Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Eferlysning (Nokkedli)

  • helene60624 26 oktober 2008

    Hjälp mig snälla "matklubbare". Jag skulle vilja ha receptet på Nokkedli (vet ej om det stavas så). Jag har "rivjärnet och skrapan" som behövs och jag har gjort det förut men har inte receptet kvar. Det är en slags Ungersk pasta som man använder istället för Ris eller Potatis. JÄTTETACKSAM om jag skull få reda på receptet igen. Många tack på förhand/ Helene.

  • The_mama97mia 26 oktober 2008

    Hej, tänkte väl att detta lät som speetzle! Jag efterlyste detta i annan tråd.
    Kolla in den här länken, du får recept på engelska där.

    http://www.mccartneymedia.com/hungry/html/nokkedli.html

  • helene60624 26 oktober 2008

    Tack så mycket för receptet. Visst var det detta jag var ute efter och tydligen finns det i fler länder men med andra namn. Nu ska jag bjuda släkten på Ungersk mat nästa helg... // Tack igen från Helene

  • The_mama97mia 26 oktober 2008

    Jag måste bara fråga, vad serverar du till dina nokedli????
    Jag blev bjuden av en tysk familj för många år sen på spetzle und linsen, en god linsröra med korv i. Jag är sugen på att testa och har fått recepttips här på MK men undrar vad just du gör?

    mvh Mia

  • LaJefa 26 oktober 2008

    Jag är gift med en tysk så han brukar köpa hem spetzle. Jag brukar servera dom med Picata Milanesa (ostpanerad schnitzel med tomatsås). Det är super gott.

  • helene60624 26 oktober 2008

    Skrivet av mama97mia den 26 okt 2008

    Jag måste bara fråga, vad serverar du till dina nokedli????
    Jag blev bjuden av en tysk familj för många år sen på spetzle und linsen, en god linsröra med korv i. Jag är sugen på att testa och har fått recepttips här på MK men undrar vad just du gör?

    mvh Mia


    Jag var i Ungern för ca 20 år sedan och då blev jag bjuden på Nokedli ocg Zigienargryta. De gjorde grytan i en gryta över öppen eld med massvis av olika köttsorter och grönsaker i. Jag har "försvenskat" den lite och brukar ha i följande:
    Grytbitar (fläsk & nötkött), Paprika (olika sorter), Lök (gul,röd,purjo och vitlök), Morötter, Tomater, salt, peppar, kött/grönsaksbuljong. När detta kokat ca 1-1 1/2 tim så tar jag i lite grädde och creme fraiche och reder av med. Om jag vill ha den lite kryddigare så tar jag även i cayennepeppar eller färsk chilipeppar. Det är smaskens jag lovar...(Y)

  • Wombat04 26 oktober 2008

    ÅH vad det där lät gott! Har du lagt ut det bland dina recept, så man kan få lite mer exakta proportioner? Jag är TOKIG i gryträtter som får koka länge och har läcker smak och det här låter som något som skulle passa mig perfekt. (Y)

  • marhil 26 oktober 2008

    http://www.kockgrytan.se/shop/historia.htm

  • Geronimo 4 november 2008

    Hungarian Dumplings - Nokedli Ungerska klimp - Nokedli


    Galuska (gah-lush-kah) Galuska (gah-frodiga-KAH)


    Serves: Six to eight Serverar: Sex till åtta
    Prep Time: 15 Minutes Prep Tid: 15 minuter
    Cooking Time: 15 Minutes Matlagning Tid: 15 minuter


    The Germans call these noodles Spätzle; the Hungarians refer to them as Dumplings (my mom called them Nokedli). Tyskarna kallar dessa nudlar Spätzle, ungrarna kallar dem dumplings (min mamma kallade dem Nokedli). They're simple to make and fast to cook. De är enkla att göra och snabbt att laga mat. Let your kids help you with the batter and the Spätzle machine . Låt dina barn hjälpa dig med smeten och Spätzle maskin.


    3 cups 3 koppar
    Flour Mjöl

    3 3
    Eggs Ägg

    1/2 cup+ 1 / 2 kopp +
    Water (cold) Vatten (kallt)

    1 tsp. 1 tsk.
    Salt Salt

    1/8 tsp. 1 / 8 tsk.
    Pepper Peppar

    2 tbs. 2 msk.
    Oil or butter Olja eller smör



    1. Beat the eggs lightly with the salt and pepper. Vispa äggen lätt med salt och peppar. Add cold water and oil and blend. Tillsätt kallt vatten och olja och blanda.

    2. Add flour in small amounts until a fork can just about stand upright in the dough. Lägg mjöl i små mängder till ett bord kan bara om att stå upprätt i degen. Add additional water as necessary. Lägg till ytterligare vatten vid behov. Let the dough rest for about 30 minutes. Låt degen vila i ca 30 minuter.

    3. Fill a large pot with salted water and bring to a boil. Fyll en stor gryta med saltat vatten och sätta till en koka. Place the dough in a Spatzle machine and drop into the boiling water. Placera degen i en Spatzle maskin och släpp i kokande vatten. After the noodles rise to the top wait about 2 to 3 minutes and then skim them off the surface with a slotted spoon and place in a colander to drain. Efter nudlar upphov till början vänta ca 2 till 3 minuter och sedan skumma bort dem från ytan med en slitsad sked och placera i ett durkslag att rinna. Add a teaspoon of butter or oil if you wish. Lägg en tesked smör eller olja om du vill. Serve immediately as they cool quickly. Servera omedelbart eftersom de svalna snabbt.


    - If you will not be serving the noodles immediately, skim them off the surface as soon as they rise and rinse in cold water. - Om du kommer inte att tjäna nudlar omedelbart, skumma igenom dem på ytan så snart de uppgång och spola i kallt vatten. When ready to serve, place them in boiling water again for a minute or two, drain and serve. När du är redo att tjäna, placera dem i kokande vatten igen i en minut eller två, avloppsrensning och tjäna.

    - If you don't happen to have a Spätzle machine, don't worry. - Om du inte råkar ha en Spätzle maskin behöver du inte oroa dig. Take a 10" aluminum pie plate and punch about 10 to 15 holes about the diameter of a pencil. Put a few spoonfuls of batter in the plate and run a fork back and forth, forcing the dough through the holes and into the water. I highly recommend the purchase Ta en 10 "aluminum paj tallrik och slå cirka 10 till 15 hål om diametern på en penna. Lägg ett par matskedar smet i skylten och köra en gaffel fram och tillbaka och tvingar degen genom hålen och i vattnet. Jag rekommenderar köp of a Spätzle machine av en Spätzle maskin if you intend to make these noodles frequently. Om du tänker göra dessa nudlar ofta.


    Home Recipes Tools Memories Links Author Feedback Hem recept verktyg minnen Länkar Författare Feedback

  • elpatron 4 november 2008

    varför står det inte på tyska, spanska och ungerska också? Så hade det blivit ännu jobbigare att läsa det? Varför engelska öht? Vi är väl i Sverige, med svenska medlemmar? *nyfiken*

  • mmarabou 4 november 2008

    Skrivet av elpatron den 4 nov 2008

    varför står det inte på tyska, spanska och ungerska också? Så hade det blivit ännu jobbigare att läsa det? Varför engelska öht? Vi är väl i Sverige, med svenska medlemmar? *nyfiken*


    Om Geronimo ville skriva sitt recept både på engelska och svenska är det väl upp till honom. Varför ifrågasätta allt?

  • LaJefa 4 november 2008

    Snarlikt nokedeli och spetzle är gnocci (italienskt), bara att det är runda små bollar istället...och enklare att göra...samt att dem innehåller potatis...men jag känner ingen större smak och konsistens skillnad.

    Kokt potatis
    Mjöl
    Ägg
    Salt o lite ..lite peppar

  • helene60624 4 november 2008

    Tack allihopa för era svar på min efterlysning. Jag har nu bjudit min familj på Nokkedli och min "försvenskade" Zigienargryta och det blev väldigt uppskattat.(Y):D(Y)

  • The_mama97mia 18 november 2008

    Vore skoj att få receptet på hela den middagen... försvenskad Zigenargryta låter ju så spännande!

  • Geronimo 19 november 2008

    Du som är så "Begåvad" och "Duktig", kanske kan förstå att det är ett utdrag från en sida på nätet........ Inte?

    Vill Du ha en beskrivning på Ungerska så fixar Jag det.

    Och Tomten frågade; "Finns det några snälla barn"?

    Kram på Dig!:o





    quote]Skrivet av elpatron den 4 nov 2008

    varför står det inte på tyska, spanska och ungerska också? Så hade det blivit ännu jobbigare att läsa det? Varför engelska öht? Vi är väl i Sverige, med svenska medlemmar? *nyfiken*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.