Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Den bästa bok jag läst... Min absoluta favorit bok av alla....

  • camillaocamilla 7 maj 2009

    Skrivet av boz1965 den 7 maj 2009

    Skrivet av camillaopatrik den 6 maj 2009

    Den bästa boken jag någonsin läst är, " Mannen bakom masken" av Susan Kay.


    Är du säker på att du har rätt titel? Det finns nämligen en bok av Susan Kay på bokus.se med titeln "Phantom" som passar helt in på din beskrivning.

    Det finns en annan bok med titeln "Mannen bakom masken" men den är skriven av Bob Jones och Stacy Brown och handlar om Michael Jackson.


    Phantom är titlen på engelska. Jag har den på svenska och då heter den "mannen bakom masken". Super bra bok (Y)

  • pia61 7 maj 2009

    Sieg Larsons Triologi är fantastisk! (Y)

    Anne B Ragde har skrivit en triologi också: Berlinerpopplarna är den första, kommer inte ihåg de andra två! Fantastiska! :)

    Linda Olsson: nu vill jag sjunga dig milda sånger- jättebra! :D

    Kajsa Ingmarssons alla böcker!

    Alexander McCall Smith som skriver om Damernas detektivbyrå! :)

    Björn Hellbergs deckare är läsvärda. (Y)

    Rekommenderar också er att läsa Selma Lagerlöf!

    Just nu läser jag Cecar Millans bok om sitt liv och sina hundar! (Y)(Y)(Y)

  • Gnurf 7 maj 2009

    Men Pia då...tog du genast bort din kärleksförklaring till dansbandsmusik!?? (L)(L)(L) Ja Ni är då ombytliga ni fruntimmer :) Men prova lite tantsnusklitteratur vet ja...man vet ju aldrig om man tycker om det innan man testat.

    Som flickan sa....:p

  • Nusse 7 maj 2009

    Skrivet av Gul13 den 7 maj 2009

    Skrivet av Nusse den 7 maj 2009

    Skrivet av camillaopatrik den 6 maj 2009

    Den bästa boken jag någonsin läst är, " Mannen bakom masken" av Susan Kay.
    Den handlar om Fantomen på operans liv, från födelse till död.
    Tyvärr går det bara att låna boken på biblioteket.

    Annars rekomenderar jag allt av Jeffery Deaver, där dom löser brott i sann CSI anda.

    Den ända bok jag ångrar att jag någonsin läst och som jag avråder alla från att läsa är,
    Yolanda - Min egen berättelse. Den får pojken i "Pojken som kallades det" att se ut till att ha riktigt
    trevliga hemförhållande.

    Då ska du nog inte läsa Silverfisken av Sofia Rapp Johansson heller. Den är för sorglig..


    Vad handlar den om?

    Läs här får du se..den är lite speciell iom att den är skriven på prosa.
    http://www.bokus.com/b/9100112127.html

    Själv är jag inbiten läsare av mysdeckare a´la Christie.
    Jag samlar på böckerna med, men nu börjar det bli dyrt.:(

  • popik 7 maj 2009

    En annan klassiker som jag tycker mycket om är
    Driver dagg, faller regn
    Handling:
    Germund bor med sin far och deras drängar och pigor på storgården Germunds strax utanför byn. Han är förlovad med grannflickan Gertrud, och han kan knappt tänka på annat än henne. De går på logdans tillsammans och Germund vill inget annat än hålla hårt om sin flicka, och kanske få med henne ut i mörkret en stund. Men Gertrud likar honom inte, och stretar emot, och Germund förstår ingenting. Först när Germund kommer hem från stan med bröllopsgåvorna förstår han att Gertrud inte varit pryd, hon har nämligen rymt ifrån honom, bröllopet och gården som hon skulle få ärva, ja hela sitt rika liv, för att leva tillsammans med traktens fattiga spelman.

    Visst tycker man om Germund, och synd om honom också, men jag känner inte alls igen berättelsen, och det blir inget riktigt sug i den. Har jag någonsin läst detta? Jo, sen förstår jag, för först på sid. 140 heter kapitlet "Dottern" och vi får möta Germunds dotter, Marit. Germund har blivit storbonde, och Marit ska giftas bort rikt. Hon är villig och foglig, ända tills hon möter traktens fattiga spelman… Jon.

    Stackars Jon är son till Gertrud, som dog med sin spelman i forsen när Jon var bara barnet. Folk sätter stor tilltro till skrock och Jon får i hela sitt liv höra att hans far var forskarlen som drog hans mor i fördärvet. Spela fiol är det enda Jon kan bra, även om det tidvis skrämmer honom, eftersom prästen tutat i honom att det är en synd att spela. Jon och Marit träffas i hemlighet, och nu får man följa hur kärleken växer på nära håll, inte på avstånd som när Marits pappa Germund miste den flicka han ville ha.

  • doris08 7 maj 2009

    Skrivet av marialm den 6 maj 2009

    Har ni provat Peter Robinsons deckare. De är både deckare och thrillers.Oerhört spännande, men börja från början med "En väldigt torr sommar" annars får du aldrig ordning på kronologin.

    Otroligt bra författare, har läst alla utom de två senaste.

  • safir74 7 maj 2009

    En annan bra bok: Om jag kunde drömma av Stepehnie Meyers. Fick låna den av syrran och varken hon eller jag hade en aning om att det är en ungdomsbok *L*

    "Isabella Swan flyttar till Forks, en liten regnig sovstad i Washington. Hon förväntar sig att hennes nya liv ska bli lika långtråkigt som staden själv. Men när hon träffar den gåtfulle och förföriske Edward Cullen tar hennes liv en oväntad och farlig vändning. Edward har länge lyckas hålla sin identitet som vampyr hemlig. Men nu går ingen säker, minst av allt Bella som är den person Edward håller mest av. Edward och Bellas förhållande balanserar på knivseggen mellan begär och livsfara.

    Det finns ytterligare tre böcker som följer denna. Dessutom har det släpps en film om den boken rätt så nyligen : Twilight

  • babbs 7 maj 2009

    Jag läser mycket och har alltid gjort det, ända sedan jag gick i första klass. Bland de bästa böckerna jag läst finns "Flyga drake" och "Tusen strålande solar". Jag läser gärna om mina böcker gång på gång, man hittar alltid något nytt i dem. Den som jag läst absolut flest gånger är "Fem svarta höns" av Nevil Shute. Jag läste den första gången för minst 40 år sedan och har läst om den fem eller sex gånger. En bra bok fångar läsaren från första sidan.

  • pia61 7 maj 2009

    Skrivet av Gnurf den 7 maj 2009

    Men Pia då...tog du genast bort din kärleksförklaring till dansbandsmusik!?? (L)(L)(L) Ja Ni är då ombytliga ni fruntimmer :) Men prova lite tantsnusklitteratur vet ja...man vet ju aldrig om man tycker om det innan man testat.

    Som flickan sa....:p


    Tantsnuskbokstiden är över sen länge och böckerna är förpassade långt in i garderoben för att i sinom tid fara till soptippen!!! :D:p
    Jag kanske ska skicka Hollywoodfruar till dig? :p

    Men som sagt Dansband gillar jag!!! (L)(L)(L)

  • pia61 7 maj 2009

    Skrivet av popik den 7 maj 2009


    En annan klassiker som jag tycker mycket om är
    Driver dagg, faller regn
    Handling:
    Germund bor med sin far och deras drängar och pigor på storgården Germunds strax utanför byn. Han är förlovad med grannflickan Gertrud, och han kan knappt tänka på annat än henne. De går på logdans tillsammans och Germund vill inget annat än hålla hårt om sin flicka, och kanske få med henne ut i mörkret en stund. Men Gertrud likar honom inte, och stretar emot, och Germund förstår ingenting. Först när Germund kommer hem från stan med bröllopsgåvorna förstår han att Gertrud inte varit pryd, hon har nämligen rymt ifrån honom, bröllopet och gården som hon skulle få ärva, ja hela sitt rika liv, för att leva tillsammans med traktens fattiga spelman.

    Visst tycker man om Germund, och synd om honom också, men jag känner inte alls igen berättelsen, och det blir inget riktigt sug i den. Har jag någonsin läst detta? Jo, sen förstår jag, för först på sid. 140 heter kapitlet "Dottern" och vi får möta Germunds dotter, Marit. Germund har blivit storbonde, och Marit ska giftas bort rikt. Hon är villig och foglig, ända tills hon möter traktens fattiga spelman… Jon.

    Stackars Jon är son till Gertrud, som dog med sin spelman i forsen när Jon var bara barnet. Folk sätter stor tilltro till skrock och Jon får i hela sitt liv höra att hans far var forskarlen som drog hans mor i fördärvet. Spela fiol är det enda Jon kan bra, även om det tidvis skrämmer honom, eftersom prästen tutat i honom att det är en synd att spela. Jon och Marit träffas i hemlighet, och nu får man följa hur kärleken växer på nära håll, inte på avstånd som när Marits pappa Germund miste den flicka han ville ha.



    Visst är det en gammal Allers roman?
    Har läst den kommer ihåg att jag älskade den!

  • Gnurf 7 maj 2009

    Ja några stycken erfarna Hollywoodfruar tackar en Man ju inte nej till...som bara går omkring där i sina lyxvillor...utan någonting vettigt att göra....(L) Tack Pia...du är så omtänksam...:p

    Skrivet av pia61 den 7 maj 2009
    Tantsnuskbokstiden är över sen länge och böckerna är förpassade långt in i garderoben för att i sinom tid fara till soptippen!!! :D:p
    Jag kanske ska skicka Hollywoodfruar till dig? :p

    Men som sagt Dansband gillar jag!!! (L)(L)(L)

  • poffa 7 maj 2009

    Jag kan rekommendera två bra böcker jag läst, som jag kommer att tänka på rent spontant.

    1: Exit av Kent Lindahl: Exit – min väg bort från nazismen.
    Mycket läsvärd om hur rasism/nynazism mm fungerar. Kent Lindahl startar Exit som är till för avhoppare från högerextrema rörelser.

    2: Ett hus åt Mr Biswas: Av Nobelpristagaren i litteratur 2001 Vidiadhar Surajprasad Naipaul.
    Handlar om Indien, Och det roliga för mig är att jag har varit i Indien, och allt känns igen.
    Men även om man inte varit i Indien är det ganska rolig, trots fattigdommen den beskriver.
    Mycket läsvärd, även för att vara en Nobelpristagare.

    :)

  • Maahl 7 maj 2009

    Fannie Flagg - En röd liten fågel i juletid

  • safir74 7 maj 2009

    Skrivet av neta63 den 7 maj 2009

    Skrivet av marialm den 6 maj 2009

    Har ni provat Peter Robinsons deckare. De är både deckare och thrillers.Oerhört spännande, men börja från början med "En väldigt torr sommar" annars får du aldrig ordning på kronologin.

    Otroligt bra författare, har läst alla utom de två senaste.


    Har läst En väldigt torr sommar och den var bra. Visste inte att det fanns flera. Biblioteket nästa!!! :D

  • Annafbg 7 maj 2009

    Isabel Allende bjuder på fantastisk verklighetsflykt. "Eva Luna", "Andarnas hus" och "Ödets dotter" är bara tre av hennes underbara böcker. Gabriel Garcia Marquez är väl annars min absoluta favoritförfattare. Och så John Steinbeck förstås. "Riddarna kring Dannys bord" är nog den roligaste boken jag läst!

  • babbs 7 maj 2009

    Skrivet av Maahl den 7 maj 2009

    Fannie Flagg - En röd liten fågel i juletid


    Jag har också läst den boken. Den är helt underbar.

  • zudette 7 maj 2009

    Skrivet av pia61 den 7 maj 2009

    Skrivet av popik den 7 maj 2009


    En annan klassiker som jag tycker mycket om är
    Driver dagg, faller regn
    Handling:
    Germund bor med sin far och deras drängar och pigor på storgården Germunds strax utanför byn. Han är förlovad med grannflickan Gertrud, och han kan knappt tänka på annat än henne. De går på logdans tillsammans och Germund vill inget annat än hålla hårt om sin flicka, och kanske få med henne ut i mörkret en stund. Men Gertrud likar honom inte, och stretar emot, och Germund förstår ingenting. Först när Germund kommer hem från stan med bröllopsgåvorna förstår han att Gertrud inte varit pryd, hon har nämligen rymt ifrån honom, bröllopet och gården som hon skulle få ärva, ja hela sitt rika liv, för att leva tillsammans med traktens fattiga spelman.

    Visst tycker man om Germund, och synd om honom också, men jag känner inte alls igen berättelsen, och det blir inget riktigt sug i den. Har jag någonsin läst detta? Jo, sen förstår jag, för först på sid. 140 heter kapitlet "Dottern" och vi får möta Germunds dotter, Marit. Germund har blivit storbonde, och Marit ska giftas bort rikt. Hon är villig och foglig, ända tills hon möter traktens fattiga spelman… Jon.

    Stackars Jon är son till Gertrud, som dog med sin spelman i forsen när Jon var bara barnet. Folk sätter stor tilltro till skrock och Jon får i hela sitt liv höra att hans far var forskarlen som drog hans mor i fördärvet. Spela fiol är det enda Jon kan bra, även om det tidvis skrämmer honom, eftersom prästen tutat i honom att det är en synd att spela. Jon och Marit träffas i hemlighet, och nu får man följa hur kärleken växer på nära håll, inte på avstånd som när Marits pappa Germund miste den flicka han ville ha.



    Visst är det en gammal Allers roman?
    Har läst den kommer ihåg att jag älskade den!


    Och man gjorde en film av boken 1946, tre år efter att boken kom ut, enl. Wikipedia! Den har jag sett - en klassiker. Tyvärr har jag inte läst, eller ens känt till, boken

  • The_mama97mia 7 maj 2009

    De böcker som jag verkligen läst flera ggr är både Tolkientrilogin, och James Clavells böcker, Sho Gun, Tai Peh m fl. Den finns det en del av Stephen King som jag med rysning njuter av att läsa om. CUJO. Djurtjyrkogården.... Jag älskar deckare, o en del skräck, vampyrserien med av Anne Rice, har jag läst om.
    Och om. Och om...
    Då måste det väl räknas som en favortibok?

  • mariuus 7 maj 2009

    Jag kan omöjligt bara välja ut en favoritbok eftersom att jag är en riktig bokälskare! :) därför skriver jag ner 5 stycken av de bästa böckerna jag har läst:

    Twilight - Stephenie Meyer
    (första boken i den underbara serien som handlar om en romans mellan en människa och en vampyr. För er som har sett filmen så kan jag berätta att boken är tusen gånger bättre!)

    Biten - Kelley Armstrong
    (första boken i den spännande serien Women of the underworld. De två första böckerna handlar om Elena som är världens enda kvinnliga varulv. Riktigt charmiga och jättebra böcker! värd att läsa!)

    Aurian - Maggie Furey
    (Del ett i Magikerns saga. En riktigt förhäxande fantasy-serie där man får följa magikern Aurians uppväxt. Verkligen underbart skriven på alla sätt!)

    Vi är inte ensamma - Margit Sandemo
    (en fängslande bok om våra osynliga beskyddare. Boken består av brev som folk har skickat in till Margit där de berättar om första mötet med sin skyddsängel. Otroligt vacker och berörande bok.)

    Pojken som kallades Det - David Pelzer
    (första boken i den sanna historien om ett barns kamp för att överleva. Den är verkligen fruktansvärd att läsa och man blir verkligen rörd ända in i själen. Handlar om en mamma som misshandlar, svälter och bestraffar ett utav sina fyra barn medan de andra låtsas som ingenting.)

  • bernit 7 maj 2009

    Jag reser mycket och lyssnar mycket på talböcker när jag reser, en av de mest roliga och spännade böcker man kan lyssna på är "Berättelsen om PI"
    Till stor del tack vare i nläsare Johan Rabaeus

    Pi växer upp i Indien där hans far driver ett zoo. När Pi är 16 år bestämmer sig familjen för att emigrera till Kanada. Tillsammans med djuren från zoo går de ombord på en båt som efter en tid förliser. Pi räddar sig upp i en livbåt tillsammans med en hyena, en orangutang och en bengalisk tiger. De driver omkring på havet 227 dygn. Innerlig och samtidigt humoristisk berättelse om överlevnad, tro och förtröstan
    Läs den !!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.