Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Förlossning

  • Jilliii 28 april 2012

    Hej. Lite udda förfrågningar kanske meeeen tänkte det kanske är värt att pröva...

    Något man kan äta för att DRA IGÅNG förlossningen?ot extra
    Eller ja, stimulerar igång den. (elelr övriga saker man kan göra?)

    Har haft en jobbig graviditet med svårt att äta / behålla och gått ned i vikt, haft kryckor sedan ca 3 månader och nu rullstol pga svår foglossning. illråga på allt så är jag nu BF+3 nu (beräknat förlossningsdatumet var den 25 april) och jag måste säga att jag bara vill att det ska vara över.

    En annan undran är om något dunder effektiv mat man ska äta inför själva förlossningen för att ha bra blodsockernivå och kraft. Åt havregrynsgröt när förra startade men upptcäkt i efterhand att jag blir superhungrig jätte fort efter det...

  • 7201 28 april 2012

    Hej !
    Det finns nog inget man kan äta/göra för att förlossningen ska starta...men måste bara säga att du kommer att få det bästa av det bästa och efter förlossningen kommer du ha glömt ALLA svårigheter...låter konstigt men annars skulle vi kvinnor bara föda 1 barn :p
    Håll ut .... förstår att det är jobbigt och jag önskar dig ALL lycka till ....
    Det kommer vara värt allt som sagt (L)
    LYCKA TILL

  • 7201 28 april 2012

    Skrivet av 7201 den 28 apr 2012

    Hej !
    Det finns nog inget man kan äta/göra för att förlossningen ska starta...men måste bara säga att du kommer att få det bästa av det bästa och efter förlossningen kommer du ha glömt ALLA svårigheter...låter konstigt men annars skulle vi kvinnor bara föda 1 barn :p
    Håll ut .... förstår att det är jobbigt och jag önskar dig ALL lycka till ....
    Det kommer vara värt allt som sagt (L)
    LYCKA TILL

    Förstod inte att du fött barn tidigare...men önskar dig all lycka i alla fall {pray}

  • Mistys 29 april 2012

    Ladda inte med kolhydrater då blir du slut fortare och hungrig snabbare. Det var det som hände dig med havregrynsgröten. Ladda med fett och protein istället då kommer du att orka bättre. Koka 3 ägg och mosa med ett par msk smör. Bättre uppladdning kan du inte få på en tallrik. Detta är vad bla Björn Ferry laddar med innan ett lopp. Han har kommit på .....precis som du att kolhydratladdning är värdelöst. Ger en snabb kick men man "dör" snabbt och tappar orken:\
    Kolhydrater omvandlas snabbt till socker i din kropp, används direkt som energi och när det är slut är det slut och orken också. Insulinet som kroppen tillverkat till kolhydraterna stänger dessutom fettcellerna så dina egna energireserver är "låsta" tills insulinet är borta ur kroppen. Fett och protein görs om till energi, kroppen tillverkar inte insulin så det öppnar dina egne energiförråd istället så du orkar mycket bättre.

    Starkt, kryddad mat sägs vara bra om det är sant eller ej vet jag inte. Det som däremot är sant är att det i mannens sperma finns ett ämne som kan starta förlossningen;)

    Lycka till och återkom gärna och berätta hur det gick och vad du fick:)

  • svengelsk 29 april 2012

    Jag drack hallonbladste före mitt andra barns ankomst och hade en mycket lätt förlossning. Det var länge sedan och är nog inte tillåtet nu.
    Lycka till !

  • husmusen88 29 april 2012

    Finns massor med saker som påstås kan skynda på en förlossning.

    Hallonbladste tex, det är värkstimulerande. Vanlig persilja eller basilika är oxå bra.
    Ett tips som en vän fick var ricinolja, ska tydligen sätta fart på saker och ting också.
    Äta massor av ananas, eller kryddiga pepparkakor med ingefära.

    Så har vi ju såklart sex och springa i trappor som funkar för den del :)

  • StoltMammatillsju 29 april 2012

    Finns massa "huskurer" ;)
    Men tyvärr så är det nog inget som fungerar.
    Att springa i trappor är inte att rekomendera då moderkakan faktiskt kan lossa om man har otur och det kan skada bäckenbotten, korsband med mera.
    Man ska inte överanstränga sig, detta sa BM till mig...
    Vad det gäller sex skulle man behöva MASSOR av det för det ska likna det man sätter in vid en igångsättning.

    Annars är det bara att ladda och äta så mycket man orkar, det där med att inte äta kolhydrater hit och dit tror inte jag personligen på utan lagom av allt är bäst alltid. (men det är ju en annan historia)
    och det allra bästa att bara ta det lugnt, vila så mycket det bara går.
    Inte det lättaste kanske om man har fler barn, men så gott det går :D

    Däremot när mina förlossningar har startat så har jag blivit superdålig i magen någon eller ett par dagar innan då vet jag att snart är det på G.

    Hoppas att allt går bra nu!

  • Mistys 29 april 2012

    Att använda sex som igångsättning rekommenderade man här på förlossningen i Uppsala i allafall. Skulle vara mycket effektivt. Dels finns ett ämne i sperma som stimulerar sen gör sammandragningarna att dom riktiga sammandragningarna kan starta. Inga konstigheter alls;)

  • mariec 29 april 2012

    Min barnmoska sa:
    Gå hem, ät en god middag, drick ett glas vin och ha samvaro med mannen så sätter det igång!

  • Lenkan 29 april 2012

    Skrivet av mariec den 29 apr 2012

    Min barnmoska sa:
    Gå hem, ät en god middag, drick ett glas vin och ha samvaro med mannen så sätter det igång!

    (Y)

  • Jilliii 29 april 2012

    4 dagar över tiden nu, och ja det börjar kännas drygt. Hade det varit första så hade det varit mer okej men nu har man ett barn som behöver aktiveras, ha mat, ha mat i kylskåpet (har försökt äta ur om det nu ska bli några dagar på bb om man säger så)

    Haha, gav förslag på sex igår, mest på skämt, men min sambo såg mest förskräckt ut. Känns inte riktigt rätt. Sen har jag väldigt ont i kroppen över huvudtaget så just den biten får vänta till senare...

    Säljs hallonblads te? Inte riktigt säsong om man säger så...

  • LinneaThornberg 29 april 2012

    Har min 16dagars bebis i famnen, gick 5dagar över. hoppas att din lill* vill komma sig ut snart :)

  • evanec 30 april 2012

    Förstår dig så väl. Jag har visserligen inga krämpor men är så trött på att vara gravid nu. Hade BF den 23, alltså är jag en vecka över tiden. Detta blir mitt tredje barn. Förra gången, 2001, fick jag tvillingar och de föddes i 37+4 så jag har ju inte varit med om att gå över tiden nån gång.

    Men vad ska man göra för att få igång det? Det vill jag oxå veta. Har grejat o donat ute i trädgården i flera dagar nu men det hjälper inte. Springa upp o ner för trappor med all tvätt hjälper inte. Sex hjälper inte (mannens spermier innehåller tydligen samma sorts hormon som används vid igångsättning).

    På onsdag ska jag till bm igen om inte bebis kommit och då ska jag förhoppningsvis få ett datum för igångsättning.

    Kram på dig och lycka till{fingers-crossed}

  • mulligt 30 april 2012

    min mamma tog resinolja för att få igång mej :), är lite dålig på att stava, hoppas du kan förstå ändå. (dyslexi)

  • Jilliii 9 maj 2012

    Hej! Lillkillen kom ut 5 dagar över, och var in på akupunktur (för foglossningen egentligen) och de satte in extra nålar på benen för att trigga igång det hela. Och det gjorde det... Hade tid kl 12 och 17 var han ute. Hann inte äta någonting, åt någon smörgås innan jag åkte iväg til akupunkturen...
    Så så gick det med det :)

  • Memelie 9 maj 2012

    Ja, där ser man. Grattis!
    Jag tog en lååång, men lugn promenad på torsdagseftermiddagen och tidigt på fredagsmorgonen satte sammandragningarna igång, en vecka efter BF (för ca ett halvår sedan).

  • Tesslatess 10 maj 2012

    Grattis till lillkillen!
    Jag har sparat tråden och tänker använda tipsen för egen del när det är dax i juli. =)

  • tomospj 10 maj 2012

    Skrivet av Memelie den 9 maj 2012

    Ja, där ser man. Grattis!
    Jag tog en lååång, men lugn promenad på torsdagseftermiddagen och tidigt på fredagsmorgonen satte sammandragningarna igång, en vecka efter BF (för ca ett halvår sedan).

    Samma sak hände mig, fast jag var inte ute efter att sätta i gång nåt. Min man och jag var på skogspromenad och skulle ta en av hans berömda ''genvägar''. Det blev en rejäl omväg så klart, och jag hann inte mer än hem så var det dags. Hade precis slängt mig i soffan för att ta igen mig när vattnet gick. Hann förstås inte äta nåt heller och hade inte ätit sen frukosten, men det gick jättebra ändå. Kvinnokroppen är helt makalös när det gäller, och frigör energi ändå på nåt sätt. Därmed inte sagt att man inte ska ladda upp innan - om man har möjlighet till det. Skulle tro att en kombination av ''långsamma'' kalorier håller längst. Lycka till!

  • monfo 10 maj 2012

    Jätte Grattis! Njut nu riktigt mycket!

  • Jilliii 10 maj 2012

    Tack så mycket! Ja, snusa bebisnacke är ju bland det bästa som finns!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.