Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

E-nummerläsning

  • boz1965 23 november 2009

    En intressant artikel om e-nummertillsatser:

    http://hem.passagen.se/enummer/

  • kattgnag 23 november 2009

    Ja, den var intressant.
    Jag har börjat läsa innehållsdeklarationerna mycket mer idag än för något år sedan och har därigenom kunnat utesluta en mängd varor. Allt det står ”aromämnen” på eller ”modifierad stärkelse” eller ”jästextrakt”, som exempel ratar jag utan problem. I början är det tidskrävande och ganska jobbigt men sen går det lättare och lättare. Man lär sig också snabbt att sålla utan att läsa (i matbutiken): ”Den där hyllan skall jag inte ens gå fram till” – har lärt mig att den typen av förpackningsmat bara innehåller en massa skit.

    Det har dock ibland varit krångligt med vettiga ersättningar. T.ex. buljongtärningar (men nu har jag äntligen hittat nåt som verkar ok), påläggskorv/skinkor är ett aber så jag har fått sluta helt med det men inte osten eftersom jag är ostoman. Men det är väl bara att söka vidare. Det ekologiska är många gånger mycket dyrare och man håller ju i plånboken också… Dessutom är inte allt ekologiskt helt ok.
    Tandkrämen kollade jag senast för några dagar sen och blev väldigt trött. Men så länge det finns alternativ, vilket det inte alltid gör, så är jag glad för det. Det tar dock tid och kraft att hitta dem.

    Det finns ju folk som säger: ”Man får inte gå till överdrift”, ”Ska man hålla på så där kan man lika gärna ta repet”, ”Blir jag alltför medveten blir jag bara deprimerad och det vill jag inte”.

    1. VEM går till överdrift – jag som försöker vara medveten konsument eller Livsmedelsindustrin?
    2. Ta repet eller käka tillsatser? Är det de enda valen?
    3. Ja, deprimerad kan man lätt bli men hellre det än omedveten.

  • boz1965 23 november 2009

    Skrivet av kattgnag den 23 nov 2009

    ...Ja, deprimerad kan man lätt bli men hellre det än omedveten.


    Deprimerad blir man också om man sätter i sig glutamat (oavsett vilken sorts glutamat).

    Exempel:

    E621: MONONATRIUMGLUTAMAT (MSG)
    Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede.
    Epileptiska anfall (petit mal).
    Fosterskador.
    Försenad tillväxt.
    Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet.
    Hormonstörningar.
    Koncentreras i moderkakan och utsätter fostret för dubbla koncentrationen som modern har!
    Deklareras ofta som "smakförstärkare".
    Konvulsioner.
    Kvinnlig sterilitet.
    Leverskador.
    Nervcellsförstörelse.
    Orsakar "Chinese Restaurant Syndrome". Om Ni äter på kinesiska och japanska restauranger, be dem undvika glutamat! Provocerar fram astmaattacker.
    Svåra allergiska reaktioner.
    Ögonskador.
    Övervikt.

    Denna lista är ganska representativ för glutamat överlag.

  • Gnurf 23 november 2009

    Ja egentligen är det otroligt hur dagens vetenskapligt insatta expertis kan kläcka uttalanden som:

    "Av de som föds idag kommer hälften att uppleva sin 100-års dag"

    Med begrundande av alla muterande svininfluensor, galoperande glasbitar i kycklingfiléerna, År 2012, akrylamid i pommes frites (ja vart tog den debatten vägen?), svavlad öl och vin samt naturligtvis E-nummer....:'(

    :)

  • boz1965 23 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 23 nov 2009

    ...Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede...


    Detta är inte helt olikt biverkningarna av anabola steroider - bara en tanke jag fick när jag läste det en gång till...

  • Gnurf 23 november 2009

    *ASG*

    Inte visste jag att du håller på med "fiberhavregryn", men nu när du påpekar symptomen så....(Y)

    Skrivet av boz1965 den 23 nov 2009

    Skrivet av boz1965 den 23 nov 2009

    ...Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede...


    Detta är inte helt olikt biverkningarna av anabola steroider - bara en tanke jag fick när jag läste det en gång till...

  • kattgnag 23 november 2009

    Natriumglutamat kommer inte innanför vår dörr!
    Fast....säker går man inte. Om min nittonåring kommer hem med en chipspåse så...Ja, vad skall jag göra mer än att upplysa? "Det är min kropp, mamma", säger hon. Jag får acceptera/respektera det under förutsättning att hon accepterar/lyssnar till min information - vilket hon faktiskt gör. Rom byggdes inte på en dag och många bäckar små blir en stor å.
    Har redan märkt att båda mina hemmaboende vuxna ungar läser innehållsdeklarationer lite titt som tätt, både hemma och i mataffären:):)

    Diagnos ADHD har i flera fall visat sig vara glutamatförgiftning istället. Efter borttagande av natriumglutamatsprodukter har dessa barn helt förändrats och blivit "normala" igen.
    Fast jag trodde att natriumglutamat lagras i hjärnan?

  • Gnurf 23 november 2009

    Jo, jag försöker oxå plocka bort så mycket tillsatser som möjligt genom aktiva val att blanda mina egna kryddblandningar, baka allt mitt matbröd, mat från grunden, minimera intag av godis/snacks/drycker osv. Men inser att det måste vara jätteknöligt med barn som vill ha av "det goda" utan att argument biter. Men jag tror att argument ändå sjunker in med tiden....:)

    Skrivet av kattgnag den 23 nov 2009

    Natriumglutamat kommer inte innanför vår dörr!
    Fast....säker går man inte. Om min nittonåring kommer hem med en chipspåse så...Ja, vad skall jag göra mer än att upplysa? "Det är min kropp, mamma", säger hon. Jag får acceptera/respektera det under förutsättning att hon accepterar/lyssnar till min information - vilket hon faktiskt gör. Rom byggdes inte på en dag och många bäckar små blir en stor å.
    Har redan märkt att båda mina hemmaboende vuxna ungar läser innehållsdeklarationer lite titt som tätt, både hemma och i mataffären:):)

    Diagnos ADHD har i flera fall visat sig vara glutamatförgiftning istället. Efter borttagande av natriumglutamatsprodukter har dessa barn helt förändrats och blivit "normala" igen.
    Fast jag trodde att natriumglutamat lagras i hjärnan?

  • boz1965 23 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 23 nov 2009

    Jo, jag försöker oxå plocka bort så mycket tillsatser som möjligt genom aktiva val att blanda mina egna kryddblandningar, baka allt mitt matbröd, mat från grunden, minimera intag av godis/snacks/drycker osv. Men inser att det måste vara jätteknöligt med barn som vill ha av "det goda" utan att argument biter. Men jag tror att argument ändå sjunker in med tiden....:)


    Äkta vara-symbolen är ju en bra början trots att det var nån förståsigpåare i tv-programmet Plus nyligen som kräkte sig blå över det. Men det är ju långt ifrån tillräckligt. Man måste förändra folks medvetenhet och beteende i grunden och DET är inte helt lätt.

  • kattgnag 23 november 2009

    Nej, ändra beteende och vanor är inte helt lätt. Det är bara att gå till sig själv...
    Men det är ingen anledning till att låta bli att "tjata" lite utan att för den skull vara "jobbig" och "gåpåig".
    Själv fick jag ju skit för att jag vid ngt tillfälle nämnde att jordgubbar är en av världens mest besprutade mat (flera arbetskamrater var sugna på att köpa jordgubbar) och bumerangen var inte helt oväntad: jag är ju rökare...(så jag borde knipa igen? Kan man tycka, ja).

    Ja-ja, sådant där kan jag med lätthet ta - kritik skadar aldrig och nån besserwisser är jag inte.
    Tycker det är bra att folk kritiserar även mig. Men jag tror att summan av alla laster är konstant och vem har rätt att leka Gud och rangordna våra giftiga "laster". Vet ju t.ex. att det finns Aromat-beroende människor med fysiska problem tack vare detta.

    Ja-ja, ju mer vi diskuterar desto bättre tycker jag att det är. Heja-heja!

  • boz1965 23 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 23 nov 2009

    *ASG*

    Inte visste jag att du håller på med "fiberhavregryn", men nu när du påpekar symptomen så....(Y)


    Hehe. Äter inte havregryn öht - varken med eller utan "fiber"... :p

  • kattgnag 23 november 2009

    Synd (för mig) att "Äkta-vara" än så länge bara finns på Citygross. Har ett antal mil att åka för att komma dit(N)
    Men självklart jättebra att idén kommit att bli verklig i våra mataffärer. Hoppas fler hakar på!
    Hm, undra om jag skall ta och prata med Ica...:o

  • Gnurf 23 november 2009

    Ehhh...äkta vara finns överallt, i varenda ICA och COOP och Hemköp. Varumärket "Äkta Vara" är bara ett försök att underlätta och försvåra och förvilla. De är inte dumma de där PR-firmorna och Marknadsstrategerna :D När jag läser dina inlägg gnagkatt får jag iaf intrycket att du kör med just äkta vara så mycket som möjligt...:p

    Jag har aldrig handlat på Citygross (närmaste butik finns säkert 50 mil från Gnurflyan) men här är det Äkta Vara i princip hela vägen...(Y)

    Skrivet av kattgnag den 23 nov 2009

    Synd (för mig) att "Äkta-vara" än så länge bara finns på Citygross. Har ett antal mil att åka för att komma dit(N)
    Men självklart jättebra att idén kommit att bli verklig i våra mataffärer. Hoppas fler hakar på!
    Hm, undra om jag skall ta och prata med Ica...:o

  • boz1965 23 november 2009

    Äkta vara finns såklart i alla butiker. Man har bara valt att lyfta fram fram dem i och med KVALITETSmärkningen (alltså inget varumärke) "Äkta Vara". Märkningen innebär att man slipper gå omkring och lusläsa förpackningsetiketter som kan vara mer eller mindre kryptiska och t.o.m. bristfälliga. Den tiden man sparar på det kan man använda till nåt bättre - som t.ex. tid med barnen.

  • kattgnag 23 november 2009

    Ahaaa - ok jag fattar!
    Varorna finns men är inte utmärkta i t.ex. ica-butikerna.
    Trodde ett tag att det var speciella varor framtagna enligt "skippa-alla-tillsatser"-tänket, alltså helt NYA varor.
    Jo visst finns det sk äkta varor även på Ica, Coop, Hemköp etc annars hade jag svultit ihjäl vid det här laget.:D

  • boz1965 23 november 2009

    Mer går att läsa här:

    http://www.aktavara.org/

  • Gnurf 23 november 2009

    Ganska skojsigt att kött, fisk, frukt, grönsaker, rotfrukter inte märks som Äkta Vara...:)

  • boz1965 23 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 23 nov 2009

    Ganska skojsigt att kött, fisk, frukt, grönsaker, rotfrukter inte märks som Äkta Vara...:)


    Brasilianskt oxkött är väl knappast "äkta vara" så hormonstinna kossorna är där... Need I say more? :D

  • boz1965 23 november 2009

    Nej, men vissa saker anses väl vara så självskrivna att de inte behöver den märkningen. Där är ju istället t.ex. KRAV-märkning mer adekvat.

  • Gnurf 23 november 2009

    Njae...för mig som enbart köper Tomater och aldrig Tomatsåser är det hysteriskt kul att den ena får vara Äkta men inte den andra. Ungefär som när någon påstår att Sundsvall ligger i Norrland.....(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.