Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

E-nummerläsning

  • Okänd 23 november 2009

    Läs detta!
    http://sydsvenskan.se/sverige/article411844/E-amnen-ersatts-med-jast.html

  • Okänd 23 november 2009

    Konstigt eller hur?

  • Sakate 23 november 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 23 nov 2009

    WOW!
    Vad har jag "muckat" om?
    Har du inte skrivit det jag citerade?
    En åsikt ena gången, en annan nästa gång.
    WOW!


    Det är dina WOW som är "muckiga". I mina öron låter de väldigt spydiga. Om du bara uteslöt dem skulle det vara okej, som jag ser det, även om jag är lite tveksam över din "puff!" också. Men det handlar om att jag inte riktigt förstått mig på vad en puff är. De sägs dock vara positiva, eller?? :o

    Sömniga gubbar känns mest löjliga, men de är ni ju två om att använda.

    Avslutningsvis kan vi alla ändra åsikt och gör det också mest hela tiden eftersom vi så gott som varje dag tar till oss någon ny kunskap (eller åtminstone har möjlighet att göra det).
    Jag är därför en ny människa i dag mot vad jag var i går, eller längre tillbaka och hoppas bli bemött för den jag är nu och inte hur jag var då.
    Ha det gott! :)

  • Okänd 23 november 2009

    Skrivet av Sakate den 23 nov 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 23 nov 2009

    WOW!
    Vad har jag "muckat" om?
    Har du inte skrivit det jag citerade?
    En åsikt ena gången, en annan nästa gång.
    WOW!


    Det är dina WOW som är "muckiga". I mina öron låter de väldigt spydiga. Om du bara uteslöt dem skulle det vara okej, som jag ser det, även om jag är lite tveksam över din "puff!" också. Men det handlar om att jag inte riktigt förstått mig på vad en puff är. De sägs dock vara positiva, eller?? :o

    Avslutningsvis kan vi alla ändra åsikt och gör det också mest hela tiden eftersom vi så gott som varje dag tar till oss någon ny kunskap (eller åtminstone har möjlighet att göra det).
    Jag är därför en ny människa i dag mot vad jag var i går, eller längre tillbaka och hoppas bli bemött för den jag är nu och inte hur jag var då.
    Ha det gott! :)

    Jo men visst, att vända kappan efter vinden är ju alltid en utväg! W

  • Gnurf 23 november 2009

    Puff är väl en Porrtidning från 70-talet!?? Men då var jag alldeles för liten för att begripa nånting...det där med tjejer blev bara förvirrande när man bläddrade i storebrors såna däringa blaskor....(L) Alternativt en gnagare vanlig på Julafton...(Y)

    PUFF PUFF

    Men bråkar Ni nu igen pojkar!?? Här hinner man ju inte ens dra iväg en sväng på gymet innan Ni är i luven på varandra igen, Ni är helt hopplösa!! :@

  • Gnurf 23 november 2009

    Ibland känns det som att jag var en 8-10 olika personer i en och samma kropp....:'(

    Skrivet av Sakate den 23 nov 2009
    ...Jag är därför en ny människa i dag mot vad jag var i går, eller längre tillbaka och hoppas bli bemött för den jag är nu och inte hur jag var då.
    Ha det gott! :)

  • Sakate 23 november 2009

    :D Kan inte annat än hålla med om att jag också kan känna mig kluven ibland, men på nått sätt känns det ändå som att pusselbitarna faller på plats vartefter. :p

    Skrivet av Gnurf den 23 nov 2009

    Ibland känns det som att jag var en 8-10 olika personer i en och samma kropp....:'(

    Skrivet av Sakate den 23 nov 2009
    ...Jag är därför en ny människa i dag mot vad jag var i går, eller längre tillbaka och hoppas bli bemött för den jag är nu och inte hur jag var då.
    Ha det gott! :)

  • Okänd 23 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 23 nov 2009

    Puff är väl en Porrtidning från 70-talet!?? Men då var jag alldeles för liten för att begripa nånting...det där med tjejer blev bara förvirrande när man bläddrade i storebrors såna däringa blaskor....(L) Alternativt en gnagare vanlig på Julafton...(Y)

    PUFF PUFF

    Men bråkar Ni nu igen pojkar!?? Här hinner man ju inte ens dra iväg en sväng på gymet innan Ni är i luven på varandra igen, Ni är helt hopplösa!! :@


    Nej, tror att den hette PAFF, eller var det PIFF, men inte PUFF!
    Eller var det FIB?

  • Okänd 23 november 2009

    Men nu var det ju E-nummer det handlade om!
    Men vad har det med mat att göra?
    E-Nummer är väl vägnummer.
    E-ller?

  • boz1965 23 november 2009

    Kan vi återgå till ämnet? Eller är det för mycket begärt?

  • Gnurf 23 november 2009

    Hur kan det komma sig att du har sån där järnkoll på Porrtidningsbranschen egentligen!??? :D

    Skrivet av jan-gunnar-j den 23 nov 2009

    Skrivet av Gnurf den 23 nov 2009

    Puff är väl en Porrtidning från 70-talet!?? Men då var jag alldeles för liten för att begripa nånting...det där med tjejer blev bara förvirrande när man bläddrade i storebrors såna däringa blaskor....(L) Alternativt en gnagare vanlig på Julafton...(Y)

    PUFF PUFF

    Men bråkar Ni nu igen pojkar!?? Här hinner man ju inte ens dra iväg en sväng på gymet innan Ni är i luven på varandra igen, Ni är helt hopplösa!! :@


    Nej, tror att den hette PAFF, eller var det PIFF, men inte PUFF!
    Eller var det FIB?

  • Okänd 23 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 23 nov 2009

    Hur kan det komma sig att du har sån där järnkoll på Porrtidningsbranschen egentligen!??? :D

    Skrivet av jan-gunnar-j den 23 nov 2009

    Skrivet av Gnurf den 23 nov 2009

    Puff är väl en Porrtidning från 70-talet!?? Men då var jag alldeles för liten för att begripa nånting...det där med tjejer blev bara förvirrande när man bläddrade i storebrors såna däringa blaskor....(L) Alternativt en gnagare vanlig på Julafton...(Y)

    PUFF PUFF

    Men bråkar Ni nu igen pojkar!?? Här hinner man ju inte ens dra iväg en sväng på gymet innan Ni är i luven på varandra igen, Ni är helt hopplösa!! :@


    Nej, tror att den hette PAFF, eller var det PIFF, men inte PUFF!
    Eller var det FIB?

    Du skulle bara veta!

  • Sakate 23 november 2009

    Håller med Boz. Återgå till ämnet nu är ni snälla. Det är bara tråkigt när intressanta trådar fylls med en massa dravel.:(
    Dessutom står det i reglerna att man inte ska citera mer än nödvändigt. Använd gärna gästböckerna i stället till sådana interna diskussioner.
    Rättar mig själv eftersom gästböckerna inte heller är det bästa stället. Personliga meddelanden borde väl vara bäst...

  • Gnurf 23 november 2009

    Vadå ämne!?? Oftast vet jag inte ens vilken tråd jag befinner mig i...(L)

    Skrivet av boz1965 den 23 nov 2009

    Kan vi återgå till ämnet? Eller är det för mycket begärt?

  • Okänd 23 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 23 nov 2009

    Vadå ämne!?? Oftast vet jag inte ens vilken tråd jag befinner mig i...(L)

    Skrivet av boz1965 den 23 nov 2009

    Kan vi återgå till ämnet? Eller är det för mycket begärt?


    Kanon! :'(

  • Okänd 23 november 2009

    Vad handlade det om? :D

  • boz1965 23 november 2009

    Puffar upp tråden eftersom dess EGENTLIGA innehåll är viktigt, alla spydigheter och allt tjafs till trots.

  • WiolaH 24 november 2009

    "puffar upp" betyder det att vi kan återgå till e-nummerläsning (som väl var ämnet i tråden?) .
    Jag fattar inte riktigt varför man "snöar in" på e-nummer. Vissa saker behövs ju och används ju traditionellt i matlagningen hemma (askorbinsyra o citronsyra t.ex). Medan jag ställer mej helt frågande till s.k. stabiliseringsmedel i t.ex bröd (även "bake off" och "konditoribröd").
    När jag bakar hemma behövs det bara mjöl, jäst, vatten och salt, sen kan man ju variera det lite, men vad är stabiliseringsmedel......

    Likadant med den s.k. matlagningsgrädden, den innehåller stabiliseringsmedel, varför? I skåne har vi något man kallar för "kaffegrädde" en lite "smalare" grädde (12%) utan stabiliseringsmedel, om man nu vill leva lite smalare. Den går inte att vispa men har kvar den goda gräddsmaken..... Finns den inte i övriga sverige? Och varför inte "puffa" lite för sådana naturliga varor. Tycker t.ex. inte att socker är "onaturligt" i sylt , däremot färg och smaktillsatser. För att inte tala om konsistensgivare. Framförallt nu när man kommit på att barnen vill ha halvrinnande sylt som de kan krama ur en plastflaska (ännu ett nytt försäljningsargument)...... :'(

  • boz1965 24 november 2009

    Här står allt om E-nummer och livsmedelstillsatser:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Livsmedelstillsatser

  • maria_wijk 24 november 2009

    När man ser den här gedigna listan så börjar man mer och mer fundera på hur de lagade mat förr i tiden innan maten blev industrialiserad.

    http://webbutiken.slv.se/images/3/E/1083_47.pdf

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.