Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dopp i gryta

  • bernit 18 december 2008

    I min barndom åts det alltid "dopp i grytan" på julafton till julbordet. Till detta åts bruna bönor och gryn- eller köttkorv.

    I dag på jobbet satt vi och talade om jultraditioner och en grabb fråm Småland berättade att deras "dopp i grytan" bestod av en doppad brödskiva i mitten på tallriken och runt denna brödskiva i en ring lades sedan kall-skuret kött från julbordet, skinka, sylta etc.

    Vad har du för erfarenhet av "dopp i gryta" - det är säkert olika i olika landsändar ??

  • zudette 19 december 2008

    Jag älskar Dopp i grytan och då såklart som vi gör den hemma i Västerbotten! Där doppar vi tunnbröd, eller ljusugnsbröd, som vi säger därhemma, i skinkspadet eller i buljongen efter koket av en fläsklägg eller liknande. Till doppet äter vi en klick smör och det kokta köttet eller skinka! Hemma äter vi Dopp i grytan då tillfälle ges, alltså inte bara till jul, utan ibland nästan som "resträtt" dagen efter då vi gör dopp i grytan dagen efter ett köttkok till vad vi då ätit! Det händer faktiskt att jag kokar upp en buljongtärning som jag doppar tunnbröd i och det funkar det med även om det inte alls är på långa vägar lika gott som när man doppar i "riktig" buljong!(Y)

  • pedalen1965 19 december 2008

    Vi har också alltid dopp i gryta. Kokar en god buljong på exempelvis högrev, rimmat fläsk. I år har jag köpt oxsvans att koka buljong på tillsamman med det andra.Får se hur det blir. Sen späder jag med skinkspadet till lagom sälta. Kokar sen julkorv och lägger i buljongen tillsammans med köttrester. Sen doppar vi vörtlimpa och äter. Senap är också gott till.En jultradition som inte går att missa hos oss!
    God Jul!

  • farmoringer 19 december 2008

    Minns min barndoms jular med dopp i grytan. Spadet från kokningen av skinkan, så doppade man en limpskiva däri. Till det serverades bruna bönor, julkorv, rimmade revben och skinka. Har för mig att vi hade rödkål till också. Jag älskade det här. Men blir aldrig av att vi doppar nu inte..

    Kanske ska tillägga att barndomen var i Boråstrakten...Inte Norrland..

  • croxie64 19 december 2008

    Jag kommer ursprungligen från Värmland och vi hade alltid dopp-i-gryta i samband med skinkan, köttbullarna, prinskorven osv.
    Och för det mesta så var det vörtbröd som doppades :)

    Idag så kokar jag fortfarande julskinkan till jul och jag äter dopp-i-grytan även om jag är i England. Jag är den enda som gör det också eftersom man inte riktigt har fattat vitsen och tjusningen med det här ännu.

  • zudette 20 december 2008

    Måste få puffa upp den tråd lite (även om den av nån anledning inte kommer upp på "senaste inlägget-listan")..... vill liksom Bernit veta mer om traditionerna med Dopp i grytan i vårt avlånga land!!(Y)

  • kallebakom 19 december 2012

    vi tar spadet ur färdigkokta skinkpåse ( lite äkligt eller ? ) o kokar upp o doppar i på julaftonmorron varje år,det är så sen morsan sluta koka själv sen ca 10år tillbaka,,jo o jag inte kinkig,det mkt gott !

  • Nenabirk 19 december 2012

    Det finns att köpa Dopp-spad i plastkorv, sådan som risgrynsgröt säljs i!

  • Anderstam 19 december 2012

    Jag bakar skinkan i ugnen invirad i folie.
    Det koncentrerade spadet i folien används till dopp.
    Underbart fett och mycket salt.
    Doppa ett mörkt bröd lägg på ett lager skånsk senap och 1 skiva skinka.
    Ät och njut med mycket julmust till.
    Av någon outgrundlig anledning är det bara jag och min bror som vill ha! {question}

  • TTJ 19 december 2012

    Skrivet av zudette den 19 dec 2008

    Jag älskar Dopp i grytan och då såklart som vi gör den hemma i Västerbotten! Där doppar vi tunnbröd, eller ljusugnsbröd, som vi säger därhemma, i skinkspadet eller i buljongen efter koket av en fläsklägg eller liknande. Till doppet äter vi en klick smör och det kokta köttet eller skinka! Hemma äter vi Dopp i grytan då tillfälle ges, alltså inte bara till jul, utan ibland nästan som "resträtt" dagen efter då vi gör dopp i grytan dagen efter ett köttkok till vad vi då ätit! Det händer faktiskt att jag kokar upp en buljongtärning som jag doppar tunnbröd i och det funkar det med även om det inte alls är på långa vägar lika gott som när man doppar i "riktig" buljong!(Y)



    Kunde inte ha sagt det bättre själv!!! (Y)

  • Linlock 19 december 2012

    Vad roligt, jag är uppväxt med dopp i grytan på julaftonslunchen, vörtbröd doppat i skinkbuljongen med skinka till. Hade ingen aning om att det serverades annorlunda runt om i Sverige!:)

  • evaldo 19 december 2012

    Vi gör alltid dopp i grytan till julen.
    Sparar lite skinjspad, lite spad från julkorven och lite spad från revbenspjällen.
    Sen smakar man av med salt, peppar och några kryddnejlikor, Låt allt koka samman och låt stå och dra till sig kryddorna. Värm och doppa brödet i det goda spadet.
    Vort- eller annat bröd går bra att doppa.

  • FiaBerg 19 december 2012

    Dopp i grytan här med. Tror det är något man skall vara uppvuxen med, men även jag som alls inte är uppvuxen med svensk julmat har lärt mig, bara jag doppar brödet ytterst fort, och gärna lite grövre bröd. Annars är det vanligt vörtbröd som doppas. Skinka och senap på det, köttbullar och prinskorv till.
    Just därför är det viktigt att skinkan koks i kastrull, ingen förenkling med ugn här ;-) Även barnen älskar det, men dottern har blivit vegeterian, och hon får väl prova att doppa i grönsaksbuljong iår...

  • klarinett 20 december 2012

    Hej!
    Är skånska som aldrig stött på dopp i grytan förrän när jag träffat min småländske man.
    Själv lagar jag nu egen korv efter ett gammalt recept från ICA:s utskick. Två kilo oxfärs och ett kilo fläskfärs. Stoppar i svinfjälster med en gammal loppiskvarn. Jag koker skinkan som är lättrökt, ställer skinkspadet kallt så jag kan skumma bort fettet. En del av spadet koker jag oxbitar i. Det får sedan bli doppespad. Köttet tycker en del om att äta av till doppet. Själv gillar jag min hemmalagade korv, som jag kokt på vanligt sätt och med en god stark och söt senap till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.