Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Datakunnig? MSN-virus

  • Queenie 13 augusti 2008

    Jag kommer att välja att formatera om då datorn börjar bete sig mer och mer underligt. Firefox stängs av utan anledning och en massa andra konstigheter. Sitter just nu och gör en backup. jag har inte installerat andra program, det var den där msn-länken som ställde till allting.

  • Smulpajen 13 augusti 2008

    Usch vad tråkigt :( Men du får glädja dig åt att den blir som ny(Y) Men en himla massa jobb är det innan man får allt på plats igen. Lycka till!

  • Queenie 13 augusti 2008

    Tack smulpajen. Just nu sitter jag och flyttar en massa filmer jag inte bränt från C till F, det tar en jävla tid. Men sen är jag klar, då är det dags att ringa supporten så att jag inte gör fel, det är ju bara C jag ska formatera om.

  • Queenie 14 augusti 2008

    Jag är RUSKIGT irriterad på min dator nu. I går formaterade jag, ringde till supporten först så att det skulle bli riktigt. Jag ville bara formatera om C och inte F. Ja, konstigt nog så låg den andra hårddisken på F och inte D som den brukar. Jag gjorde som han sa, när allt var färdigt vid 11-tiden i går kväll. Det tog ju en himla tid, hade suttit och gjort backup i flera timmar och flyttat allt jag skulle spara till F, bland annat 12 filmer jag inte bränt än, där låg också ca 800 småspel, crackade som fullversioner. Vad händer när formateringen är färdig? Jag trodde jag skulle smälla av! Jo, då har datorn installerat Windows både på D och C, på F fanns ingenting som det tidigare gjorde, ALLT jag hade där var borta, alla spel, filmerna jag skulle bränna, serier jag laddat ner plus annat jag ville spara. Det är ju helt otroligt! Vissa grejer som förut var installerade på C hade nu flyttat sig till D. Som tur är har jag bränt en massa spelbackuper under årens lopp, men det tar ju evighet att installera alla dem, sen ladda hem filmerna igen (och då sjunker ration i botten). Nä, det var inte roligt alls. Får se om jag ringer supporten i kväll eller om jag låter Windows ligga dubbelt. Sen får jag väl sitta hela helgen och få ordning på datorn som den var förut.

  • Smulpajen 14 augusti 2008

    Jag lider verkligen med dig, förstår din frustration:'( Jag är den enda här hemma som håller ordning på huset fyra datorer. Och jag vet vilket jädrans jobb det är, speciellt när det krånglar och man stöter på sånt man inte är tekniskt kunnig på. Virus och spinprogram är ett gissel och ibland väldigt svåra att upptäcka. Man kan köra hur många virusprogram som helst och inte hitta något.
    I går hände det för första gången samma sak hos mig som hos dig. Jag fick en länk skickad på MSN (Messenger) från min dotter som jag vet inte var online. Hon satt på en buss... Jag blev VÄLDIGT förvånad att få den här länken kan jag säga. Jag klickade naturligtvis inte på den. Frågan är om min dotter har virus i sin dator? Får kolla upp det. Hade personen du fick länken av virus??

  • Queenie 14 augusti 2008

    Då har din dotter garanterat virus i datorn. Annars skickas inte såna meddelanden ut. Ja, peresonen som skickade länken till mig hade virus.

  • Smulpajen 14 augusti 2008

    Åh nej:( jag som verkligen inte har tid med det nu...Men hennes dator funkar faktiskt utan problem, konstigt nog. Det blir nattarbete...

  • amirene 14 augusti 2008

    Hej!

    Verkligen jättetrist när sådant händer vid ominstallation, jag vet... :(

    Jag brukar behöva installera om min dator ca var tredje månad. (arbetar lite med datorer o då blir de att man testar en massa konstiga program o får då en massa dumheter som inte ska finnas i datorn...)

    Men i alla fall, ett litet tips vid ominstallation är att man skaffar sig en extern hårddisk o lägger över alla filer man vill spara innan man installerar om så att filerna finns för säkerhets skull. De e så lätt att de går fel och att filerna försvinner som i ditt fall...
    Vill man inte köpa en ex. hårddisk så går de lika bra med återskrivningsbara DVD-skivor.(DVD-RW) Det tar visserligen ett tag när man ska bränna över alla filer till skivorna, men de fungerar lika bra som tillfälligt lagringsutrymme vid en ominstallation. Jag brukar använda DVD-RW-skivor o de har fungerat jättebra för mig! (Y)

    Hoppas detta kan vara till lite nytta ifall du eller någon annan behöver göra någon mer ominstallation...

    MVH Anna.

  • bellekrus 14 augusti 2008

    (Y)Ett jättebra tips till er som har problem med datorerna är www.eforum.idg.se
    När det gäller virus och spionprogram, så är Cecilia jätteduktig. Har hjälpt många bekanta genom denna sida...

  • Smulpajen 14 augusti 2008

    Skrivet av bellekrus den 14 aug 2008

    (Y)Ett jättebra tips till er som har problem med datorerna är www.eforum.idg.se
    När det gäller virus och spionprogram, så är Cecilia jätteduktig. Har hjälpt många bekanta genom denna sida...

    Vem är Cecilia?

  • Smulpajen 14 augusti 2008

    Skrivet av Smulpajen den 14 aug 2008

    Skrivet av bellekrus den 14 aug 2008

    (Y)Ett jättebra tips till er som har problem med datorerna är www.eforum.idg.se
    När det gäller virus och spionprogram, så är Cecilia jätteduktig. Har hjälpt många bekanta genom denna sida...

    Vem är Cecilia?

    Oj vad dum jag är:( Läste inte riktigt! Förlåt!

  • Queenie 14 augusti 2008

    Försökte regga mig på eforum, men kunde inte starta några trådar.

    Jag brukar bränna över på dvd-rw eller flytta till en extern hårddisk, men jag trodde i min enfald att det inte skulle behövas nu när jag flyttade filerna till F. När jag bara skulle formatera om C så begriper jag inte hur det helt plötsligt inte fanns något på F, och en del program som förut var installerade på C hade flyttat sig till D?? Men gör det något att windows ligger både på C och D, eller måste jag göra om hela proceduren igen och hur ska man då veta att det blir rätt tro?

  • Smulpajen 14 augusti 2008

    Skrivet av Queenie den 14 aug 2008

    Försökte regga mig på eforum, men kunde inte starta några trådar.

    Jag brukar bränna över på dvd-rw eller flytta till en extern hårddisk, men jag trodde i min enfald att det inte skulle behövas nu när jag flyttade filerna till F. När jag bara skulle formatera om C så begriper jag inte hur det helt plötsligt inte fanns något på F, och en del program som förut var installerade på C hade flyttat sig till D?? Men gör det något att windows ligger både på C och D, eller måste jag göra om hela proceduren igen och hur ska man då veta att det blir rätt tro?

    Bra frågor du ställer!! Jag fattar inte vaför de andra håddiskarna blev berörda när du bara valt att formatera C. Skulle vara roligt att höra vad din support säger om det.
    En extern hårddisk borde man ha, men tror mååånga slarvar med det. Däribland jag själv...
    Fast egentligen tror jag inte det är slarv, utan okunskap många gånger. Jag har tre stora, ej externa då, och trodde man klarade sig med det. Ska nog kolla upp det lite bättre.

  • Queenie 14 augusti 2008

    Nu vet jag varför jag har windows både på C och D. Det som var förut installerat på C har flyttats till D när jag formaterade. Så logiskt borde jag kunna ta bort Windowsmappen från D, onödigt att det ligger och tar plats, när det är Windows på C som används, dessutom så är Windows på D nu något mindre än på C, alla filer kanske inte flyttades under formateringen. Får nog be gubben ringa supporten och fråga i kväll. Men spelar egentligen ingen roll vad de säger, jag kan ju ändå inte komma åt det som låg på F förut ...

  • SDMaya 14 augusti 2008

    Jag har hört samma sak, det är inget virus utan "spam"
    (N) Tråkigt när det blir sånt...
    /Maya

    Skrivet av friis den 12 aug 2008

    Jag vet en lösning!

    Byt lösenord för din inloggning på msn, det funkade för mig.

    Tror inte det handlar om ett virut utan om en robot som loggar in med dina uppgifter och skickar meddelanden automatiskt.

    /Friis

  • SDMaya 14 augusti 2008

    Lider med dig Queenie, inte nog att man blir arg och irriterad.:@ man blir ju av med sånt man vill spara när sånt händer.
    Ett tips är spara ner allt på skiva innan du formaterar om något... allt kan gå snett... been there done that!
    Hoppas du får rätt sida på det hela nu i alla fall.
    Maya

  • Smulpajen 14 augusti 2008

    Skrivet av Queenie den 14 aug 2008

    Då har din dotter garanterat virus i datorn. Annars skickas inte såna meddelanden ut. Ja, peresonen som skickade länken till mig hade virus.

    Länken hette något i stil med coolstuff. Vad jag förstår skickas detta runt bland msnkontakter. Hon fick den idag igen från en annan person än förra gången. Var det möjligen den du också fick? Hennes visningsbild ändrade sig plötsligt till en annan hon inte ens har. Men några virus har jag inte hittat, än... peppar peppar..

  • irrevirre 14 augusti 2008

    Jag blir imponerad vad ni är datakunninga! Kvinnor KAN:-)
    Här fixar min man ( det tekniska snillet") allt tekniskt.
    Några virus får vi aldrig dock. Vi har ingen PC, det är MAC som gäller här.
    Hoppas verkligen virus-problemen löser sig snart.

  • Bowmore 14 augusti 2008

    Jag hittade heller inte direkt virus, men det fanns där ändå, för datorn betedde sig konstigt, mitt råd är att formatera

  • Bowmore 14 augusti 2008

    Queenie som skriver på Bowmores dator här ...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.