Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Favoritböcker om mat?

  • Wombat04 9 mars 2008

    (L) En av mina absoluta favoriter bland böcker som handlar om mat, men ändå inte är kokböcker, är "Året i Toscana" av Elizabeth Romer. Den följer en toscansk bondfamiljs liv under ett år och skildrar (med recept) varje månads olika sysslor och typiska maträtter. Superintressant!

    Sedan samlar jag också på Time Life Books gamla bokserie från 60-talet, "All världens maträtter", där de tar upp olika kök såsom "Wienerköket", "Spanskt och portugisiskt kök" m m. Det spelar mig alls ingen roll att gränserna i världen idag är annorlunda än de var på 60-talet, det som är intressant är maten, vad som är typiskt för de olika regionerna i länderna som böckerna handlar om.

    För att bara inte nämna alla hyllmeter kokböcker som står i mitt hem ... ojojoj, och jag tröttnar aldrig. Kokbokshyllan är vad jag först riktar in mig på när jag går in i en bokhandel.

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    mmm.. det är roligt med kokböcker...
    jag har en del hemma. Har dock insett att jag aldrig tittar i dom nu? jag glor ju bara på nätet??? Fast min favvo Bonniers stora kokbok står ju alltid uppslagen i köket... *ler*
    Sen prenumererar jag på Allt om Mat. Ger vidare tidningarna sen till typ morbror o andra som är intresserade. Man kan kju inte ha flera års tidningar hemma. Försöker väl spara (åtminstone i huvudet) de recept som verkligen är ngt att ha....

    PS, i år har jag givit mig själv bokreaförbud.... haha...

  • bernit 9 mars 2008

    Skrivet av Wombat04 den 9 mar 2008

    (L) En av mina absoluta favoriter bland böcker som handlar om mat, men ändå inte är kokböcker, är "Året i Toscana" av Elizabeth Romer. Den följer en toscansk bondfamiljs liv under ett år och skildrar (med recept) varje månads olika sysslor och typiska maträtter. Superintressant!

    Sedan samlar jag också på Time Life Books gamla bokserie från 60-talet, "All världens maträtter", där de tar upp olika kök såsom "Wienerköket", "Spanskt och portugisiskt kök" m m. Det spelar mig alls ingen roll att gränserna i världen idag är annorlunda än de var på 60-talet, det som är intressant är maten, vad som är typiskt för de olika regionerna i länderna som böckerna handlar om.

    För att bara inte nämna alla hyllmeter kokböcker som står i mitt hem ... ojojoj, och jag tröttnar aldrig. Kokbokshyllan är vad jag först riktar in mig på när jag går in i en bokhandel.


    Läser kokböcker som andra läser romaner !
    Sista inköpet "300 traditional recipes Greek Cookery"
    Det är en traditionell kokbok

    /BÅ :p

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    . och vad gör ni med dom recepten sen ??? Lägg ut det här hoppas jag!
    *ler*
    Mia rodnar skamset eller kanske klädsamt... haha
    :p

  • bernit 9 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 9 mar 2008

    . och vad gör ni med dom recepten sen ??? Lägg ut det här hoppas jag!
    *ler*
    Mia rodnar skamset eller kanske klädsamt... haha
    :p

    Jag lägger ut allt eftersom jag kommer på något !

    /BÅ :p

  • bernit 9 mars 2008

    Skrivet av bernit den 9 mar 2008

    Skrivet av mama97mia den 9 mar 2008

    . och vad gör ni med dom recepten sen ??? Lägg ut det här hoppas jag!
    *ler*
    Mia rodnar skamset eller kanske klädsamt... haha
    :p

    Jag lägger ut allt eftersom jag kommer på något !

    /BÅ :p

  • bernit 9 mars 2008

    Skrivet av bernit den 9 mar 2008

    Skrivet av bernit den 9 mar 2008

    Skrivet av mama97mia den 9 mar 2008

    . och vad gör ni med dom recepten sen ??? Lägg ut det här hoppas jag!
    *ler*
    Mia rodnar skamset eller kanske klädsamt... haha
    :p

    Jag lägger ut allt eftersom jag kommer på något !

    /BÅ :p


    Fattar inte jag har ju skriveit ett svar

    /BÅ :p

  • bernit 9 mars 2008

    Försöker igen !!
    mina svar kommer inte med så jag har laddat om min dator.

    Skrev att jag lägger ut recept när jag kommer på något jag vill delge er andra

    /BÅ :p

  • GodareMat 9 mars 2008

    Favoritboken om mat, eller iaf den mest använda, är Vår Kokbok... Och så min egen kokbok så klart...

  • Wombat04 9 mars 2008

    Vår Kokbok, ja, den gick jag med stolthet och köpte när jag började min dietistutbildning 1994. Vi använde den i undervisningen. Den var så tung, som en riktig tegelsten, tyckte jag, och nog är den suverän!

  • enAnnan 10 mars 2008

    Jag samlar på kokböcker och törs inte ens räkna efter hur många hundra jag har...
    ;)
    Älskar att bläddra och söka och få inspiration.
    Provar nya recept ganska ofta.

    Favoriterna varierar ofta efter säsong eller vad jag är inne på just nu.

    Men alla böcker av Anna Bergenström är underbara. Cathrine Schück är jag oxå mycket förtjust i. Och Jamie Oliver.
    Jordnära enkel mat med fina goda råvaror.

  • Kicki8 10 mars 2008

    Alla tiders bröd av Siv & Key Nilsson jättebra
    Vår kokbok är given
    Köpte även på rean Culinaria España spanska specialiteter STOR gul bok.Den läser jag för att få lite grepp på Spanien:D

  • JennyV 10 mars 2008

    Jag har Tinas alla böcker, kanske inte så jätteroliga recept alla gånger men väldigt fina böcker. Sen gick jag med en klubb (smakfullt) och samlade på recept och pärmar. Blev VÄLDIGT dyrt men en fin samling. Min sambo sa för ett bra tag sedan "När hade du tänkt att laga något ur den där samlingen?" Har fortfarande inte gjort det men min sambo lagade en rätt där ur i alla fall! Så helt onödig var den ju inte :'( Får gå igenom alla pärmarna och se om man hittar något gott :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.