Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dofter i köket

  • boz1965 21 januari 2011

    Finns det nån bättre "köksdoft" än doften av ett nyöppnat kaffepaket? Helt oavsett alla andra kulinariska artisterier i köket så är just den doften jag gillar mest. :)

  • Cassiopeya 21 januari 2011

    Skrivet av boz1965 den 21 jan 2011

    Finns det nån bättre "köksdoft" än doften av ett nyöppnat kaffepaket? Helt oavsett alla andra kulinariska artisterier i köket så är just den doften jag gillar mest. :)


    (Y) Minns när man var liten och låg i sängen på morgonen, och så hörde man mamma nere i köket. En liten stund senare spred sig en doft av nykokt kaffe in i rummet. Härligt! (L)

  • The_mama97mia 21 januari 2011

    Instämmer!
    Läste en vetenskapsnyhet om att doften av kaffe var lika uppiggande som att faktiskt inta koffeinet!

  • The_mama97mia 21 januari 2011

    visst är det lustigt att en del dofter är liksom lättare att identifiera än andra?

  • The_mama97mia 21 januari 2011

    ursäkta, måste ju lägga till att doften av nybakat slår nästan kaffedoften faktiskt... Klassiskt säljknep i mäklarvärlden...

  • Marksten 21 januari 2011

    Nykokta kroppkakor luktar väldigt gott också.

    Men var är det som luktar värst?

  • The_mama97mia 21 januari 2011

    Skrivet av Marksten den 21 jan 2011

    Nykokta kroppkakor luktar väldigt gott också.

    Men var är det som luktar värst?


    Haha, kål i alla dess former... Broccoli står högt upp på den listan med...

  • elleave 21 januari 2011

    Ägg luktar väldigt illa ibland, och vinäger när man kokar upp en dressing...

  • The_mama97mia 21 januari 2011

    Nåt som doftar ljuvligt är när det kokas sylt och saft av bär.... tung doft som ligger kvar länge o lovar sötma...

  • littlejohn 21 januari 2011

    Lukten av choklad och nybakade kanelbullar väcker många minnen. Det fick vi varje fredag när vi kom hem från skolan. Kaffe är nästan lika bra.

  • The_mama97mia 21 januari 2011

    Vem var det som sjöng, Magnus Uggla?
    ...å där stod mamma med bullar o rykande choklad......

  • safir74 21 januari 2011

    Skrivet av mama97mia den 21 jan 2011

    Vem var det som sjöng, Magnus Uggla?
    ...å där stod mamma med bullar o rykande choklad......


    Japp den sjungs av Magnus Uggla. Låten heter Joey Killer

  • The_mama97mia 21 januari 2011

    (Y)

  • littlejohn 21 januari 2011

    Doften av julglögg är heller inte så dum, jag får en varm känsla i hela kroppen och ett stort lugn infinner sig.
    Hm, skulle smaka gott just nu känns de som, finns en halv flaska, tänk om man skulle ... :D

  • Styret_e 21 januari 2011

    Det finns mycket som kan dofta gott i köket men min favorit är nog nybakat bröd.

  • boz1965 21 januari 2011

    Skrivet av Marksten den 21 jan 2011

    Nykokta kroppkakor luktar väldigt gott också.

    Men var är det som luktar värst?


    "Värst" vet jag inte, men en av de absolut envisaste dofterna att bli av med är kokt vitkål...

    Fast det som luktar mest illa är, i mitt tycke, härsket smör eller surt ägg.

  • Magdalena1961 21 januari 2011

    Doften av nybakat bröd som bakmaskinen har startat tidigt en lördagsmorgon. Varmt, nybakat och doftande bröd till frukost... Mmmm...

  • Josses 21 januari 2011

    Skrivet av littlejohn den 21 jan 2011

    Doften av julglögg är heller inte så dum, jag får en varm känsla i hela kroppen och ett stort lugn infinner sig.
    Hm, skulle smaka gott just nu känns de som, finns en halv flaska, tänk om man skulle ... :D
    (Y)Det tycker jag du ska, blev faktiskt lite sugen jag med...;)

  • littlejohn 21 januari 2011

    Skrivet av Josses den 21 jan 2011

    Skrivet av littlejohn den 21 jan 2011

    Doften av julglögg är heller inte så dum, jag får en varm känsla i hela kroppen och ett stort lugn infinner sig.
    Hm, skulle smaka gott just nu känns de som, finns en halv flaska, tänk om man skulle ... :D
    (Y)Det tycker jag du ska, blev faktiskt lite sugen jag med...;)


    Då gör vi det! :DD

  • Ystaa 21 januari 2011

    Sätt på bakmaskinen och sätt en timer på kaffet...Det brukar vi göra på helgerna. tänk di gatt vakna av nybakat bröd och nykokat kaffe( perkilator ).
    Bara fram med smöret och lite grönsaker.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.