grädda fondanten i 175 grader (varmluftsugn) i ca 6 minuter. Har du inte varmluftsugn, höj värmen med ca 25 grader. Serveras varm med lite halloncoulis och en kula riktigt god vaniljglass.

    Tips! Sockerlag gör du genom att ta lika delar socker och vatten. Värm till lagen blivit klar. Kyl ned till den är kall. Sockerlag klarar sig ganska länge i kylen, så om du vet att du ska använda det flera gånger så kan du göra en större sats som du sparar!

  • jollo10 29 december 2011

    Ska man frysa smeten eller inte?

    Hur länge i sådana fall?

  • jollo10 29 december 2011

    puff

  • jollo10 30 december 2011

    Puff

    HJÄLP MIG!

  • Krestin 30 december 2011

    Receptet från operakällaren var fantastiskt.(Y) Provade det nyss. Tror att det är vettigt om man tar ut fondanten från frysen en stund i förväg så att formarna inte är iskalla. Vitsen med frysningen är väl att då finns formarna färdiga så att man behöver inte stå och kladda när man har gäster.
    Lycka till!

  • jollo10 30 december 2011

    Kerstin

    Blev dem goda och kladdiga?

    Hur länge ska man frysa dem?

  • jollo10 31 december 2011

    Kerstin

    Blev dem goda och kladdiga?

    Hur länge ska man frysa dem?

  • husmusen88 31 december 2011

    Ett par timmar i frysen brukar man ha dem, beror på vad du har för frys och vilket gradantal det är inställt på. Brukar ställa mina i snabbfrysfacket.

  • jollo10 31 december 2011

    Ok, men ska man ha dem fyllda med smet ett par timmar i frysen också? Ska man ta ut dem någon timme innan man gräddar de? Ge mig mer information, någon?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.