Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Datakunnig? MSN-virus

  • BigganL 14 augusti 2008

    Jag är ingen dataexpert, men har ibland på Messenger fått konstiga meddelanden från "kompisar" som jag inte har haft kontakt med på jättelänge. Det syns ju att det inte kommer från dom, konstiga länkar som det hänvisas till osv. Vet att dom inte har skickat det.

  • Smulpajen 14 augusti 2008

    Det är ju skillnad på virus, trojaner och maskar. För att lära sig skillnaderna och hur dom fungerar kan man läsa på den här sida http://www.webopedia.com/DidYouKnow/Internet/2004/virus.asp
    Tyvärr på engelska.

  • Smulpajen 14 augusti 2008

    På svenska! http://sv.wikipedia.org/wiki/Datorvirus

  • boz1965 14 augusti 2008

    Verkar som om det är dags att "blåsa" datorn.

    Här är vad jag hade gjort:

    Gör backup av alla viktiga dokument och bilder och installera om allt.
    När du installerar om operativet så välj INTE snabbformatering, utan formatera från grunden.
    Snabbformatering raderar nämligen inte viruset.

    Trist, men det är det enklaste sättet att få datorn ren igen.

    Sen rekommenderar jag att du skaffar F-Secure Antivirus med brandvägg.

  • Queenie 14 augusti 2008

    Precis vad jag hade gjort, men nu hittade datorn inte ljudkortet. Vi ringde till supporten och formaterade om igen, nu är D försvunnen, nu har jag bara C. Går inte alls som jag vill.

  • Annras 14 augusti 2008

    Jag känner för dig, Queenie, har varit med om precis samma sak. Jag håller tummarna för dig! (Y)(Y)(Y)(Y)(Y)

  • Queenie 14 augusti 2008

    Har suttit i kö til supporten i snart 40 minuter nu. :(

  • bellekrus 15 augusti 2008

    Det är därför jag inte håller för formatering i första hand. Det är bra att göra det någon gång. Men börjar det strula så är det inte kul. Pröva e-forum i första hand, de är jätte duktiga.

  • Smulpajen 15 augusti 2008

    Nu har jag kontaktat F-secure. Jag har deras program genom Telia, för att "en gång för alla" få reda på hur det ligger till med dessa länkar som skickas runt. Svaret jag fick var att byta lösenord på msn. Någon skrev om det längre upp i tråden. Min nästa fråga var då om man klickat på länken man fått och då fått in virus, kan man då vara säker på att virusprogrammet hittar det? F-secure hittar ALLA virus, var svaret.... Och jag måste säga säga att sen vi började med F-secure har våra datorer aldrig haft vare sig virus eller trojaner.
    Så nu byter vi lösenord så får vi se om det hjälper!

    Hoppas Queenie du får ordning på allt strul. Krånglande datorer är den värsta frustration som finns. Den ska bara funka, tycker man.

  • Smulpajen 15 augusti 2008

    :ZGlömde säga att man ska ta bort msn också och installera om det!

  • Queenie 15 augusti 2008

    Nu har vi formaterat om ännu en gång, då D försvann, var ju tvungen att tömma den då Windows även låg på D. Men nu har vi formaterat hårddiskarna och jag har kört uppdateringar etc, det enda jag inte har fått igång är ljudet än, men ska testa det när jag kommer hem. Har laddat hem drivrutiner från Fujitsus hemsida. F-secure finns det att ladda hem tro? Jag testade att avinstallera MSN, men datorn betedde sig konstigt ändå.

  • Smulpajen 15 augusti 2008

    Skrivet av Queenie den 15 aug 2008

    Nu har vi formaterat om ännu en gång, då D försvann, var ju tvungen att tömma den då Windows även låg på D. Men nu har vi formaterat hårddiskarna och jag har kört uppdateringar etc, det enda jag inte har fått igång är ljudet än, men ska testa det när jag kommer hem. Har laddat hem drivrutiner från Fujitsus hemsida. F-secure finns det att ladda hem tro? Jag testade att avinstallera MSN, men datorn betedde sig konstigt ändå.

    Det finns en testversion du kan prova gratis i 30 dgr. Läs mer här http://www.f-secure.se/

  • Mimzan 15 augusti 2008

    hej, läste om ditt problem med msn-virus, det har jag också haft, fick ett litet program av min son som heter MSN-fix o som tar bort msn-virusen, ett litet program bara men som fungerar, hör av dig om du är intresserad av det

    hälsingar
    Monica

  • MatPlingela 15 augusti 2008

    Hej
    Det där viruset har vi haft i huset ett par olika omgångar också (skumt nog har vi samma virusskydd på de tre datorerna men bara en har blivit drabbad). Denna typ av virus heter mubla och det är inte lätt att bli av med, även om man hittar den fil som sänder ut meddelanden till alla på kontaktlistan så finns det en "moderfil" som fortsätter skapa nya såna filer. Första gången och efter mycket detektivarbete så lyckades jag hitta "moderfilen" och få stopp på eländet (den gången sändes det ut meddelanden såsom "kolla in den här bilden på mig"). Andra gången datorn drabbades hajade jag till direkt och körde en återställning på datorn (man väljer en återställningspunkt som det kallas -helt enkelt ett datum man vet att datorn inte innehöll virus) och då försvann det. Denna typ av virus kan inte bara vara otroligt irriterande (inte bara för den som har det utan även de stackarna på msn-listan som bombas med meddelanden) utan det kan också generera filer som stjäl lösenord. Här är Symantecs sida om viruset: http://www.symantec.com/business/security_response/writeup.jsp?docid=2007-072302-0958-99&tabid=2

  • MatPlingela 15 augusti 2008

    Kolla datorns hjälpfiler för stegvis hjälp med återställning och lycka till!

  • Annras 15 augusti 2008

    Jag använder själv F-secure genom min bredbandsleverantör Comhem och jag tycker att det funkar jättebra! Har inte haft några problem sedan jag installerade det! (Y)

  • redd 16 augusti 2008

    Synd att jag missade tråden has sysslat med datorer i snart 23år eller 2/3delar av mitt liv.

    Det finns en drös med program som fungerar mer eller mindre bra för att rädda filer som man råkat tagit bort (även efter omformatering)

    För att ta ett exempel
    Data Doctor Recovery FAT and NTFS
    Problemet är bara att när man kopierar in nya filer till disken förstörs dom gamla snabbt.. Men det kan ju vara värt att prova i alla fall, du kanske lyckas rädda några filer..

    Annars är min rekomendation att köpa en USB disk eftersom dom knappast kostar något nu för tiden och lägga film etc på för långtidslagring, klart smidigare än att ha det cd/dvd skivor och behöver du blåsa burken igen är det bara att koppla bort hårddisken så riskerar du inget.

    http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=360&o=egenskap_2&rev=1

  • Queenie 16 augusti 2008

    Jag testade att göra en systemåterställning, jag avinstallerade msn, jag körde alla möjliga spionprogram, även ett online. Eforum reggade jag mig på men lyckades inte starta några trådar, "hade ingen behörighet" stod det, varför vet jag inte ... Msn-fix hade jag testat, det hjälpte inte. Precis som Matplingela skrev så är det här viruset svårt att bli av med, och även om man tror att man blivit av med det så har man inte alltid det. Nu är ju datorn formaterad igen och jag har nu C och D som jag ska ha, men däremot inget LJUD ... *muttrar* I går satt jag och pratade med supporten i 1 timma och 40 minuter, vi testade alla möjliga varianter som fanns att testa, laddade hem saker från Fujitsus hemsida. Enligt honom så är det ett mjukvarufel. Jag är övertygad om att det är något lurigt med formateringscd:n samt att på drivers and utilitis så finns installeras allt annat men INTE ljudet. Så datorn ska lämnas in på måndag till SYSteam i Borås, där jag har garanti. Troligtvis skulle jag tro att de får formatera om allt igen med en ny formateringscd, eller hur de nu gör. Så i morrn kväll sätter jag mig och lägger över lite saker på vår externa hårddisk. Dumt att jag inte gjorde det förra gången, man jag trodde ju i min enfald att det skulle räcka att flytta filmerna/filerna från C med tanke på att det bara var C jag skulle formatera om och inget annat. Sådant har jag gjort förut och då har det ALLTID funkat. Har också hört om program som kan återställa det som blev förlorat, men oftast döpöer det om filer och det är inte säkert på att det blir komplett. Så jag får ladda ner filmerna och allt det andra igen.

  • Anile 16 augusti 2008

    Joe, Det är jobbigt med sådanna virus. ;D Jag fick det en gång och det verkade vara ett virus som flyttade hem till mig och min dator, det verkade packa upp i min mapp med MSN Delade mappar, jag raderade genast alla filer där och det gjorde jag rätt i... Prova det du också! Sedan kan du ladda ner en gratis Msn som inte har något virus med sig på sidan; http://swedish.ircfast.com/lv/group/view/kl73245/Hotmail_%26_MSN_Password_Recovery.htm

    Hoppas du får nytta av min info.. :)

  • K-kristina 23 augusti 2008

    Vad är det sm hönder på matklubben? I alla recept som jag försökt ladda ner sen nya matklubben kom så kommer det upp varning o det visadw sig att jag fått vairus som spred sig till 80 filer. Kämpade hela kvällen o det gck ej ens kom aut på internet o viruset en trojan gick ej reparera ,eller sätt ai karantän. Underligt så helt plötsligt i em gick deetreaparera . Är de fler som haaft detta problem efter det nya matklubben kom? I går hade jag bar ahämtat recept från en o samma person ,idag tog jag från en ny o samma varning kom upp så nu är jag livrädd att ajg har virus igen.(N)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.