Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Förkylningstider

  • kafferasten 3 oktober 2008

    Såg i Nyhetsmailet om att tips för att förebygga bacilluskerna,
    då det snart är ett faktum med höstförkylningar.
    Mitt tips är att.. När du börjar känna dig hängig,
    blanda en pressad, stor vitlöksklyfta med pressad appelsin.
    Drick detta på kvällen innan sängdags. På morgonen känner du dig lite piggelinare än på kvällen.
    Så är det ju alltid vitlök ett bra intag för att må bra :)
    Tjingeling/Pialotta

  • majoa 3 oktober 2008

    Jag sitter och hostar och nyser ,
    men när jag kände att det är på gäng börjar jag med en halv vitlöksklyfta pressad i vatten morron och kväll , med det håller det sig lite på avstånd , så jag är ifarten som vanligt .
    För mig är det , det bästa .

  • seabamo 3 oktober 2008

    Om det nu är så att man inte klarar att "mota Olle i grind" ( handhygien är effektivt!!!) så kommer här ett beprövat sätt att bli av med bihåleinflammation! Provat under graviditet & efter flera verkningslösa antibiotika-kurer.
    Koka upp vatten med kryddnejlikor (bakteriedödande, innehåller eugenol - de, som likt mej, kommit upp i ålder minns säkert att det luktade nejlika hos tandläkarna förr). Låt stå & dra en stund & placera kastrullen på bord, "patienten" böjd över kastrullen & en handduk över alltihop. Sitt & andas in ångorna en bra stund. Akta så att ni inte skållar er (kan vara onödigt varmt...)! Upprepa om det behövs...
    Förutom nejlika lär ju t.ex. ingefära vara bakteriedödande, så det kankse går bra med det oxå.. Hela huset luktar hur som helst jul (men det känner man ju inte själv när man är "däppt"). Duscha efteråt... (lukten sitter i ansikte & hår).

  • bejofr 3 oktober 2008

    Jag kör alltid med eukalyptus olja i ett varmt bad.Om man är snabb tar badet bort bacilluskerna om symptomen är lite värre hjälper badet till att påskynda det hela, man blir sjuk fort men det går över mycket fortare också.(Y)

  • festmaten 3 oktober 2008

    Peppar, peppar, så är jag inte förkyld speciellt ofta:p

    Försöker förebygga det genom att vara ute i friska luften, äta frukt och grönsaker varje dag.
    Också äter eller dricker jag något som innehåller nyttiga bakterier, Lactobacillus, Proviva, A-fil mm.
    Är övertygad om att om magen mår bra, så mår resten av kroppen också bra. Dåligt fungerande mage ger nämligen sämre motståndskraft!

  • MrsNetis 3 oktober 2008

    Nyttig vitlöksmacka!
    När jag bodde hemma vet jag att min mamma brukade göra en vitlöksmacka när hon kände att en förkylning var på gång. Och den känns verkligen nyttig!

    Ingredienser:
    knäckebröd
    bordsmargarin
    1-2 vitlöksklyftor
    ost
    äpple

    Ta en lagom stor knäckebrödsskiva och bred på bordsmargarin. Skär vitlöken i tunna skivor och lägg jämnt fördelat på mackan. Hyvla ost och lägg på vitölken. Skär klyftor av äpplet och lägg på osten.

    Ät och njut tillsammans med en kopp te!

  • Lottrup 3 oktober 2008

    Jag tillhör dessvärre de som lätt blir förkylda, men ibland lyckas jag stoppa förkylningen i porten med ett par olika husknep. Ett av dem lärde min mormor mig. Man kokar upp vatten med tunna skivor av ingefära. När det kokat upp så ställer man det åt sidan med locket på för att dra. Jag brukar låta det dra minst en kvart eftersom vattnet efter den stunden är tillräckligt avsvalnat för att man utan att förstöra de goda egenskaperna i ingredienserna kan hälla i pressad citron och honung efter smak.
    Jag brukar ta i en hel citron och massor av honung för att det ska bli lite gott också. Sila bort ingefärsbitarna så att det blir lättare att dricka.
    Man kan spara det på flaska i kylen ett par dagar om man gör mycket åt gången.

    Ett annat tips har förvisso redan erbjudits i liknande form ovan, nämligen vitlöksmacka. Jag brukar dock göra en annan variant. Tag två skivor rostat bröd och lägg ihop med något gott köttpålägg samt rikligt med tunna skivor av vitlök och kanske ett salladsblad. Riktigt gott fakitskt och effektivt.

  • cecland 3 oktober 2008

    Jag har provat, att istället för te/kaffe dricka varmt vatten med en eller två halstabletter i. I början när vattnet är riktigt varmt (och man ändå inte kan dricka) ska man andas in ångorna och näsan blir rensad. Sen kan man dricka och då blir halsen också rensad. Inte jällegott men helt ok effekt.

  • Nilzzon73 3 oktober 2008

    :@(H):o:):'(:D:Z:p:((L)(N)(Y)

  • whiskey 3 oktober 2008

    jag har ett jättebra recept man tar lite whisky och honung och värm upp det och drick det i 2 dagar på¨kvällen innan du går och lägger dig ZORRO

  • AnnaMonia 3 oktober 2008

    Ett beprövat "recept" i vår familj när man känner att en förkylning är på väg är att man
    blandar 2 msk äppelcidervinäger, 4-5 msk kokande vatten och honung.
    Denna brygd dricker man morgon och kväll, och VIPS så har bacillerna försvunnit!
    OBS! Det viktiga är att man börjar dricka brygden direkt man känner att något är på gång!
    Det hjälper, jag lovar!!

  • grayson 3 oktober 2008

    Skulle förkylningen ha dig i sitt grepp så drick drick drick. Helst vatten eller denna "häxbrygd" som barnen kallar den.
    Koka upp vatten lägg i hela skalade vitlöksklyftor ca 5-6 st/l vatten, några kanelstänger lite ingefära om du har. Koka och låt dra. Pressa en halv citron i en stor kopp, häll över avkoket och ta honung till. Inte för varmt vatten då "dödar"man honungen. Drick och njut! Ingefära är läkande, kanelstången dämpar hosta, citronen ger dig c vitaminer och honung är som penicilin. Vätska sköljer igenom hela kroppen och du blir snabbare frisk. Krya på er! Lisbeth

  • Mellanbellan 3 oktober 2008

    Detta hjälper alltid mig
    Finsk näsbränna

  • lenajeanette 3 oktober 2008

    DENNA DRYCK LINDRAR OCH LENAR I FÖRKYLNINGSTIDER.
    [RECEPT]9817[/RECEPT]

  • marianne49 3 oktober 2008

    Har nyss varit riktigt förkyld,fruktans värd rethosta ingen ting som hjälpte. Tror ej på dessa huskurer.:o

  • anluk 4 oktober 2008

    Vilka bra tips(Y)
    Har egentligen inga bra tips mer än att ta ett riktigt hett bad och samtidigt ta en konjak. Man svettas mängder och förhoppningsvis försvinner förkylningen.
    Jag tillhör ju den skaran som lyckligtvis inte blir förkyld så ofta men tusen tack för alla tips de kan ju behövas (nu blir jag säkert dunderförkyld om ett par dgr bara för att jag säger att jag inte brukar vara det....)

  • festmaten 4 oktober 2008

    Lökte

  • katrin59 4 oktober 2008

    Det är verkligen inte kul att vara förkyld . Om man ändå råkar ut för denna plåga har jag ett råd som alla borde följa :STANNA HEMMA FRÅN SKOLA ELLER JOBB !!!
    Om du gör det slipper alla som lyckats hålla sig friska att få din smitta . Tänk på det.
    Att ligga under täcket med en varm vetevärmare , sörplande på en kopp gott te med honung är nog det vettigaste. Inte att snorig och trött gå till jobb / skola. Där kan man ju inte göra så stor nytta.
    Krya på er , all ni som är förkylda.
    Prova gärna att dricka varmt citonvatten ( = en skivad citron i kokt vatten, tryck till så att safterna kommer ur ordentligt )

  • malincalla 5 oktober 2008

    Jag har jordens sämsta immunförsvar och har så länge jag kan minnas alltid åkt på flera förkylningar varje år. Förra året hade jag en riktigt dålig period då jag lyckades med att få 3 förkylningar på en månad. Jag hann bli frisk emellan sen kom det tillbaks igen.
    Då fick jag nog och började äta bär på daglig basis. Blåbär, jordgubbar, hallon och alla andra frysta nyttigheter som det finns- allt funkar.
    Min favorit är dock blåbär som jag ser till att få i mig minst 3-4 ggr varje vecka. Sedan jag började med att äta bär ofta har jag inte varit förkyld en endaste gång.
    Men när man väl har blivit förkyld är det bara att bita ihop, och jag är ledsen (?) att säga att jag är en sån som ändå går till jobbet, oavsett hur jag mår, så länge jag inte har feber. Jag har t.o.m. läkt ut en halsfluss utan penicillin på en vanlig jobbvecka. Värktabletter är för de som har riktigt ont, inte lite förkylning tycker jag. Tror på naturliga saker istället för kemikalier.

    En kommentar angående nyttiga bakterier: Jag har provat det också, i min jakt på ett friskare liv, men är jag den enda i världen som får ont i magen av det? Proviva, A-fil och diverse andra preparat med 'nyttiga' bakterier, har endast gett mig magknip.

  • MammaIrene 5 oktober 2008

    ÄPPELCIDERVINÄGER(Y)(Y)(Y)(Y)
    Jag tar dessa 3 ggr om dagen o sedan jag började med det har jag inte varit förkyld en enda gång trots att min nära omgivning haft rejäla omgångar......
    Jag brukar annars få allt, men nu alltså.....
    Tycker det talar sitt tydliga språk...
    Men köp de kapslarna som man köper från hälsokosten o inte i de vanliga affären.....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.