Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fritös tips?

  • ajobs 9 december 2009

    Oavsett vilken frittös man köper så stinker huset av olja efter användat, om du inte har en industriell fläkt i köket... Jag har en förlängningssladd och drar ut den på gården, sen får den svalna där efteråt... Inget annat funkar bra, och jag hatar oljelukten i mitt hus.

  • Glitterfia 9 december 2009

    MatAnders
    De du hittat tycker jag såg okey ut. Tänk bara på alla fritöser "ångar" upp i knappsatsen så välj en med så liggande knappsats som möjligt..
    Tyckte den för 399:- såg riktigt bra ut för en så billig peng.

    Visst luktar det lite inne när man friterar men det går ju bort......
    Byter inte oljan efter något schema men den klarar sig väldigt länge i fritösen.
    Men allt är beroende på vad och hur mycket man friterar.

  • MatAnders 9 december 2009

    Skrivet av Glitterfia den 9 dec 2009

    MatAnders
    De du hittat tycker jag såg okey ut. Tänk bara på alla fritöser "ångar" upp i knappsatsen så välj en med så liggande knappsats som möjligt..
    Tyckte den för 399:- såg riktigt bra ut för en så billig peng.

    Visst luktar det lite inne när man friterar men det går ju bort......
    Byter inte oljan efter något schema men den klarar sig väldigt länge i fritösen.
    Men allt är beroende på vad och hur mycket man friterar.


    Oki tack ska du ha, nu får vi se om det blir ett köp eller inte?

  • chrisq 10 december 2009

    (L) jag älskar att fritera pommes o alla potatis sorter vår rullar langos räkor spätta persilja camember fläskfile ja listan kan göras hur lång som helst är bara så gott så lycka till är ett bra köp o är så kul att bjuda på finns massvis av recept inne på internet om du letar kram(Y)(Y)

  • Lotten_J 10 december 2009

    Jag är inne på fritös nr 2, har redan slitit ut en. Ang oset så kan man ju ställa fritösen under spisfläkten, det går alldeles utmärkt för de flesta kök har väl eluttag i närheten, annars finns ju skarvsladd. Blir inte mer matos av den än av en kastrull, inte från min i alla fall


    Skrivet av Skogis59 den 8 dec 2009

    Köp ingen! Du ångrar dig då. Köpte en o använde den en gång. Bättre att fritera i kastrull på spisen. Eller utomhus.... Så slipper man oset inne(N)

  • Skogis59 10 december 2009

    Hjälper inte. Luktar skit ändå....

  • mariaengstrom 10 december 2009

    Har man ett garage, altan eller balkong, alternativ endast friterar i regnfritt väder så är saken biff! Friterat är enkelt och gott.

  • Smulanneli 10 december 2009

    Skrivet av Glitterfia den 9 dec 2009

    Tyckte den för 399:- såg riktigt bra ut för en så billig peng.



    Jag har den fritösen (Waves), dock är min några år gammal och nu har de såklart moderniserats lite...

    Den funkar i alla fall bra för mig och angående oset: jag tycker att det luktar bra mycket värre när man har tillagat köttfärs, då om någon gång stinker det i min lägenhet! För att inte prata om curryrätter! Stinker länge! Även när grannarna använder vitlök så stinker det i hela trappuppgången! Bläh! I och för sig tycker jag inte om vitlök, så det kanske är därför jag tycker att det stinker...

  • The_mama97mia 4 april 2011

    Sitter och funderar på om jag ska köpa en Billig Fritös på Netto, 149:- - finns i deras helgerbjudande-blad. Är det urdumt att köpa en så billig? Jag kommer nog inte använda den så mkt, men ungarna har börjat tjata om hemgjorda riktiga pommes...

    Ngn som testat billiga varianter?

  • irrevirre 4 april 2011

    Nu skall det ju finnas någon annan apparat som man bara behöver en msk olja till och gör därmed nyttigare pommes. Inte lika farligt som fritös heller. Jag vet inte mer för det är så nytt men jag kan tänka mig en sån(Y)

  • The_mama97mia 4 april 2011

    Ja jag har sett dom, Tefal, men asdyra - 2500 kr ca.

  • KimOfDrac 4 april 2011

    Man kan doppa det mesta i frityrsmet och fritera:
    Fläskkött
    Kyckling
    Räkor
    Snickers/Mars/Bounty
    Grönsaker

    Kan även tipsa att potatiskroketter är MYCKET godare när de friteras än när de är i ugnen

  • KimOfDrac 4 april 2011

    Skrivet av mama97mia den 8 dec 2009

    Hänger på en fråga här - hur gör ni - återanvända frityroljan? Förvaring? Hållbarhet?


    Vår olja ligger kvar i fritösen med locket nere och kan enligt instruktionsboken användas 12 gånger om man bara friterar samma produkter

  • MariaoAndreas 4 april 2011

    Man kan göra sina egna potatischips i dem med, supergott men en del jobb med det =)

  • Annie28 6 april 2011

    Åh jag vill oxå ha en fritös! har haft en men den blev så skabbig inuti efter några år så vi slängde den... undrar om det finns nån som man kan ta ur själva fritös-skålen/byttan och diska ur den? den skulle ju hålla sig så mycket fräschare då... vår satt fast och om man skulle diska ur den va det ett himla bök för man vill ju inte ha vatten i maskineriet så att säga :) men vad jag längtar efter att få göra egna pommes igen och fritera kinamat å bananer till glass som efterrätt! mums.

  • Ruffhaxan 6 april 2011

    Någon som testat ?
    "Världsunik fritös som bara ger 3% fett och som friterar upp till 1 kg mat per tillfälle med endast 1 matsked olja"
    http://shop.onoff.com/Produkter/Vitvaror__Smael/Hushallsapparater/Fritoser/Tefal_Actifry_FZ7000/prd23407030.aspx

  • irrevirre 6 april 2011

    Skrivet av Ruffhaxan den 6 apr 2011

    Någon som testat ?
    "Världsunik fritös som bara ger 3% fett och som friterar upp till 1 kg mat per tillfälle med endast 1 matsked olja"
    http://shop.onoff.com/Produkter/Vitvaror__Smael/Hushallsapparater/Fritoser/Tefal_Actifry_FZ7000/prd23407030.aspx




    Ja, en sådan menar jag! Vill ha, vill ha, villa ha {drool}

  • jas65 6 april 2011

    Jag har en Philips Cucina, visserligen var den dyr ca 2000:- och vi använder den ofta. Jag känner sällan någon doft av den här hemma. Olika oljor för fisk och potatis, vissa typer av lökringar bryter ned oljan olika snabbt och samma om man friterar med paneringar. Man märker tydligt när det är dags att byta oljan på maten vid friteringen. Visserligen så kan öka temperaturen ytterligare för att få ut mer av oljan.

    Mvh

    Höfta på mellan friteringar.

    Anders

  • MosterNettan 6 april 2011

    Innan jag skaffade min lilla fritös använde jag wokpannan. Det gick utmärkt! Tyvärr gick det åt ganska mycket olja.

    Jag friterar haloumi skurna i tärningar, tortillabröd som jag strimlar. Gott som snacks.
    En av mina favoritdesserter, friterad camenbert med varma hjortron.

  • The_mama97mia 6 april 2011

    Just camembert är ngt jag längtar vansinnigt efter.
    Jag lutar nog åt att testa en urbillig först för att se om detta med att fritera är ngt för mig. Om jag köper en snordyr o den står o blir hyllvärmare sen så... blir jag ledsen på mig själv...

    Men om ngt/några år kanske den "fettfria" finns till billigare pris?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.