Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

E-nummerläsning

  • boz1965 23 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 23 nov 2009

    Njae...för mig som enbart köper Tomater och aldrig Tomatsåser är det hysteriskt kul att den ena får vara Äkta men inte den andra. Ungefär som när någon påstår att Sundsvall ligger i Norrland.....(L)


    Men snälla du. Sundsvall ligger ju i Norrland. Allt norr om Skånes gränser är Norrland, ju. :p Växjö ligger också i Norrland. :p

    Nej, men ärligt: Tomater och annat i kategorin "frukt och grönt" är ju så självskrivet äkta vara att t.o.m. en SD:are kan förstå det (även om det inte är lätt för honom :D).

  • Okänd 23 november 2009

    Tanken med "Äkta Vara" handlar om mat, om mat utan tillsatser, det handlar inte om att skaffa ett "varumärke"!

    Det är bara att läsa och begrunda:

    http://www.aktavara.org/

    Sedan får var och en göra sitt val.

  • boz1965 23 november 2009

    Det är ju det vi har sagt hela tiden och länken finns redan i tråden.

  • Okänd 23 november 2009

    Ta vara på den!

  • Okänd 23 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 23 nov 2009

    Skrivet av kattgnag den 23 nov 2009

    ...Ja, deprimerad kan man lätt bli men hellre det än omedveten.


    Deprimerad blir man också om man sätter i sig glutamat (oavsett vilken sorts glutamat).

    Exempel:

    E621: MONONATRIUMGLUTAMAT (MSG)
    Beteendestörningar som paranoia, djup depression, extrem vrede.
    Epileptiska anfall (petit mal).
    Fosterskador.
    Försenad tillväxt.
    Har orsakat hjärnskador hos alla 14 djurarter som testats med ämnet.
    Hormonstörningar.
    Koncentreras i moderkakan och utsätter fostret för dubbla koncentrationen som modern har!
    Deklareras ofta som "smakförstärkare".
    Konvulsioner.
    Kvinnlig sterilitet.
    Leverskador.
    Nervcellsförstörelse.
    Orsakar "Chinese Restaurant Syndrome". Om Ni äter på kinesiska och japanska restauranger, be dem undvika glutamat! Provocerar fram astmaattacker.
    Svåra allergiska reaktioner.
    Ögonskador.
    Övervikt.

    Denna lista är ganska representativ för glutamat överlag.


    Så här skrev boz den 6 oktober i en annan tråd:
    Använder sällan Aromat pga att den är så dyr. På ÖoB finns en (minst) lika bra krydda i 1-kilosburk. Det är en Jugoslavisk blandning (tillverkas i Sverige) med torkade grönsaker, glutamat, salt och lite andra kryddor.

    På tal om glutamatdebatten tycker jag att varningarna är kraftigt överdrivna, helt i stil med "chipsdebatten" för nåt år sedan.

    Härligt att han ändrat inställnig!

  • Okänd 23 november 2009

    Puff!

  • boz1965 23 november 2009

    Jag anser fortfarande att varningarna är överdrivna, men informationen behövs för de som vill undvika glutamaten trots det. Information är inte fel så länge den är adekvat.

  • Okänd 23 november 2009

    WOW!

  • boz1965 23 november 2009

    Det är lustigt hur det inte går att föra en debatt här på MK utan att du ska mucka. Hur gammal ÄR du egentligen? Treochetthalvtnästanfyra? Är du ute efter att starta ett nytt bråk så kan du lägga ner direkt. :Z

  • Okänd 23 november 2009

    WOW!
    Vad har jag "muckat" om?
    Har du inte skrivit det jag citerade?
    En åsikt ena gången, en annan nästa gång.
    WOW!

  • boz1965 23 november 2009

    :Z

  • Okänd 23 november 2009

    :Z:Z:Z:Z:Z

  • kattgnag 23 november 2009

    Jag har hittat en falukorv tillverkad av Familjen Olsson Kött & Chark med köttinnehåll 80%. Den heter ”Falukorv utan E-nr” och en grön blaffa på etiketten visar: ”Utan tillsatser Inga E-nr”.
    KANON!
    Men läser jag innehållsförteckningen står det bl.a. ”jästextrakt…, kryddextrakt.”
    Extrakterna är ju inte gör-bra heller men kanske jag hellre köper denna korv än den traditionella.
    Idag kom även Netto-bladet i brevlådan: ”Falukorv E-nr FRI”. 74% kötthalt. Tillverkare Ingemar Johansson AB.
    Åker jag till Netto måste jag ju läsa innehållsförteckningen men utan större förhoppning med tanke på Familjen Olssons…
    Men ändå ett steg i rätt riktning?

  • boz1965 23 november 2009

    Skrivet av kattgnag den 23 nov 2009

    Jag har hittat en falukorv tillverkad av Familjen Olsson Kött & Chark med köttinnehåll 80%. Den heter ”Falukorv utan E-nr” och en grön blaffa på etiketten visar: ”Utan tillsatser Inga E-nr”.
    KANON!
    Men läser jag innehållsförteckningen står det bl.a. ”jästextrakt…, kryddextrakt.”
    Extrakterna är ju inte gör-bra heller men kanske jag hellre köper denna korv än den traditionella.
    Idag kom även Netto-bladet i brevlådan: ”Falukorv E-nr FRI”. 74% kötthalt. Tillverkare Ingemar Johansson AB.
    Åker jag till Netto måste jag ju läsa innehållsförteckningen men utan större förhoppning med tanke på Familjen Olssons…
    Men ändå ett steg i rätt riktning?


    Ingemar Johanssons e-fria falu finns på CityGross också, jag brukar köpa den trots att den är lite dyrare, men det kan det vara värt. Den är dessutom väldigt god.

  • Okänd 23 november 2009

    Jag står fortfarande för att alla, ja nästan alla, smakförstärkare med glutamat har hamnat i soptunnan!
    Fortfarande finns det en burk med Knorr Fiskkrydda kvar i kryddhyllan.
    Det går säkert att ersätta den med något annat, men har inte hittat något än.
    Helt underbar!
    Innehåller glutamat.
    Den kommer att försvinna den med, liksom aromat, buljongtärningar som är det värsta av allt, som redan är ett minne blott.
    Det gäller att ta ställning mot den mäktiga livsmedelsindustrin som hela tiden försöker att blanda i en massa tillsatser för att tjäna pengar på oss konsumenter.
    Men var och en gör sitt eget val!

  • boz1965 23 november 2009

    Jästextrakt är visserligen ingen E-tillsats I SIG, men den bildar, enligt uppgift, s.k. "fritt glutamat" - MSG, i kroppen.

  • Sakate 23 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 23 nov 2009

    ...inser att det måste vara jätteknöligt med barn som vill ha av "det goda" utan att argument biter. Men jag tror att argument ändå sjunker in med tiden....:)

    Skrivet av kattgnag den 23 nov 2009

    Om min nittonåring kommer hem med en chipspåse så...Ja, vad skall jag göra mer än att upplysa? "Det är min kropp, mamma", säger hon. Jag får acceptera/respektera det under förutsättning att hon accepterar/lyssnar till min information - vilket hon faktiskt gör. Rom byggdes inte på en dag och många bäckar små blir en stor å.
    Har redan märkt att båda mina hemmaboende vuxna ungar läser innehållsdeklarationer lite titt som tätt, både hemma och i mataffären:):)
    (Slut citat.)


    Visst är det så att barnen tar till sig vad man säger och inte minst vad man själv gör.
    Mina barn får inte äta godis men knorrar inte särskilt mycket för det. På disco köper min äldsta (6½år) mineralvatten i stället för läsk och är nöjd med det. Det är festligt för oss som näst intill alltid dricker vanligt vatten.
    Hon brukar även få köpa sig någon liten chokladbit och popcorn och nöjer sig med det fastän de andra mumsar godis och chips för fullt. Men hon har fått höra om socker och tillsatser sedan hon föddes och verkar förstå att jag vill henne väl.
    Nu har jag inte lärt mig alla tillsatsämnen än, utan tar bort ett i taget men glutamat och sötningsmedel går bort - i allt utom tuggummin får jag väl erkänna för där har jag gått bet! :-S Någon som vet om det över huvud taget finns tuggummin i dag utan sötningsmedel??
    Tuggummi sägs ju vara bra av flera anledningar -dock inte för mig som har amalgamfyllningar :-(. , så det vore skönt att kunna erbjuda barnen ett bra alternativ. Tips mottages tacksamt!:)

  • Okänd 23 november 2009

    Skrivet av kattgnag den 23 nov 2009

    Jag har hittat en falukorv tillverkad av Familjen Olsson Kött & Chark med köttinnehåll 80%. Den heter ”Falukorv utan E-nr” och en grön blaffa på etiketten visar: ”Utan tillsatser Inga E-nr”.
    KANON!
    Men läser jag innehållsförteckningen står det bl.a. ”jästextrakt…, kryddextrakt.”
    Extrakterna är ju inte gör-bra heller men kanske jag hellre köper denna korv än den traditionella.
    Idag kom även Netto-bladet i brevlådan: ”Falukorv E-nr FRI”. 74% kötthalt. Tillverkare Ingemar Johansson AB.
    Åker jag till Netto måste jag ju läsa innehållsförteckningen men utan större förhoppning med tanke på Familjen Olssons…
    Men ändå ett steg i rätt riktning?


    Ja de försöker så länge det går!
    "jästextrakt" är ett annat namn för smakförstärkare men går fritt för E:nr-märkning!
    Konsumenten går på bluffen men livsmedelsföretaget går fritt.

  • boz1965 23 november 2009

    Om jästextrakt: http://en.wikipedia.org/wiki/Yeast_extract

    Tyvärr finns inte just denna sida på svenska.

  • boz1965 23 november 2009

    Är det eko här inne? Värst vad JG upprepar vad andra redan har sagt... :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.