Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dofter i köket

  • Amika 21 januari 2011

    Jag älskade att bo i Gävle. Jag bodde mitt emot gevaliapalatset och det luktade alltid så gott av nyrostade kaffebönor...Den doften saknar jag ofta.
    Så för mig så slår kaffedoft i köket allt annat. :) Jättegott luktar det...
    Men sen håller jag med alla andra med, choklad, nybakat, glögg... Mmmmmm....
    Förutom det så är tvätt som fått hänga ute och torka det med godast lukt. :) Där kan jag stå och lukta och njuta lääänge! :)

  • LEDIVO 21 januari 2011

    Skrivet av boz1965 den 21 jan 2011

    Finns det nån bättre "köksdoft" än doften av ett nyöppnat kaffepaket? Helt oavsett alla andra kulinariska artisterier i köket så är just den doften jag gillar mest. :)


    Håller med. Det är en ljuvlig doft. Får jag chansen köper jag nymalet kaffe över disk och i en sådan affär luktar det ljuvligt av kaffebönor hela tiden. Mmmm
    Nybakat bröd, kanelbullar o sylt på kok som också skrivits om är heller inte fel.

    Något jag inte gillar doften av är färdiglagade köpta köttbullar. När paketen öppnas stinker det....ja frågan är vad? Äter det ALDRIG, men mina barn gillar dem skivat som pålägg.
    //KAROLO

  • boz1965 21 januari 2011

    Når jag bodde "på korridor" var det nåt "ljushuvud" som kom på idén att man säkert kan öppna en surströmmingsburk inomhus i det gemensamma köket, dessutom UTAN att skydda med papper eller handduk. Resultatet när man punkterar en burk med tryck i och med ett innehåll som stinker å det vidrigaste inomhus utan "stänkskydd" är nog inte så svårt att tänka sig.

    Vi turades om att vakta och se till att killen städade varenda kvadratmillimeter av köket. Det tog honom en hel eftermiddag och en del av kvällen innan vi andra var nöjda och lät honom gå och duscha av sig surströmmingsspadet. {vampire}

  • boz1965 21 januari 2011

    Skrivet av KAROLO den 21 jan 2011

    Något jag inte gillar doften av är färdiglagade köpta köttbullar. När paketen öppnas stinker det...


    Kan hålla med om det. Men det är inte bara köttbullar utan även pannbiff, kryddjärpar (cevapcici) och viss fylld färsk pasta.

    Undrar vad som finns i dem... {sick}

  • 7201 21 januari 2011

    (

    Skrivet av boz1965 den 21 jan 2011

    Finns det nån bättre "köksdoft" än doften av ett nyöppnat kaffepaket? Helt oavsett alla andra kulinariska artisterier i köket så är just den doften jag gillar mest. :)

    Jag dricker inte ens Kaffe men jag ÄLSKAR doften i köket av
    NYKOKAT kaffe.......sen måste jag tillägga att doften av ugnsrostad potatis med timjan också sprider en UNDERBAR
    doft............PLANKSTEK likaså..........(L)

  • Marre73 21 januari 2011

    Håller med om kaffedoften,jag tar ½ paket kaffe och maler den andra halvan själv o rör om,kanongott o doftar ljuvligt när man håller på(Y)värsta odören kan nog min svärmor komma med,hon hade inför jul köpt en hink saltsillfilèer o skulle göra iordning.När hon öppnade den stank det utan dess like,rutten sill var det i,gissa om hon kunde laga iordning sill till jul.Lukten fäste sig o hon har aldrig känt dess like förut,usch.

  • alindalinda 21 januari 2011

    stekt bacon luktar värst av allt, om man bortser från en nyöppnad burk surströmming eller räkskal dagen efter :P
    göttast förutom kaffebönor luktar nybakat bröd eller varför inte gratäng med vitlök! *kurr kurr*

  • DoctorWho 23 januari 2011

    Doften när man river citronskal är oslagbar! Friskt och syrligt doftar det i hela köket. Jag tycker att det doftar jul. Bakar alltid engelska ingefärskakor (även smaksatta med rivet citronskal) till jul, fast de räcker i flera månader (blir ca 75 st 6 cm stora runda kakor). De går jättebra att frysa ner. Ska kolla om receptet finns här på MK, annars lägger jag in det nån gång nästa vecka.

    Edit: Rättat stavfel

  • jbson 24 januari 2011

    Skrivet av 7201 den 21 jan 2011

    Jag dricker inte ens Kaffe men jag ÄLSKAR doften i köket av
    NYKOKAT kaffe.......


    Kan bara hålla med!
    Älskar doften, men är inte vuxen än;)

  • Cassiopeya 24 januari 2011

    Skrivet av mama97mia den 21 jan 2011

    Nåt som doftar ljuvligt är när det kokas sylt och saft av bär.... tung doft som ligger kvar länge o lovar sötma...


    Mm vinbärssaft, rabarbersaft, flädersaft...mm smaskens! :p

  • youliia 24 januari 2011

    Någon nykokt köttgryta eller liknande..god matlukt från kötträtter med härlig kryddning.

    Värsta kan jag inte komma på ^^

  • Liinnis 2 februari 2011

    Doften av nybakade bullar, den doften är svår att slå{cute}

  • Riss 2 februari 2011

    Jag älskar lukten av stekt lök.
    Det påminner mig om min barn dom.
    Pannbiff med stekt lök mm...{drool}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.