Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Det var bättre förr eller?

  • Disen 14 oktober 2008

    En gång i tiden var det ont om pizzerior.

  • dystraior 14 oktober 2008

    En gång i tiden så åt man bara semla på semmeldagen och mellandagsrean började inte innan julhelgen var över

  • Barnfamilj 14 oktober 2008

    En gång i tiden så använde lärarna kritor på svarta talvan i skolan och lät eleverna sudda på rasterna för att själva slippa dammolnen.

  • Tiadina 14 oktober 2008

    Kul tråd(Y) känner igen det mesta och minns.... När vi var små var vi ungar mycket ute och lekte på e.m. och kvällar typ dunken , bollen i burken m.m. Vi gick runt kyrkan i mörkret den som vågade. Byggde kojor, eldade brasor om vi fick förstås. Började köra moppe i skogen innan vi fick och senare bil(H) TV-program var det just inte så många att se på. Detta tycker jag är synd nu för tiden ungarna missar så mycket kul när de tillbringar så mycket tid framför dator och TV ( och vi vuxna är inte mycket bättre:D) Söndagarna minns jag att det osade av söndagsstek med mamma i köket och Svensktoppen på radion Underbart. Mycket var bättre förr.

  • Smulpajen 14 oktober 2008

    En gång i tiden, på det glada 60-talet, gick jag i Jesussandaler och hel byxdress och hade Svenne Hedlund på väggen! Då var det bättre än nu (L) Det fanns optimism och massor av ny musik.

  • Smulpajen 14 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 14 okt 2008

    En gång i tiden, på det glada 60-talet, gick jag i Jesussandaler och hel byxdress och hade Svenne Hedlund på väggen! Då var det bättre än nu (L) Det fanns optimism och massor av ny musik.

    Tio i topp och radio Luxemburg! (L)(L)

  • zonale 14 oktober 2008

    En gång för mycket länge sedan fick små barn vara tysta när vuxna pratade. Tillbringade därför långa, tråkiga timmar i total stumhet.

  • The_mama97mia 14 oktober 2008

    En gång i tiden låg midsommarafton "lös" i almanackan, likaså allhelgonaafton och -dagen. På långfredagen fick inga danshak ha öppet.

    Som barn skulle man visa respekt för äldre, resa sig o erbjuda plats på bussen till ex.

    Man kunde köpa lösgodis - för ett öre styck.

  • MatAnders 14 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 13 okt 2008

    Skrivet av pia61 den 13 okt 2008

    En gång i tiden fick man i skolan papper som var stencilerade i en stencileringsapparat som man vevade för hand och som luktade jättestarkt. :D


    Jafytusan!!! Jag kommer ihåg så äckligt det luktade när de var "nytryckta"


    Ha ha det minns jag

  • MatAnders 14 oktober 2008

    Skrivet av Barnfamilj den 14 okt 2008

    En gång i tiden så använde lärarna kritor på svarta talvan i skolan och lät eleverna sudda på rasterna för att själva slippa dammolnen.


    Gör dom inte det längre? (urs va gammal man känner sig i den här tråden) ha ha

  • boz1965 14 oktober 2008

    Skrivet av MatAnders den 14 okt 2008

    Skrivet av Barnfamilj den 14 okt 2008

    En gång i tiden så använde lärarna kritor på svarta talvan i skolan och lät eleverna sudda på rasterna för att själva slippa dammolnen.


    Gör dom inte det längre? (urs va gammal man känner sig i den här tråden) ha ha


    Nope, idag använder de whiteboards och speciella tuschpennor som går att sudda. Och ber läraren en elev att sudda blir h*n antingen utskrattad eller får på käften.

    En av mina uppgifter när jag jobbade som "it-nisse" på skolan var att undervisa treorna och mellanstadiebarnen i datorkunskap. Det var i stort sett bara treorna som själva erbjöd sig att sudda, de andra tittade på en som om man inte var klok när man nämnde det.

  • piusamadeusmozart 14 oktober 2008

    en gàng i tiden fanns det en fastighetsskòtare som spolade gàrden sà man kunde àka skridskor utanfòr huset (àven sent pà kvàllarna)

  • Smulpajen 14 oktober 2008

    En gång i tiden fanns det bara en kanal och svartvit tv.

  • delikat 14 oktober 2008

    Vilken härlig nostalgitråd. Gamla bortglömda minnen som poppar upp... Men vad ska jag hitta på att berätta...

    Ja till exempel att en gång i tiden saknade bilarna säkerhetsbälten i baksätet (kanske t.o.m. i framsätet). Jag kommer ihåg hur min bror och jag bråkade om vem som skulle få stå och kika fram mellan framsätena. På den tiden visste man inget om bilbarnstolar heller.

  • Babzan 14 oktober 2008

    En gång i tiden använde både jag och min kille (numera man) svart frisyrgele och fönade håret ståendes upp och ned för att få till den rätta looken till toner av Flock of Seaguls (H) Kråsskjortor och en massa färg runt ögonen hörde till. Jisses när man tittar på gamla kort.....(H) Minns att kudden var alldeles svart av färg när man vaknade dagen efter en utekväll :( Men åh så roligt vi hade!!! (Y)

  • irrevirre 14 oktober 2008

    En gång i tiden spelade vi in Tio i Topp på rullbandspelare. Ibland gick bandet av och då tejpade vi med vanlig tejp. Sedan fick man "hjälpa till" och dra förbi det tejpade stället när man kom dit på bandet.

  • systeryster 14 oktober 2008

    Skrivet av Smulpajen den 14 okt 2008

    En gång i tiden fanns det bara en kanal och svartvit tv.

    Måste bara berätta att min son när han var liten på allvar trodde att inga färger fanns långt tillbaka i tiden, utan att allt verkligen hade varit svartvitt(som gamla filmer)

  • anluk 14 oktober 2008

    Förr fick kassörskan knappa in priset manuellt i affärerna.

  • systeryster 14 oktober 2008

    Förr när jag var liten eldades med något som hette koks.
    Det var hemleverans, liksom bryggarbilen som kom en gång i veckan, från det lokala bryggeriet.
    Ingen julmust var så god som Bockens.:p

  • boz1965 14 oktober 2008

    Förr i tiden vanhelgade man inte gamla svartvita filmer genom att kolorera dem digitalt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.