Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fritös tips?

  • BlueStaar 6 april 2011

    Jag har testat den billigare varianten som netto har för 149kr men tyckte den var värdelös, fick inte igen locket helt när handtaget satt på korgen och det gick inte att ta av det heller, fick inte plats så mycket i den heller, så den kan jag inte rekommendera.

  • The_mama97mia 7 april 2011

    Tack Bluestaar! Då hoppar jag över det! :)

  • Petriz1 7 april 2011

    Blanda fetaost med finhackad mynta, lite salt och peppar.
    Linda in i filodeg till "vårrullepaket" o fritera tills de får fin färg.
    Sååååå gott!!!

  • Gillsan 7 april 2011

    8)Jag använder min fritös utomhus under altantaket året om,,den används mest när vi gör Langos,hemmagjorda chips,friterad blomkål,lökringar,vårrullar,fisk och broccoli,,:))

  • wildlife 10 april 2011

    Hur förvarar man använd olja? Måste den stå i kyla, eller kan man ha den i rumstemperatur? Hur gör ni?

  • estrid1 10 april 2011

    ActiFry
    Heter apparaten där man bara använder 1 msk olja till 1 kg potatis. Under den rubriken kan ni som är intreserade läsa min recension av den apparaten....

  • Bumbis 10 april 2011

    Skrivet av estrid1 den 10 apr 2011

    ActiFry
    Heter apparaten där man bara använder 1 msk olja till 1 kg potatis. Under den rubriken kan ni som är intreserade läsa min recension av den apparaten....


    Det var en dam i Halv 8 hos mig som anväde sig av en sådan nu på slutet. Jag tror det var friterad bakpotatis som hon kallade rätten. Jag tyckte inte det såg ut som vanliga pommes utan väldigt välstekta potatis.

  • zudette 10 april 2011

    Vi har en fritös OBH-nordica, som du länkar till. Viktigast för oss var att den skulle vara lätt att diska och det är den. Allt gå att ta isär och diska varför sig. Själva korgen kör vi i diskmaskin men oljetråget diskat vi för vi med en mjuk svamp! Vi är nöjda!

    Bäst att fritera tycker jag lökringarna är - det blir sååå gott. Funderar på att prova göra egna ostbollar! Ska testa och frysa dem innan fritering så hoppas jag det ska funka!??? {question}

    Oljan häller vi tillbaka (silad) i orginalflaskorna och förvarar i en skåp (ej kyl) i förrådet, med fritösen. Oljan kan användas både två och tre gånger (minst) men man ska nog tänka sig för lite då jag kan tänka mig att oljan ibland kan ta smak av det man friterar!

  • The_mama97mia 19 januari 2012

    Skrivet av BlueStaar den 6 apr 2011

    Jag har testat den billigare varianten som netto har för 149kr men tyckte den var värdelös, fick inte igen locket helt när handtaget satt på korgen och det gick inte att ta av det heller, fick inte plats så mycket i den heller, så den kan jag inte rekommendera.


    *WHOOPS*
    idag var jag på Netto och föll för frestelsen. Det var länge sen jag kollade in denna tråd, men nu ville jag kolla efter tips på fritering i största allmänhet... Hmmm...

    Jag undrar en sak till -
    Filtrera oljan - hur gör ni? Kaffefilter?
    :)

  • jollo10 19 januari 2012

    Tefal activyfry, är mkt bra!

  • zudette 20 januari 2012

    Vi filtrerar aldrig oljan - Vi silar den i en finmaskig sil! Det räcker, tycker jag!

  • Bumbis 20 januari 2012

    Om du bara friterat potatis och annat helt så behöver du varken sila eller filtrera oljan. Det är väl mest om du friterar något som är panerat som kan släppa ifrån sig små korn. Jag förvarar min olja i fritösen hela tiden men den står visserligen i uterummet året om.

  • Glitterfia 20 januari 2012

    Jag filtrerar inte heller oljan och den får stå i fritösen. Den står hyffsat svalt här också (inte kylskåpskallt) och jag friterar inte annat än pommes/potatis. Friteras annat bör man sila/filtrera om det flyter runt massa småtjafs i oljan. Jag byter inte olja så ofta, kanske 2-3 ggr/år. Det beror på hur mycket fritösen blir använd och till vad.
    Använder jag däremot fritösen som fonduegryta till kött, grönsaker osv då byter jag olja efter varje gång.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.