Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Den bästa bok jag läst... Min absoluta favorit bok av alla....

  • Maja75 22 maj 2009

    Bra böcker finns hur många som helst. Ett blandat axplock:

    På västfronten intet nytt (Erich Maria Remarque) - skyttegravar, första världskriget. Mitt starkaste läsminne från gymnasiet

    Underdog (Torbjörn Flygt) - de som växte upp och gick i skolan i 70- och 80-talets Sverige känner igen sig

    Mästaren och Margarita (Michael Bulgagov) - Från baksidestexten: "En mystisk främling uppenbarar sig i Moskva. I hans sällskap finns en naken kvinna, en man i jockeymössa och en jättelik svart katt som röker cigarr och skjuter pistol. Snart börjar skrämmande, våldsamma och farsartade saker hända..."

    Stieg Larssons Milleniumtrilogi

    The Kite Runner (Flyga drake, Khaled Hosseini) - ett Afghanistan före kriget och gripande människoöden

    The Divine Secrets of the Ya-ya Sisterhood (Rebecca Wells) - Louisianas mystik nu och då, jfr Stekta gröna tomater

    The Secret History (Den hemliga historien, Donna Tartt) -för alla med ett intresse för grekiska och latin

    She's Come Undone (Wally Lamb) - om att växa upp och få känna sig fri, även om huvudpersonen inleder sin resa med att känna sig som en strandad val framför TV:n i sovrummet

    Enjoy!

  • redd 22 maj 2009

    Liftarens guide till galaxen.

    Fullkomligt genial bok om man kan sin fysik/filosofi men är man inte intresserad av dessa två områden är den fullkomligt bortkastad. Min mor förstog inte det roliga i boken, jag och min far skrattade så vi grät..

    Personliga är ekorrarna som avgudar urträdet och sparkar ut alla med avvikande åsikter som kolloniserar nya träd och avgudar dessa...
    För att inte tala om missilen/valens livshistoria.. För att inte nämna tulpanens ;P

  • hejsans1 23 maj 2009

    :)hahhaahha

  • busan37 26 juli 2009

    Puffar lite (Y)

  • 57barbro 26 juli 2009

    Jag kan rekommendera Jodi Picoult´s böcker; "Allt för min syster", "Försvinnanden" och "19 minuter". Alla är skrivet på ett sätt som får en att fundera när boken är slut...jag funderar än över "Försvinnande" Vad är rätt och vad är fel?!.Mycket bra är dom!!

    Nu håller jag på med Cilla Naumanns bok " Dom"....rekommenderas..

    Doris Lessing´s " Det femte barnet" och "Ben, ute i världen". Läs dom!!

    Känner igen beskrivningen av de som läst "Liftarens guide i galaxen" Mina grabbar och sambo har skrattat sig igenom den alla tre. Själv har jag inte läst den, men den finns ju hemma när lusten faller på.......

  • elinkristin66 26 juli 2009

    Om ni vill läsa en "riktigt rar" bok som lämnar en småleende kvar på läpparna och Mark Levengoods finlandssvenska härliga dialekt i öronen så läs den "lilla" boken "Hjärtat får inga rynkor" av Mark Levengood. Det finns så mycket "elände" att läsa om men jag väljer hellre denna "feelgood" bok. Läs den!!

  • AnetteochJocke 26 juli 2009

    Skrivet av Monika46 den 6 maj 2009

    Läste att någon öppnat en tråd om - Eran favoritkokbok...

    Tänkte, varför inte då öppna en tråd om tips om bra böcker som man läst...
    Så därför önskar jag att Ni alla skriver tips om den bästa bok Ni läst och som Ni kan rekommendera andra att läsa...
    Skriv gärna någon rad om vad boken handlar om också, så är Ni snälla.
    Skriv gärna tips på fler än en bok om Ni har många böcker Ni kan rekommendera oss att läsa...
    Tack på förhand!

    Mina Egna BÄSTA böcker som jag läst och som jag aldrig glömmer är...
    Betty Mahmoodys - Inte utan min dotter (Y)
    Handlar om en kvinnas kamp att få hem sitt barn från Iran.

    Ken Follet - Lejonens dal (Y)
    En toppenbok!!!! Handlar om kriget i Afghanistan och om svek, föräderi och krigets fasor .

    Liza Marklunds - Gömda (Y)
    Om hur en man förföljer och plågar sin fru och barn och de får fly och skaffa ny adress och ny identitet..

    Liza Marklund - Asyl (Y)
    Fortsättningen på Gömda...

    Sidney Sheldons - Tracys hämnd (Y)
    Länge sedan jag läste den, men den var toppenbra.. Får nog läsa om den igen...
    Handlar om en kvinnas kamp för att ta hämnd på en man som förstört hennes och hennes mors liv...

    Fler bokförslag kommer in efter hand som jag kommer på dem...:D



  • AnetteochJocke 26 juli 2009

    Hej!
    Såg att du läst gömda och asyl, jag rekommenderar även mias hemlighet och mias döttrar de två är fortsättningen på de andra två och är helt klart läsvärda.(Y)

  • The_mama97mia 26 juli 2009

    OK... nu är det ju sommar, men lata dagar vid stranden har det inte blivit så många av som jag hade velat... pga att vädret har velat... haha...
    Det jag har läst i sommar (hittills) o kan rekommendera - är Sommarmord av Mons Kallentoft, vet att ngn "ovan där" skrivit detsamma.

    Har också en bok som heter "Boored of the Rings" , en parodi på Lord of the Rings... men den har jag inte orkat igenom... den är skitkul men .. inte så fängslande. Minns inte författaren/arna nu.

    SAMT har jag plöjt Harry Potter de sista (?) två delarna... jösses så bra... :)
    Annars Elizabeth George - Restless in Red.

    Men... när samvetet faller på så blir det Statistics in Medical Research - en kioskvältare *moahaha*

  • hansdotter 26 juli 2009

    Harry Potter böckerna är himlans bra!
    Våtmarker är en bok som man hatar eller älskar, jag ändrade uppfattning när jag läst den. Den är läsvärd- även om den är otroligt grov.

  • busan37 1 augusti 2009

    Håller precis på med den hemlige kocken-det okända matfusket på din tallrik. Intressant. Vad lurade vi blir :'(

  • Myggan-65 1 augusti 2009

    Håller just nu på att läsa en otroligt bra bok som jag verkligen kan rekommendera. Den heter Shantaram och författaren är Gregory David Roberts.
    Boken handlar om hans brokiga liv. Han lyckades rymma ur ett australiensiskt hårdbevakat fängelse och lyckades ta sig till Indien där han levde under ett antal år i Bombays slum och bl a startade en sjukvårdsmottagning för de lägst stående i samhället. Och dessutom hade han en del samröre med maffian där.
    Han har en facinerande historia att berätta och det är mycket kärlek bakom hans ord och jag vill knappt lägga boken från mig, samtidigt som jag vill att boken ska räcka länge (och med en 900 sidor lång bok så kommer den att räcka ett tag :D)

    Innan denna bok så läste jag Den hemliga kocken och Sommardöden av Mons Kallentoft så jag kan även rekommendera dessa.

  • bju-dal 10 september 2009

    Här kommer det några boktips.De här författarna hör kanske inte till de mest kända , men är bra ändå.
    Landskapet avslöjar ingen - Ingela Hildenstedt
    Muren i Maimana - Gert Holmertz
    Emine - Gunilla O Wahlström
    Under samma måne - Camilla Wallqvister
    Danny Boy och kärleken - Daniel Åberg
    Hemligheternas hus - Marcia Willett
    Utanmyr - Sofia Nordin
    Drömgruvan - Ylva Brodin
    En varm vänskap Nan Östman
    Här följer en rad bra deckarförfattare :
    Mats Ahlqvist
    Håkan Östlund
    Jonas Moström
    Ingrid Kampås

  • Majainorr 10 september 2009

    Har just läst ut Nattfåk av Johan Theorin. Grattis till er alla som ännu inte läst den, en rent ut sagt infernaliskt bra bok!

  • Hejny 10 september 2009

    En av de bästa jag läst är Tätt intill dagarna av Mustafa Cahn och Flickan med de röda skorna. Den sista kommer jag inte ihåg författaren men jag grät större delen av boken. Väldigt sorglig. Ett barn som drabbas av cancer...

    Ps Hur hittar jag denna tråd igen om jag vill läsa allas boktips igen.
    Tacksam för svar om ni vet.
    Hälsn Karin i malmö:)

  • boz1965 10 september 2009

    Läste precis Sven Hassels "De fördömdas legion" för X:e gången. Sven har producerat ett antal böcker om ett tyskt straffregemente under andra världskriget. Han tillhörde själv det straffregemente som han skriver om och personerna är verkliga, även om händelsernas och historiernas autencitet tål att diskuteras. De är i vilket fall som helst mycket underhållande även för dem som inte normalt gillar krigsberättelser.

    De fördömdas legion, däremot sticker ut i både stil och handling, mot alla andra av hans böcker och anses, av de som "förstår sig på det" vara sanningen om Sven Hassel även om han själv aldrig har bekräftat det.

    Läs den - den är RIKTIGT bra.

  • festmaten 10 september 2009

    Skrivet av Linlock den 21 maj 2009

    Jag älskar Karin Alvetgens böcker.. Saknad, Skam, Skugga, Saknad och Skuld...(Y)


    Dessa kan jag rekommendera! Bra!

  • zudette 10 september 2009

    Gillar man Kajsa Ingemarsson kan jag rekomndera hennes irländska jämbördiga Shelia O'flanagan! Jättehärliga feel-good-böcker i Chick-lit-genren!

  • MajaCarron 10 september 2009

    Norwegian Wood av Haruki Murakami är en helt underbar bok!
    Läs den, jag som inte ens brukar läsa ångrade mig knappast.

    Den handlar om en ung man på jakt efter kärleken,,..

    Finns på pocket shop för 139 kr:)

  • farmoringer 10 september 2009

    Skrivet av Hejny den 10 sep 2009

    En av de bästa jag läst är Tätt intill dagarna av Mustafa Cahn och Flickan med de röda skorna. Den sista kommer jag inte ihåg författaren men jag grät större delen av boken. Väldigt sorglig. Ett barn som drabbas av cancer...

    Ps Hur hittar jag denna tråd igen om jag vill läsa allas boktips igen.
    Tacksam för svar om ni vet.
    Hälsn Karin i malmö:)


    Du kan spara tråden. På höger sida ovanför tråden står det "spara tråden"...Klicka där...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.