Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Den bästa bok jag läst... Min absoluta favorit bok av alla....

  • safir74 8 maj 2009

    Smaken när det gäller böcker( och även annat) är ju olika för alla och tur är väl det :D
    Jag har läst "Mina drömmars stad", den gillade jag inte(N)
    "Låt den rätte komma in" av Johan Ajvid Lindqvist, gillade jag inte heller
    Dessutom (många lär nog bli "chockade") gillar jag inte heller boken "Borta med vinden". Har inte ens sett filmen.
    Men som sagt så kan man ju inte gilla allt men jag är glad ändå för det :D.

  • Gul13 11 maj 2009

    Skrivet av busan37 den 8 maj 2009

    Skrivet av Amika den 8 maj 2009

    Alla böcker av Saga Borg. Men man bör läsa dem i ordning.
    http://www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi?rewrite=no&FAST=saga+borg&PRODUCT_GROUP=B

    Böckerna av Johanne Hildebrandt.
    http://www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi?FAST=Johanne%20Hildebrandt&FAST_VALUE=B_GLOBAL&AUTHOR_OPTIONS=exact

    Psykopaten av Dean Koontz
    http://www.bokus.com/b/9789170026119.html?pt=search_result&search_term=psykopaten

    Psykopaten är den enda bok som fått mig att utbrista: Men för faaan, SPRING!!! *skrattar* Dessutom på en buss full med folk... :o
    Jag slukar böcker...

    De jag inte rekommenderar är alla böcker som t.ex. pojken som kallades det, bakom stängda dörrar, 14 år till salu och bortglömd. De fick iallafall mig bara att må riktigt jävla dåligt. Jag kräktes vid första övergreppen och slutade läsa. Jag klarar det inte. Jag är jätteglad att de överlevt och att de flesta klarat sig ur det så bra som de har. Men jag läser hellre om deras väg tillbaka, inte om övergreppen i sig.


    Har du läst nån mer bok av Dean Koontz som du kan rekommendera? Hittade rätt många böcker av honom på adlibris


    Jag har läst ganska många av hon om och Odd Thomas är kanonbra. Och så finns det en som heter Väktaren ... kanske ... som handlar om ett monster och en god ... båda hundar .. som tillkommit genom experiment. Väldigt bra.

  • Lotten_J 11 maj 2009

    Om jag ska läsa böcker ska dessa vara lättlästa.....lite kriminalromaner samt chickliltt...det passar mig bra så Marie Ljungstedts första bok "Den du inte ser" sträckläste jag. Vill man läsa chicklitt ska man absolut läsa Denise Rudbergs böcker. Men kom ihåg att läs böckerna i kronologisk ordning av bägge författarna.

  • Lotten_J 11 maj 2009

    Om jag ska läsa böcker ska dessa vara lättlästa.....lite kriminalromaner samt chickliltt...det passar mig bra så Marie Ljungstedts första bok "Den du inte ser" sträckläste jag. Vill man läsa chicklitt ska man absolut läsa Denise Rudbergs böcker. Men kom ihåg att läs böckerna i kronologisk ordning av bägge författarna.

  • busan37 21 maj 2009

    Jag gillar Danielle Steels böcker, speciellt "En stråle av ljus" som är en sann berättelse om hennes son. Jag samlar på hennes böcker

  • popik 21 maj 2009

    I början på tråden nämndes boken Yolanda. Jag blev nyfiken och lånade den på biblioteket, men fy så hemskt. Det var det värsta jag någonsin har läst och att den dessutom är sann. Man vill ju bara kräkas hur kan någon bli så jäkla störd och sjuk i huvudet?

  • Linlock 21 maj 2009

    Jag älskar Karin Alvetgens böcker.. Saknad, Skam, Skugga, Saknad och Skuld...(Y)

  • Erajscha 21 maj 2009

    Girlfriend in a coma av Douglas Coupland. Gillar alla hans böcker utom möjligen "Eleanor Rigby"

  • MosterNettan 21 maj 2009

    Skrivet av neta63 den 7 maj 2009

    Skrivet av marialm den 6 maj 2009

    Har ni provat Peter Robinsons deckare. De är både deckare och thrillers.Oerhört spännande, men börja från början med "En väldigt torr sommar" annars får du aldrig ordning på kronologin.

    Otroligt bra författare, har läst alla utom de två senaste.


    Jag håller med. Lättlästa och fänglsande från början till slut.

  • MosterNettan 21 maj 2009

    Skrivet av Gul13 den 7 maj 2009

    Jag har så många favoriter så vilken ska jag nämna.

    Sagan om ringen-triologin var ju en höjdare.
    Stieg Larsson-triologin var jättebra
    Törnfåglarna och Tim av ... Ja nu kan jag för mitt liv inte komma på vad kvinnan heter ... kan jag läsa om och om igen.

    Och så har jag läst alla Stephen Kings böcker och noveller. Favoritfavoriter.

    Jag tillhör också skaran som ångrar ... och ändå inte ... att ha läst boken om Yolanda. Vidrigt.


    Colleen McCullough heter kvinnan!

  • Lenkan 21 maj 2009

    Stephen King är definitivt en favorit, svårt att välja ut en som är exceptionellt bra, finns så många. Sen älskar jag böcker om verkliga händelser, tycker det känns bra på nåt vis att veta att det finns folk som har haft det värre än mig och överlevt.

  • kattgnag 21 maj 2009

    Som sagt, en bra bok är en väldigt personlig bedömning ju... Beror alldeles på vilken människa som läser....
    Beroende på om man är mottaglig eller inte så är detta en bra eller mindre bra bok (fast jag älskar den!):
    "De ovanliga":
    "Det får ta den tid det tar....ovanliga människors liv..."
    Är det verkligen tillåtet i dagens Sverige att välja sitt eget sätt att leva...
    Etc...
    Bli nyfiken eller låt bli.

  • araminta 22 maj 2009

    "Vi måste tala om Kevin" minns inte författaren. Grymt gripande!

  • araminta 22 maj 2009

    Och Gangsters
    och Gentlemen

    av ännu en författare jag glömt namnet på.

  • mattant41 22 maj 2009

    Att plocka ut en speciell bok är ju jättesvårt om man som jag gillar att läsa men Nora roberts är definitivt en favoritförfattare.

    Och så Margit Sandemo och sagan om Isfolket.

  • zudette 22 maj 2009

    Har just avslutat Mons Kallentofts kriminalromaner där Malin Fors är huvudperson! Böckerna heter Midvinterblot och Sommarmord och jag har sällan sträckläst böcker som jag gjorde med dessa! Helt enkelt sjukt bra! Nu väntar jag med spänning på nästa - Höstoffer - Jag vill läsa mina böcker som pocket! Vill kunna knöla ihop den lite när man ligger på natten och läser!

  • urqvinna 22 maj 2009

    Eino Hanskis trilogi "De långa åren"
    Läste den för första gången för 20 år sedan och glömmer den aldrig.

  • Monika46 22 maj 2009

    Tack för alla fina boktips! Fortsätt gärna med fler tips om bra böcker... (L)

    Jag har en till favorit till som heter - Sova med fienden - skriven av Nancy Price. (Y)
    En jättespännande bok som jag aldrig glömmer.
    Filmen var jättebra, men boken 1000 gånger bättre, men så brukar det ju vara...:D

  • marielotta 22 maj 2009

    tips från mig då...

    Stephenie Meyers Om jag kunde drömma, 2006)
    New Moon - 2006 (på svenska, När jag hör din röst, 2007)
    Eclipse - 2007 (på svenska, Ljudet av ditt hjärta, september 2008)
    Breaking Dawn - 2008 (på svenska, Så länge vi båda andas, mars 2009)

    Cecelia Ahern PS Jag älskar dig!
    Mitch Albom Tisdagarna med Morrie
    Jenny Downhams "Innan jag dör"
    Jodi Picoult Allt för min syster
    Johanna Thydell I taket lyser stjärnorna
    Peter Pohl Jag saknar dig jag saknar dig
    Johan Theorin Nattfåk
    Colleen McCoullough Beröringen
    Douglas Kennedy Den andra kvinnan

    Skulle kunna tipsa i all oändlighet tror jag. Tycker om böcker (H)

  • hillan66 22 maj 2009

    Skrivet av marielotta den 22 maj 2009

    tips från mig då...

    Stephenie Meyers Om jag kunde drömma, 2006)
    New Moon - 2006 (på svenska, När jag hör din röst, 2007)
    Eclipse - 2007 (på svenska, Ljudet av ditt hjärta, september 2008)
    Breaking Dawn - 2008 (på svenska, Så länge vi båda andas, mars 2009)

    Cecelia Ahern PS Jag älskar dig!
    Mitch Albom Tisdagarna med Morrie
    Jenny Downhams "Innan jag dör"
    Jodi Picoult Allt för min syster
    Johanna Thydell I taket lyser stjärnorna
    Peter Pohl Jag saknar dig jag saknar dig
    Johan Theorin Nattfåk
    Colleen McCoullough Beröringen
    Douglas Kennedy Den andra kvinnan

    Skulle kunna tipsa i all oändlighet tror jag. Tycker om böcker (H)



    Tisdagar med Morrie är bland det bästa jag läst. Om en gammal man som får ALS men som ser väldigt ljust på livet och döden. Han är pensionerad lärare som får kontakt med en fd elev och de blir mycket goda vänner. Kan varmt rekommendera både filmen och boken!! Jag tror det är Jack Lemon som spelar den gamle mannen i filmen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.