Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Det var bättre förr eller?

  • Wombat04 15 oktober 2008

    Ååååå, Toy-tuggummit ... det fanns fruktsmak i en knallröd förpackning och körsbärs-Toy i en mörkrosa ... och kommer ni ihåg Tattoo-tuggummina med de coola tatueringsbilderna? Dödskallarna var hårdvaluta bland mig och mina kompisar. Och så hoppade man twist med cowboystuds och indianstuds och långrep med dubbelbåge och Tysta Tigern ...

  • ca70 15 oktober 2008

    Det fanns nåt slags tuggummi (minns inte namnet) men det var i strösselform och small och knastrade i munnen när man tuggade på det - sen kom det fram att det inte var bra för tändernas emalj...:'( Men jag minns det var en läskig känsla att tugga på det, och då tyckte man det var kul.

  • Roskerstin 15 oktober 2008

    En gång i tiden var hårddisken till datorn STOOOOOOOOR som ett helt rum. Jag arbetade på Standard Radio i Barkarby nära Stockholm. Och fick den stora förmånen som sekreterare, att en dag få följa med ner i källaren för att tillsammans med en delegation högt uppsatta personer beskåda underverket. Say no more!

  • Svesse60 15 oktober 2008

    Tack för denna roliga tråd! :D
    Det är så kul med alla inlägg, man känner igen det mesta och sitter hela tiden med ett leende på läpparna när man läser. Fortsätt!!!! Föresten kommer ni ihåg tomtebrus? och Bazooka tuggummi?

  • chre 15 oktober 2008

    Skrivet av pia61 den 13 okt 2008

    Skrivet av Lollo54 den 13 okt 2008

    Skrivet av Hejny den 13 okt 2008

    En gång i tiden fick man dela en 33 cl läsk med sin syster till söndagens middag. Glasen stod bredvid varann och det var Mycket noga att båda fick lika mycket. Sockerdricka oftast...


    Det kommer jag ihåg. Även att man delade ett halvliters glasspaket med linjal och åt med sked ur sin halva:D

    Ålltså, man delade inte paketet med linjalen, den mätte man med, man delade med kniv:p


    Igenkänningsfaktorn är stor!!! :D

    Håller med! Vi var tre systrar och vi fick dela på två flaskor fruktsoda i glasflaskor. Millimeter-rättvisan var ett faktum!

  • chre 15 oktober 2008

    När jag var riktigt liten så fanns det bara en kanal på tv'n. När kanal 2 kom så fick man köpa en liten grå box som man hade ovanpå tv'n med ett vred som man fick slå om när man ville byta kanal... Denna box fick vi barn absolut inte röra!

    Förr styrde de vuxna i hemmet, mamma bestämde vad det skulle bli till middag och vi barn skulle vara knäpptysta när pappa tittade på tipsextra.

  • boz1965 15 oktober 2008

    En gång i tiden fanns det ett godis som hette Pop Rocks och som brusade och poppade i munnen. Det sades att om man åt Pop Rocks och drack cola till det kunde magen explodera.

  • Wombat04 15 oktober 2008

    En gång i tiden såldes alla läskedrycker i glasflaskor och passionsfruktsläsken var knallröd ... Än idag tycker jag Cola i glasflaskor är svåröverträffad!

  • Smulpajen 15 oktober 2008

    Förr i tiden fanns det inga strumbyxor utan man var tvungen att ha strumpeband! Herrarna hade galoscher.

  • delikat 15 oktober 2008

    Då jag var barn röktes det nästan överallt. Inne i hemmen, i bilar, i bussar, på kontor, i affärer, på banker... Tacka vet jag nu då tobaksrökning är förbjuden på de flesta allmänna platserna!

  • Fiona 15 oktober 2008

    Toy.. Det är något jag fortfarande saknar.. såg att någon nämnt det tidigare.. Det fanns när jag var riktigt liten!
    Millimeterrättvisa med läsken och halvlitersglass känns oxå igen, fast vi var tre som fick dela.

    En gång i tiden kunde man hyra videospelare på macken, samtidigt som man hyrde film...
    En gång i tiden lånade man böcker, film och musik på biblioteket...
    En gång i tiden stekte man i ister, inte olja..

  • dystraior 15 oktober 2008

    En gång i tiden kunde man hyra tevespel på videoaffären och man kuna även hyra basenheten där :)

  • flabban 15 oktober 2008

    En gång i tiden fanns bilbarnstolar som häktades fast över ryggstödet i baksätet, en del var utrustade med ratt. Livsfarligt. (N)

  • chre 15 oktober 2008

    En gång i tiden förbjöds vänsterhänta att skriva med vänster hand

    Handikappade, om än så lite, gömdes undan.

    Kyrkan/Prästen bestämde i socknen och gick man inte i kyrkan fick man böta.

    Barn som föddes av ogifta mödrar försköts och fick ofta det svårt hela livet som "oäktingar", mödrarna fick också det svårt i samhället och änglamakerskor (kvinnor som dödade de små oäkta spädbarnen) var vanliga.

  • Disen 15 oktober 2008

    En gång i tiden så hade Volkswagen ( Bubblan) blinkers pilar som fälldes ut när man blinkade.
    Satt fastklistrad med nyllet i rutan för att se detta när mamma/pappa skulle svänga....:D:D

  • Smulpajen 15 oktober 2008

    Skrivet av Disen den 15 okt 2008

    En gång i tiden så hade Volkswagen ( Bubblan) blinkers pilar som fälldes ut när man blinkade.
    Satt fastklistrad med nyllet i rutan för att se detta när mamma/pappa skulle svänga....:D:D

    Hi hi! Ja, och bakom baksätet inne i bilen fanns ett bagage där man kunde krypa ner och sätta sig om man var många!

  • systeryster 15 oktober 2008

    En gång i tiden gick man även i skolan på lördagen och då hade man roliga timmen.
    På roliga timmen fick man underhålla varandra med sång eller historier.:D
    En nötpuck kostade 75 öre och var jättegod. (L)För 1 kr fick man stå och välja jättemånga lösgodis som kiosktanten stoppade i en liten papperspåse som var dekorerad med ett par i siluett i rokokostil, med lila soch svart mönster.

  • lillawe 15 oktober 2008

    En i gången gick man i träskor!?:'(

  • Smulpajen 15 oktober 2008

    För inte så länge sedan fanns det en post, och för mycket längesedan kom brevbäraren även på lördagar.

  • Bowmore 15 oktober 2008

    Skrivet av flabban den 15 okt 2008

    En gång i tiden fanns bilbarnstolar som häktades fast över ryggstödet i baksätet, en del var utrustade med ratt. Livsfarligt. (N)


    :D
    Sådan stol satt jag i när jag var liten och vi åkte på semester.
    Jösses, säger jag bara...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.