Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Enformig kost

  • carrokanerva 12 april 2011

    Varannan vecka kommer pojkvännens snart 4-åriga son och bor hos oss. Matlistan kan man utantill.

    Köttfärsås och spaghetti
    Fiskbullar och potatis
    Korv och makaroner
    Korvstroganoff
    Chickenbits och ris

    Det är det som vi äter varannan vecka.

    Min pojkvän säger att lillplutten inte äter om han inte ätit maträtten innan. Jag har fått grabben att äta senap, brysselkål, paprika, tomat och någonting mer..

    Det som finns i kyl och frys är de ingredienser jag skrev ovan. När vi åker och handlar blir det ingen avancerad inköpslista precis.

    Jag blev medlem här för att jag skulle börja laga lite mat för just nu är det bara pojkvännen som lagar. Ialla fall de veckor vi har lillen.

    Någon som har ett tips på hur jag ska få dem att prova lite annan mat?

  • The_mama97mia 12 april 2011

    Ja du. Det är inte alltid så lätt att vara bonusmamma/pappa.
    Är det så att din kille verkligen själv VILL laga maten när sonen är hos er?
    Vad äter ni den andra veckan? Är din sambo själv ovillig att testa nytt?

    Ett sätt kunde ju annars vara att du testar några nya maträtter när ni är själva o säger tror du inte litte Kalle skulle kunna gilla det här???

  • The_mama97mia 12 april 2011

    OCH:...ta reda på matlistan på dagis om han går på det. Såna rätter som han äter där måste han ju kunna äta även hos er!

  • carrokanerva 12 april 2011

    Ja, alltså.. Nu ligger det till såhär. Jag är VÄRDELÖS på att laga mat (enligt mig själv), men jag har fått positiv kritik när jag lagat åt min gubbe. Jag tror att han är rädd att det ska "bli fel" när jag lagar maten och pojken är här. Då "måste" han kasta maten och laga någonting annat för att Alexander måste ha mat.

    Ja, Stefan är ganska skraj att prova nya saker. Han är som en hund. Sitter och luktar, gör lite grimarser, kläcker ur sig lite kommentarer om att "det ser gott ut, men kan man verkligen blanda det där med det där" och bla bla bla..

    Jag har frågat honom vad Alexander får att äta på dagis, men han säger att han inte vet.. Men jag ska faktiskt säga åt honom att han ska fixa fram deras matlista så blir det ju lite variation ialla fall. Sen kan man ju inte vända uppochned på matlistan helt och på en gång, men någonting annat, NÅGONGÅNG! haha..

    Jag försöker laga så mycket det bara går när vi är ensamma. Jag ska faktiskt göra som du säger: "Tror du Alexander tycker om detta?"

    Tack så mycket!! Jag blir galen här, haha..

  • The_mama97mia 12 april 2011

    Du kan ju plocka fram några bra recept här på MK och visa sambon!
    Jag har några recept som är väldigt populära hos barnen, nu är mina lite äldre än 4 år men dom har ju alltid ätit min mat liksom...

    Det där med att veta vad dom äter på dagis och/eller i skolan är nödvändigt, hur många ggr har jag inte nästan börjat tjuta av trötthet för att jag förberett köttf'ärssås o spaghetti o så har dom fått det i skolan..
    Vad gäller fisk - så är det än mer viktigt att det inte blir samma dag, då vägrar dom. Även om det är gott.

  • The_mama97mia 12 april 2011

    OK nämner några klassiker här men länkar inte till recept -

    *kassler, ris och currysås (gul sås sa barnen när de var mindre), gärna rivna morötter till det, blir vackert på tallriken

    *blodpudding och bacon, lingonsylt och vitkål (jag vet alla gillart inte...)

    *Millans fisk - sök på recepten här - alla ungar har älskat det

    *hemlagad pannbiff och potatismos, ser att ni inte har potatis till ngn av rätterna du nämner. VI käkar mkt potatis här, faktiskt, jag tycker dom får så mkt pasta o ris i skolan.

    Och... ett sista tips - barn i den åldern brukar tycka det är roligt med en egen uppgift i köket, skiva/hacka gurka, dela sallad, eller ngt i den stilen. Plockmat brukar vara trevligt medan man väntar på käket. Morotsstavar, gurka, cocktailtomater, m.m.

  • The_mama97mia 12 april 2011

    Suck nu blir du trött på mig, men tänkte tipsa om ett matlagningsprogram på tv riktat mot barn - tror det heter Godare än Glass, går på lördagsmorgnar (gäsp, då tittar inte jag) men finns på play.

  • carrokanerva 12 april 2011

    Jag blir absolut inte trött på dig! Det här är ju kanon!
    Nu j*vlar ska det bli förändring ;P

    Jag brukar fråga Alexander vad han fått för mat på dagis men han kommer itne alltid igåg, men som sagt; han är ju van vid samma mat så han äter ju ialla fall. Men ungen måste ju ha variation!

    Ska prova maträtterna du tipsade om! Tror att min gubbe kommer att bli himla glad också!

    Att Alexander ska vara med och "laga" maten tror jag inte är någon idé. Han är ganska lat, haha.. Eller ska jag säga bekväm. Men jag ska ta tag i det här riktigt ordentligt nu faktiskt. Jag känner mig inte heller så sund om jag ska säga så.

    Vilken kanal går Godare än Glass på?

  • The_mama97mia 12 april 2011

    haha, kul om jag kan tipsa om ngt, godare än glass går på svt, 1 eller 2, och finns på svtplay. Det är nog i o f s riktat mot typ 8-12 åringar, men som ovan bonusmamma kan man ju få tips om inte annat.

    Jag tänkte just med detta att göra typ morotsstavar innan maten att om du o Alexander inte är så duktiga på att laga mat så kan ni ändå vara delaktiga och hjälpa pappa genom att fixa lite plockgrönsaker innan middan är klar...

  • carrokanerva 12 april 2011

    Jag kan säkert få nytta av någonting!

    Börjar redan ikväll ;P

  • acmd 12 april 2011

    Hej! Här kan man gå in på kommunens hemsida och under barn och skola hitta matsedlar
    för förskolor. brukar göra det med jämna mellanrum just för att det ska bli variation på maten, Du kan ju kolla om det funkar hos er också,

  • carrokanerva 12 april 2011

    Åhå! Man tackar för tipset! Ska kika på en gång!

  • carrokanerva 12 april 2011

    Hittade hans matlista!
    This is perfect!

  • acmd 12 april 2011

    Kanon!!!! Bra att det fanns. Lycka till.

  • Py 12 april 2011

    http://www.barnfamilj.se/veckomatsedlar/ Här finns massvis av olika recept :)

  • Cassiopeya 12 april 2011

    Ser att du fått många bra tips! Matsedlar för förskolor/skolor/äldreomsorg brukar stå i lokala tidningen eller på kommunens (skolans hemsida). Bara att kika in!

    Äter ni verkligen bara de där maträtterna? Aldrig hamburgare, tacos, pommes/potatisklyftor och något kött, potatisgratäng, bakad potatis, paj, soppa? Tycker ni verkar ha missat massor med bra rätter!

    Taco är ju superbra mat eftersom man får ta de grönsaker man själv gillar :D Dessutom är det mysigt att laga tillsammans (L) Tycker absolut ni ska laga maten tillsammans, i alla fall en dag i veckan. Vi brukar hjälpas åt på fredagar och då blir det gärna tacos som är snabbt, enkelt och gott. Går ju att variera med kyckling om man tröttnar på köttfärsen ;)

    Tacosoppa, potatissoppa, grönsakssoppa? Vanliga enkla soppor som de flesta ungar gillar, skippa persilja och purjo i grönsakssoppan om den inte gillas, funkar ju bra ändå.

    Hemma gjorda potatisklyftor brukar vara uppskattat! Servera kött, hamburgare eller korv till.

    Paj är ju enkelt och gott. Köttfärspaj med köttfärssås borde väl barnet tycka om:) Tacopaj, skinkpaj? Leta runt efter lite pajer så hittar du säkert många du vill testa :D

    Piroger är gott men kanske lite knepigt, likaså hemmagjord pizza. Är du sugen på att ge dig på lite bakande kan jag rekommendera detta! Pizza är ju superbra då alla kan lägga vad de vill på sin bit :p

    Tycker du ska prata med din kille, ni kan väl göra matlistan tillsammans, och ha en dag i veckan när ni alltid provar någon ny rätt? Har hört att man måste smaka en sak många gånger innan man tycker om den, så det kanske tar en stund, men det lär vara väl värt besväret.

    Lycka till!

  • acmd 12 april 2011

    Pizza gjorde vi ofta när den minste (nu 9) hade en `` pasta och ketchup period`, Till slut lessnade han på bara ketchup på pizzan på lördagskvällarna och började läggga på andra saker.
    Nu äter han allt.

  • DoctorWho 13 april 2011

    Mamma brukade laga två rätter, en som hon visste att jag gillade. Jag fick äta av vilken jag ville. Jag smakade oftast den andra rätten, om den luktade gott och såg god ut. Har själv testa detta på barn och det funkar. Man säger bara; Du får smaka om du vill men du behöver inte smaka om du inte vill.

  • puhbjornen 13 april 2011

    Låt barnen vara med och laga maten. Är själv bonusmamma och vet att det är ett koncept som fungerar. Det tar lite längre tid att laga maten men det är det värt, nu kan sambons barn som är snart 8 år laga mat ( med överseende av oss) alldeles själv!! Härom veckan gjorde han kycklingschnitzel själv, det kanske man inte kan begära av någon men han har varit med iköket sedan han var 2 år och hjälpt till så nu är han jättedutig och kommer ofta med matförslag.

    Så fråga din bonusson vad han vill äta och be honom att hjälpa till nära ni lagar maten så får ni oxå kvalitetstid tillsammans och det är ett utmärkt sätt att lära känna varandra och prata om hur dagen har varit osv.

  • carrokanerva 13 april 2011

    Vilken cool åttaåring! :D Jäklar alltså! Blivande kock kanske?
    Ja, det är måga som sagt att vi ska laga mat tillsammans och så, men han är så himla lat, haha.. Han är inte intresserad. Bara om vi ska baka.. då är det bara "gottis" som ska lagas så då vill han gärna vara med.. Annars så är han helt ointresserad.

    Tacco har vi nog bara ätit två-tre gånger och han vill bara ha brödet. Allt annat är äckligt!

    Nu när det skrivt om soppor.. !? Jag känner mig helt efter?!
    STACKARS BARN!!! Jag får lite panik!

    Jag pratade lite med min killa igår.. han tyckte att vi visst kunde laga vad som helst.. Men varför görs det aldrig? Vi har inte pratat så mycket om mat. Det har bara varit "det blir vad det blir".. Vi har inte planerat alls.. Ska ta mig ett snack med honom ikväll ;)

    Min gubbe är utbildad konditor, så jag lämnar baket åt honom, haha.. Annars får man skämmas! ;) Enklare grejer kan jag göra men piroger.. njaa..
    Kan ju faktiskt ta och prova, kanske är en naturbegåvning!

    JÄTTETACK för alla tips! Samtidigt som jag får panik så blir jag faktiskt lättad på samma gång!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.