Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Förbjud kamphundarna !

  • jimboz 12 juli 2010

    För en gång skull under hela sommaren så har jag sett ett vettigt förslag och det kommer från Odell himself...

    Jag bor i storstaden och har sett det mesta både när det gäller hantera sina hundar och i vilket syfte man har dem..
    Mina argument för att förbjuda dessa kamphundar är :
    Folk som aldrig skulle skaffa hund skaffar en hund i syfte att se hotfull och ball ut.
    Kriminella har gjort den till standard i syfte att agera personskydd mot andra kriminella .
    En ung man tar sin hund i kopplet och lyfter hunden över spärrarna i tunnelbanan så den ylar av smärta.(nära hängning)
    Osäkra människor som endast vill imponera med något farligt skaffar en sådan hund.
    Det är inte hunden i sig som är så farlig men majoriteten av ägarna är det, därför måste man tyvärr göra drastiska åtgärder.
    Den har egentligen inget existensberättigande då den bara är framavlad för att slita andra hundar i stycken.
    Danmarks sak är vår, där har man insett vilket problem det börjar bli.

    Ni får gärna komma med synpunkter så länge ni håller er till ämnet

  • Nattis_85 12 juli 2010

    Det är uppenbart att din insikt i problematiken och kunskap kring dessa olika raser är mycket begränsad.

    Din teori om att dessa hundar endast är framavlade för att slita andra hundar i stycken saknar helt och hållet grund. Historiskt sett så har ett flertal hundraser använts till alla möjliga former av djurhets och kamp men sådan specifik avel på bred front är utdöd sedan 100-200 år (förbud mot djurhets/kamp infördes vid olika tidpunkter i olika länder). Det finns människor som avlar och tränar specifikt för kamp fortfarande vilket är en högst illegal verksamhet. Dessa är i klar minoritet mot den seriösa aveln som tar hänsyn inte bara till fysisk utan även mental hälsa hos djuren.

    Du lyfter dock fram vart den egentliga problematiken ligger. Ägarna. I klar majoritet av hundbett / angrepp så ligger ägarfel bakom. Det förekommer även mentalt instabila hundar där incidenter sker oavsett hur duktig ägaren är. Problemet är dock inte rasspecifikt och det har det aldrig varit.

    Tråkigt nog så saknas det bra statistik gällande hundangrepp i Sverige. Det finns siffror gällande antalet bett men inte indelat i ras. Det finns dock bättre siffror i USA och där var American Staffordshire Terrier och pitbull inte ens med i topp 100. Svenssonfavoriten Golden retriver låg däremot i topp. Vill du förbjuda den rasen med? Små hundraser står även för en fasligt många bett men dom tenderar att inte synas i statistiken pga att det sällan blir sådana skador att man måste uppsöka sjukvård.

    Vad jag finner intressant är att du motargumenterar dig själv. Du säger först;

    "Det är inte hunden i sig som är så farlig men majoriteten av ägarna är det"

    För att sedan säga;

    "Den har egentligen inget existensberättigande då den bara är framavlad för att slita andra hundar i stycken."

    Jag vet inte riktigt hur tankegångarna gick där.
    Om du har någon kunskap om hund så borde du vara medveten om att majoriteten av hundarna som förbjudits i Danmark är vad som brukar kallas vallhundar. Resterande är sällskapshundar och har länge avlats för det syftet.

    Lösningen ligger inte i förbud av specifika raser. Lösningen ligger i strängare lagar gällande äganderätt av hund, möjligen införandet av obligatorisk utbildning innan man ens får köpa hund, högre genomsnittspriser på hundarna (oavsett ras / blandras) etc.

    Innan förbudet instiftades i Danmark så genomfördes en undersökning där ett stort antal experter och sakkunniga medverkade så som Danmarks motsvarighet till Svenska Kennelklubben och veterinärer. Slutsatsen i undersökningen vart ett klart NEJ gällande förbud mot specifika raser då undersökningen klart visade att det inte är ett rasproblem. Tråkigt nog så var det röst-törstiga politiker som fattade beslutet.

  • Okänd 12 juli 2010

    Skrivet av jimboz den 12 jul 2010

    För en gång skull under hela sommaren så har jag sett ett vettigt förslag och det kommer från Odell himself...

    Jag bor i storstaden och har sett det mesta både när det gäller hantera sina hundar och i vilket syfte man har dem..
    Mina argument för att förbjuda dessa kamphundar är :
    Folk som aldrig skulle skaffa hund skaffar en hund i syfte att se hotfull och ball ut.
    Kriminella har gjort den till standard i syfte att agera personskydd mot andra kriminella .
    En ung man tar sin hund i kopplet och lyfter hunden över spärrarna i tunnelbanan så den ylar av smärta.(nära hängning)
    Osäkra människor som endast vill imponera med något farligt skaffar en sådan hund.
    Det är inte hunden i sig som är så farlig men majoriteten av ägarna är det, därför måste man tyvärr göra drastiska åtgärder.
    Den har egentligen inget existensberättigande då den bara är framavlad för att slita andra hundar i stycken.
    Danmarks sak är vår, där har man insett vilket problem det börjar bli.

    Ni får gärna komma med synpunkter så länge ni håller er till ämnet


    Det där sa vi innan hundarna hade blivit ett problem. Nu har det hänt FÖR mycket.

  • Nattis_85 12 juli 2010

    Skrivet av danniella den 12 jul 2010
    Det där sa vi innan hundarna hade blivit ett problem. Nu har det hänt FÖR mycket.


    Enligt vem har det hänt för mycket med just dessa hundar? Baserar du möjligtvis ditt svar på nuvarande mediarapportering?

    I dagsläget så rapporteras det nästan uteslutande om hundangrepp om det är en amstaff, pitbull eller annan "muskelras" då det säljer lösnummer. Bara för att prevalensen av så kallade artiklar i expressen, aftonbladet m.fl. undermåliga tidningar har ökat så är det inte samma sak som att hundarna har blivit farligare eller på annat sätt ett problem.

    Det är enbart en skev mediarapportering som inte återspeglar verkligheten. Det skrivs inte när Golden Retriver biter husses och mattes barn just pga att det inte säljer på samma sätt som när en pitbull biter. Det förändrar inte den sanna bilden.

    På 70-talet så hade schäfern ungefär samma status som pitbull och amstaff har i samhället idag. Det var dåtidens värstinghund. Enligt rådande argument så borde då även schäfern förbjudas.

    Det tråkiga är att argumenten gällande förbud av olika raser i det närmaste är på sandlåde-nivå och baseras på ignorans, okunskap och fördomar istället för fakta och sakliga argument.

    Jag vill även ta tillfället i akt och prata lite om ordet kamphund.

    Kamphund är inte en ras, det är att betrakta som en yrkestitel om så en mycket otrevlig och hemsk sådan. Man kallar inte vilken hund som helst för polishund, ledarhund, spårhund etc. Dom kallas det först när dom har tränats för det, återigen, oavsett ras.

    Den enda "hundrasen" som är förbjuden i Sverige i dagsläget är varghybrider, dvs när rent vargblod har förts in i stammen. Först efter fem generationer av avel utan varg så är det tillåtet. Detta är ett bra förbud och det enda av sitt slag som behövs.

  • jimboz 12 juli 2010

    Det kommer alltid att finnas folk som försvarar dessa jyckar men det är knappast fel på min insikt..Ett problem är ett problem..Trygghet för dom som har dom och otrygghet för dom som tvingas vistas med dom....

  • Nattis_85 12 juli 2010

    Skrivet av jimboz den 12 jul 2010

    Det kommer alltid att finnas folk som försvarar dessa jyckar men det är knappast fel på min insikt..Ett problem är ett problem..Trygghet för dom som har dom och otrygghet för dom som tvingas vistas med dom....


    Beslut ska inte baseras på "insikt". Historien är full av bra exempel på detta.

    Det är inte något problem, ingen har lyckats bevisa att det är det.

    Diskussioner kring detta ämne brukar sluta på detta viset. Utan motargument och cirkulär, självbekräftande argumentation.

  • Hurtbulle 13 juli 2010

    (Y) Nattis 85 (Y)

  • Amika 13 juli 2010

    Jag tycker så här... Inför hundkörkort! Man ska inte få ha hund om man inte kan uppvisa ett körkort. Och för att få ett sånt så måste man gå igenom kurser med registrerade och godkända hundtränare som utvärderar om du kan och hanterar de grunder som krävs för att man ska få en lycklig hund.
    Och sen för att få ha så kallade "skarpare" raser, där inkluderade, alla raser som har väldigt mycket motor, vakt och kamp(Schäfer, rottweiller, pitbull m.fl.)... Så tycker jag att man dessutom utöver körkortet ska gå ytterligare kurser för att få redskapen till att kunna fostra en sån hund och få licens. Det ska krävas licens för att få ha vissa hundraser. Detta tycker jag för att jag allt för ofta ser människor som är "ute och går" med sina hundar... När det egentligen är hundarna som går med dem. Och de har liksom ingen kontakt med hunden, inget samarbete. Och så står de handfallna när hunden beter sig "illa", eller som jag säger, gör som den tror att den ska göra.
    Jag tror att man genom detta skulle kunna eliminera att väldigt många som skaffar hundar av fel orsaker skaffar hund. För de som är ÄKTA hundfantaster, inklusive mig själv, skulle gå dessa kurser och skaffa det som krävs för att få ha hunden. Jag har själv schäfrar.

    Jag är dock stark motståndare till att förbjuda vissa hundraser...

    Och ett lämpligt straff för de som inte innehar körkort samt licens, ska kunna få dryga böter. Och om de skulle hetsa hundar mot varandra, mot andras hundar eller mot människor, så ska man kunna få fängelse.

    Det är min åsikt i ärendet.
    För som du sa Jim, det är inte hundarna som är farliga. Det är ägarna, jag håller dock inte med om att majoriteten av ägarna är farliga. Däremot så är det med det som i allt annat. Det är alla rötägg som står ut som tyvärr får stå som ansiktet utåt, för att det är just det... De som syns.

  • jimboz 13 juli 2010

    Det finns så många fina hundraser så varför skaffa muskulösa hundar som används som en respekt på gatan kultur...

    Vad är nästa steg ?

    Att vi får se folk med Pantrar och lokatter på stan....Jag ser inget fel med ett förbud oavsett hur många som dyrkar dessa hundar.
    .Allt skit kommer från USA.. Klotter blev hajp i Sverige efter att man sänt ett avsnitt från Bronx där man går lös på allt med sprayflaskor. Samma sak med kamphundarna, någon har sett för mycket på skräp tv..

  • anjola 13 juli 2010

    Vi i familjen äger en helt underbar Rhodesian Ridgeback.
    Skall den oxå förbjudas?
    Vi är inte intresserade av en "liten" hund, Vi bestämde oss för RR.
    All skit kommer från USA? Kära nån så fyrkantig man kan vara!!

  • chatte71 13 juli 2010

    Då ska chihawa (hur det nu stavas) sk Paris Hilton hund också förbjudas, för det är också en av de farliga hundarn som går till angrepp. Har ni inte tittat på Cesar Millan "Mannen som kan tala med hundar" tycker jag att ni ska göra det. Han har sagt att det är den hunden som går till angrepp flest gånger!!!!
    Jag har själv en Amstaff som är gudasnäll, har henne definitivt INTE som kamphund, det är rena djurplågeriet att göra så med hundar.
    Alla hundar har någon form av kampinstikt, dom är ju så av naturen.
    En kraftfull hund köper man inte som 1:a hund om man inte vet vad man ger sig in på.
    Det är definitivt ägarna det beror på. Som Cesar säger "Du får inte den hunden du vill ha utan den hunden du förtjänar"
    Tjingeling.......{cowboy}

  • frucaos 14 juli 2010

    Jag håller med om att hundkörkort vore en bra idé - och säkert också licens för vissa lite mer krävande raser, men jag tycker att de är gott och väl dyra nog som det är! Det är väl aldrig meningen att det ska bli en klassfråga vem som ska ha råd med hund?
    Vi har inte hund, men kan gott tänka oss det om några år. Min man är hundvan, inte jag. Jag skulle gärna gå en kurs! Jag hör till dem som tycker att det ska vara lite storlek på hunden, men inser också att det kräver en del när hunden blir starkare än jag...
    Inte heller jag tycker att det ska behöva förbjudas specifika raser, även om jag personligen inte tycker om pitbull och liknande ...

  • anjola 14 juli 2010

    Hej jimboz
    Vad är en fin hundras för Dig?
    :DD

  • Nhg9 14 juli 2010

    Har provat diskutera detta på andra ställen och förstår inte varför en del blir så bitska när man försöker förklara sin åsikt i detta ämne. Alla har vi olika erfarenheter...
    Bara för att någon har en "kamphundsras" hemma som är snäll, betyder inte det att andras hundar är det, och att de kan kontrollera hundens påhitt.
    Jag har själv blivit biten i ansiktet (som barn), så jag vet hur det känns att en gläfsande käft på mycket nära håll.
    Blir mycket upprörd att höra att hundägare och dess "kamphund" har blivit anlitade för enbart skrämsel, senast på ett event i stan för att skrämma "plankare". Det tycker jag är Jättefel!!
    Min tanke är att inte ta bort alla nu levande hundar utan begränsa uppfödningen av dessa "kamphundsraser", och inför ett hund-körkort där man även bör få lära sig hur man plockar upp efter sin hund - det funkar dåligt i den här stan..

  • jimboz 14 juli 2010

    Skrivet av anjola den 14 jul 2010

    Hej jimboz
    Vad är en fin hundras för Dig?
    :DD


    Dom flesta hundraser är mutanter men det är sällan man går in för att hitta egenskaper hos hundar som förgör andra...Om jag ska räkna upp accepterade hundar får du ta fram skrivblock och penna..

  • anjola 2 augusti 2010

    Skrivet av jimboz den 14 jul 2010

    Skrivet av anjola den 14 jul 2010

    Hej jimboz
    Vad är en fin hundras för Dig?
    :DD


    Dom flesta hundraser är mutanter men det är sällan man går in för att hitta egenskaper hos hundar som förgör andra...Om jag ska räkna upp accepterade hundar får du ta fram skrivblock och penna..


    Det behöver Du inte...

  • boz1965 2 augusti 2010

    Tror inte på att det skulle finnas särskilt utpräglade "kamphundar".
    Förbud mot särskilda hundraser tror jag inte heller på.
    Det är fostran och inte ras det beror på om en hund blir farlig eller ej. T.o.m. en chihuahua (stavning?) kan bli farlig om den fostras till att vara aggressiv.

    Däremot tror jag på att förbjuda vissa individer att ha hund eller djur överhuvudtaget.
    De som bara skaffar sig en hund av en ras som har dåligt rykte (mestadels p.g.a. mediauppbådet) för att de ska vara coola och tuffa har inte riktigt fattat vad det innebär att ha ansvaret för ett djur och skall därför inte heller ha det.

    Skaffar du ett djur är det DU som har ansvaret för dess handlingar och kan bli åtalad för det hunden/djuret har ställt till med och dessutom kan ditt djur bli avlivat på plats om det inte anses säkert att fånga in det.

    Så jag menar att det här bara är ett spel för gallerierna och att ett förbud mot vissa raser bara blir ett slag i luften eftersom de dåliga djurägarna finns kvar. Bättre då att återinföra hundlicenserna med krav på att avlägga ett godkänt prov för fostran, handhavande och skötsel av djuret hos t.ex. Jordbruksverket innan licensen godkänns.

  • charlottat 2 augusti 2010

    Jag är helt mot ett förbud av vissa hundraser, men om man nu skulle införa ett sådant så vore det väl smartast att förbjuda de hundar som är farligast/biter mest, dvs golden retriever och de ettriga småhundarna.

    Nä, fram för hundkörkort och obligatoriska kurser samt "förarprov" för hundägare i stället.

  • vilde2 2 augusti 2010

    jag stod och väntade på en buss i centrum i våran medelstora stad. Några 10 tal meter ifrån bråkade ett gäng missbrukare ( ,med varann) De var ungefär 8 stycken. I deras sällskap fanns också tre hundar, alla pitbulls!
    OK; för 30 år sen hade det varit schäfrar.

  • siggemums 2 augusti 2010

    Skrivet av charlottat den 2 aug 2010

    Jag är helt mot ett förbud av vissa hundraser, men om man nu skulle införa ett sådant så vore det väl smartast att förbjuda de hundar som är farligast/biter mest, dvs golden retriever och de ettriga småhundarna.

    Nä, fram för hundkörkort och obligatoriska kurser samt "förarprov" för hundägare i stället.


    Nu blev jag nyfiken. Finns det belägg för att just dessa hundar biter mest? Min uppfattning, helt utan belägg, men åtminstone de golden jag träffat,har varit mycket vänligt sinnade hundar. Detta kanske är helt fel?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.