Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Den bästa bok jag läst... Min absoluta favorit bok av alla....

  • Gnurf 7 maj 2009

    Ja...en mycket bra bok....(Y)

    Skrivet av bernit den 7 maj 2009

    Jag reser mycket och lyssnar mycket på talböcker när jag reser, en av de mest roliga och spännade böcker man kan lyssna på är "Berättelsen om PI"
    Till stor del tack vare i nläsare Johan Rabaeus

    Pi växer upp i Indien där hans far driver ett zoo. När Pi är 16 år bestämmer sig familjen för att emigrera till Kanada. Tillsammans med djuren från zoo går de ombord på en båt som efter en tid förliser. Pi räddar sig upp i en livbåt tillsammans med en hyena, en orangutang och en bengalisk tiger. De driver omkring på havet 227 dygn. Innerlig och samtidigt humoristisk berättelse om överlevnad, tro och förtröstan
    Läs den !!

  • frucaos 7 maj 2009

    Skrivet av living_ den 6 maj 2009

    Jo Nesbø - Snömannen (Y)

    "Snart upptäcker han att det förekommit fler fall där gifta kvinnor försvunnit spårlöst samma dag som den första snön fallit. Kan polisen ha att göra med en seriemördare och utmanar denne mördare Harry Hole personligen genom sina dåd?"

    Otroligt bra!
    finns på tex adlibris.com för 39 kr :)


    Ja, den är bra, men läs för allt i världen de böckerna i rätt ordning - snömannen är sista boken i en hel serie på 6(?) böcker om Harry Hole. ALLA är mycket bra och läsvärda om man gillar krim.

  • zonale 7 maj 2009

    Vilhelm Mobergs serie som börjar med "Utvandrarna"(Y)

  • MissLo 7 maj 2009

    Jag lyssnar ständigt på böcker och kan inte räkna upp alla jag tyckt var bra men Tusen strålande solar och Flyga drake ligger i topp(Y)(Y). Tror alla som läst/lyssnat till dem instämmer. Helt fantastiska. Annars gillar jag främst deckare och den store favoritförfattaren är ju Håkan Nesser(Y) (Y). Han har ett fantastiskt språk med mycket humor och allra bäst är det när han läser själv. Jag har lyssnat på alla böckerna om van Veteeren och håller nu på med böckerna om kommissarie Barbarotti. Människa utan hund får mig fortfarande att skratta högt för mig själv trots de mord som sker i boken.
    Arnaldur Indridason skriver också bra och jag gillar även deckare av Arne Dahl, Dennis Lehane Camilla Läckberg, Liza Marklund, Anne Holt, Åsa Larsson, Joe Nesbö , Henning Mankell, Michael Connelly och inte att förglömma Stieg Larssons triologi.
    Andra mycket bra böcker Vilhelm Mobergs serie Utvandrarna samt Fogelströms serie Mina drömmars stad, Elise Johanssons böcker om Nancy och många många fler .......

  • alvig 7 maj 2009

    Jag läser och lyssnar alltid på en bok, så många och så bra. Men jag kan tipsa om några av de senaste. Svinalängorna (Y)av Susanna Alakoski, Flyga drake, som ovan, och Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist, Poeten(Harry Bosch-deckare) av Michael Connelly.

  • Gul13 8 maj 2009

    Glöm inte Harry Potter serien. En fröjd att läsa även som vuxen.

  • Nusse 8 maj 2009

    Skrivet av ML den 7 maj 2009

    Jag lyssnar ständigt på böcker och kan inte räkna upp alla jag tyckt var bra men Tusen strålande solar och Flyga drake ligger i topp(Y)(Y). Tror alla som läst/lyssnat till dem instämmer. Helt fantastiska. Annars gillar jag främst deckare och den store favoritförfattaren är ju Håkan Nesser(Y) (Y). Han har ett fantastiskt språk med mycket humor och allra bäst är det när han läser själv. Jag har lyssnat på alla böckerna om van Veteeren och håller nu på med böckerna om kommissarie Barbarotti. Människa utan hund får mig fortfarande att skratta högt för mig själv trots de mord som sker i boken.
    Arnaldur Indridason skriver också bra och jag gillar även deckare av Arne Dahl, Dennis Lehane Camilla Läckberg, Liza Marklund, Anne Holt, Åsa Larsson, Joe Nesbö , Henning Mankell, Michael Connelly och inte att förglömma Stieg Larssons triologi.
    Andra mycket bra böcker Vilhelm Mobergs serie Utvandrarna samt Fogelströms serie Mina drömmars stad, Elise Johanssons böcker om Nancy och många många fler .......


    En annan författare, förutom Nesser, som har ett oerhört bra och mustigt språk, är Björn Hellberg. Läs honom om du inte redan gjort det!

  • flingsalt 8 maj 2009

    Åh... (L)

    Ni som tycker om att läsa böcker som t ex "pojken som kallades det" ,"gömda" och andra böcker tagna från verkliga livet..

    (L)(L)(L)Läs: Torey Haydens böcker!(L)(L)(L)

    Jag började läsa en av dom och blev som besatt. Jag var tvungen att ha en ny innan den jag höll på med tog slut. Böckerna följde med mig överallt. Till och med till jobbet.. har man en liten rast så hinner man ju med lite. :)

    Vill man läsa alla bör man börja med "Burpojken" och läsa dom i ordning då man följer författarinnans liv samtidigt.

    Men vill du bara läsa den bästa (vilket också går bra) så läs: (L) "Rävungen"!!!! (L) (sen kommer du läsa "tigerungen") ;)

    Jag har rekommenderat dessa böcker till mina vänner som också fastnat.. och rekommenderat vidare till fler som bara fastnat... :)

    Läs!:@ och skriv gärna en rad till mig sen och tala om vad du tyckte!

  • Monika46 8 maj 2009

    Skrivet av flingsalt den 8 maj 2009

    Åh... (L)

    Ni som tycker om att läsa böcker som t ex "pojken som kallades det" ,"gömda" och andra böcker tagna från verkliga livet..

    (L)(L)(L)Läs: Torey Haydens böcker!(L)(L)(L)

    Jag började läsa en av dom och blev som besatt. Jag var tvungen att ha en ny innan den jag höll på med tog slut. Böckerna följde med mig överallt. Till och med till jobbet.. har man en liten rast så hinner man ju med lite. :)

    Vill man läsa alla bör man börja med "Burpojken" och läsa dom i ordning då man följer författarinnans liv samtidigt.

    Men vill du bara läsa den bästa (vilket också går bra) så läs: (L) "Rävungen"!!!! (L) (sen kommer du läsa "tigerungen") ;)

    Jag har rekommenderat dessa böcker till mina vänner som också fastnat.. och rekommenderat vidare till fler som bara fastnat... :)

    Läs!:@ och skriv gärna en rad till mig sen och tala om vad du tyckte!


    Tack för tipset, verkar spännande... Skall så snart jag får tid läsa dem...

  • Monika46 8 maj 2009

    Skrivet av frucaos den 7 maj 2009

    Skrivet av living_ den 6 maj 2009

    Jo Nesbø - Snömannen (Y)

    "Snart upptäcker han att det förekommit fler fall där gifta kvinnor försvunnit spårlöst samma dag som den första snön fallit. Kan polisen ha att göra med en seriemördare och utmanar denne mördare Harry Hole personligen genom sina dåd?"

    Otroligt bra!
    finns på tex adlibris.com för 39 kr :)


    Ja, den är bra, men läs för allt i världen de böckerna i rätt ordning - snömannen är sista boken i en hel serie på 6(?) böcker om Harry Hole. ALLA är mycket bra och läsvärda om man gillar krim.


    Vilka skall man läsa om man skall läsa i rätt ordning? Tacksam för svar!

  • Amika 8 maj 2009

    Alla böcker av Saga Borg. Men man bör läsa dem i ordning.
    http://www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi?rewrite=no&FAST=saga+borg&PRODUCT_GROUP=B

    Böckerna av Johanne Hildebrandt.
    http://www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi?FAST=Johanne%20Hildebrandt&FAST_VALUE=B_GLOBAL&AUTHOR_OPTIONS=exact

    Psykopaten av Dean Koontz
    http://www.bokus.com/b/9789170026119.html?pt=search_result&search_term=psykopaten

    Psykopaten är den enda bok som fått mig att utbrista: Men för faaan, SPRING!!! *skrattar* Dessutom på en buss full med folk... :o
    Jag slukar böcker...

    De jag inte rekommenderar är alla böcker som t.ex. pojken som kallades det, bakom stängda dörrar, 14 år till salu och bortglömd. De fick iallafall mig bara att må riktigt jävla dåligt. Jag kräktes vid första övergreppen och slutade läsa. Jag klarar det inte. Jag är jätteglad att de överlevt och att de flesta klarat sig ur det så bra som de har. Men jag läser hellre om deras väg tillbaka, inte om övergreppen i sig.

  • mooseella 8 maj 2009

    Skrivet av flingsalt den 8 maj 2009

    Åh... (L)

    Ni som tycker om att läsa böcker som t ex "pojken som kallades det" ,"gömda" och andra böcker tagna från verkliga livet..

    (L)(L)(L)Läs: Torey Haydens böcker!(L)(L)(L)

    Jag började läsa en av dom och blev som besatt. Jag var tvungen att ha en ny innan den jag höll på med tog slut. Böckerna följde med mig överallt. Till och med till jobbet.. har man en liten rast så hinner man ju med lite. :)

    Vill man läsa alla bör man börja med "Burpojken" och läsa dom i ordning då man följer författarinnans liv samtidigt.

    Men vill du bara läsa den bästa (vilket också går bra) så läs: (L) "Rävungen"!!!! (L) (sen kommer du läsa "tigerungen") ;)

    Jag har rekommenderat dessa böcker till mina vänner som också fastnat.. och rekommenderat vidare till fler som bara fastnat... :)

    Läs!:@ och skriv gärna en rad till mig sen och tala om vad du tyckte!


    Håller med, har läst alla hennes böcker. Fantastiska. Har jobbat inom barnomsorgen och mina kollegor har läst på min rek. Lärorika är de också.

  • mooseella 8 maj 2009

    Skrivet av Monika46 den 8 maj 2009

    Skrivet av frucaos den 7 maj 2009

    Skrivet av living_ den 6 maj 2009

    Jo Nesbø - Snömannen (Y)

    "Snart upptäcker han att det förekommit fler fall där gifta kvinnor försvunnit spårlöst samma dag som den första snön fallit. Kan polisen ha att göra med en seriemördare och utmanar denne mördare Harry Hole personligen genom sina dåd?"

    Otroligt bra!
    finns på tex adlibris.com för 39 kr :)


    Ja, den är bra, men läs för allt i världen de böckerna i rätt ordning - snömannen är sista boken i en hel serie på 6(?) böcker om Harry Hole. ALLA är mycket bra och läsvärda om man gillar krim.


    Vilka skall man läsa om man skall läsa i rätt ordning? Tacksam för svar!


    Fladdermusmannen
    Kackerlackorna
    Rödhake
    Smärtans Hus
    Djävulsstjärnan
    Frälsaren
    Snömannen
    Bra böcker

  • berggrenskan 8 maj 2009

    Har Ni inte läst Fogelströms serie "Mina drömmars stad" så gör det. Är nog de absolut bästa böcker jag läst. Jag blev förvånad när jag ögnade igenom tråden och såg att det bara är en som rekomenderat dem.

  • JennyV 8 maj 2009

    Åhh, jag älskar att läsa!!! (L) Tyvärr är det svårt att hinna med det nu med tre små barn. Försöker på kvällarna när de lagt sig med det slutar oftast med att jag somnar.... hur bra boken än är!
    Just nu läser jag sista boken av Helene Tursten; En man med litet ansikte. Alla hennes böcker har varit bra! Jag är en allätare med älskar alla Danielle Steels böcker!
    Började läsa "Tusen strålande solar" men slutade, ska försöka börja läsa den igen. Många säger att den är sååå bra.

  • berggrenskan 8 maj 2009

    Gillar man Fantasy, typ "Sagen om ringen" kan jag rekomendera "Sagan om Belgarion" av David Eddings.
    Den har alla ingredienser en bra fantasy skall ha samtidigt aom den är väldigt rolig, man får skratta mycket.

  • 123Linnea 8 maj 2009

    Så mycket bra böcker det finns!!!

    Jag håller med Berggrenskan ovan om att Mina drömmars stad fått på tok för lite utrymme här! Men precis som med musik gillar jag böcker ur olika kategoreier: Tolkien - som många nämnt; Flyga drake och Tusen strålande solar - som oxå nämnts flera gånger.

    Jag blev oerhört positivt överraskad av Arn-böckern. Kunde aldrig tro att den där karln som skrivit böckerna, kunde få ur sig så finstämda och målande berättelser. Till på köpet fick jag upp mitt historia intresse och började läsa om Sveriges Historia av Herman Lindqvist.

    Jag är just nu sjuk - hade feber igår men är på väg att kvickna till här nu - och lyssnar på Camilla Läckbergs Sjöjungfrun. Den uppläsaren är otroligt bra. Rekomenderas!

    Och om man ändå pratar om att lyssna - Mozarts 36:a och 39:a, samt Jupiter ÄR Tolkien för mig. Det lyssnar jag alltid på när jag läser Triologin (och det har jag väl gjort en så där 15-20 gånger)och det passar sååå bra!

  • busan37 8 maj 2009

    Skrivet av Amika den 8 maj 2009

    Alla böcker av Saga Borg. Men man bör läsa dem i ordning.
    http://www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi?rewrite=no&FAST=saga+borg&PRODUCT_GROUP=B

    Böckerna av Johanne Hildebrandt.
    http://www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi?FAST=Johanne%20Hildebrandt&FAST_VALUE=B_GLOBAL&AUTHOR_OPTIONS=exact

    Psykopaten av Dean Koontz
    http://www.bokus.com/b/9789170026119.html?pt=search_result&search_term=psykopaten

    Psykopaten är den enda bok som fått mig att utbrista: Men för faaan, SPRING!!! *skrattar* Dessutom på en buss full med folk... :o
    Jag slukar böcker...

    De jag inte rekommenderar är alla böcker som t.ex. pojken som kallades det, bakom stängda dörrar, 14 år till salu och bortglömd. De fick iallafall mig bara att må riktigt jävla dåligt. Jag kräktes vid första övergreppen och slutade läsa. Jag klarar det inte. Jag är jätteglad att de överlevt och att de flesta klarat sig ur det så bra som de har. Men jag läser hellre om deras väg tillbaka, inte om övergreppen i sig.


    Har du läst nån mer bok av Dean Koontz som du kan rekommendera? Hittade rätt många böcker av honom på adlibris

  • maynil 8 maj 2009

    Kan varmt rekommendera Harlan Coben om man som jag gillar deckare. Alla hans böcker är riktigt bra !

  • inaros 8 maj 2009

    Kanon med en sån här tråd!!
    Min absoluta favoritbok är Simon och ekarna skriven av Maranne Fredriksson. Jag har läst den säkert 15 ggr och jag blir lika fascinerad av den varje gång.

    Lättsamt och roligt så tycker jag att vattenmelonen och Marian Keys andra böcker är bra och lätlästa en deppig dag.

    Den mest knäppa vidriga skumma sjuka bok jag läst är Äldreomsorgen i övre Kågedalen. Jag läste den på en litteraturkurs på univ en gång. Jäkligt märklig och vidrig bok.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.