Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fruktansvärd misslyckad/lyckad middag?

  • Svesse60 30 november 2008

    Har du varit med om en totalt misslyckad eller lyckad middag, som du varit bjuden på?
    Meny? Lång väntan? Halvfärdig? För snåla portioner? Överflöd av mat? Gott? Vedervärdigt?......

    Själv har jag varit på ett "fint" bröllop en gång, där det serverades bl a lamm, segt och jäkligt, usch!! satt och väntade på grönsakerna, men de kom aldrig....det serverades helt enkelt inga grönsaker till maten ?!?! Potatisarna såg ut som köttbullar... Det var faktiskt en del som trodde att det var köttbullar :D Nä fy, det var ingen höjdare!

  • Vivoplena 1 december 2008

    Jag blev inbjuden till middag för något år sen och sparade mig hela dagen för att vara riktigt sugen, men middagen bestod av en pizzabit. Nåja, trevligt sällskap iallafall.

  • Gnurf 1 december 2008

    Den mest minnesvärda iaf inträffade för 19 år sedan då jag reste runt i västindien med en kamrat till mig som var född på Guadeloupe. Vi var inbjudna till 50-årig bröllopsdag. Det serverades inte mindre än 11 lokala rätter i omgångar i en grandios FEST, med levande calypso/soka/reggea/salsa-musik, som pågick från lunch och till arla morgonstund. Inte mindre intressant blev det av att det var året då lambadan svepte över världen och att jag var den ende vita mannen (OK, en 23-årig pojke då :D) på plats samt att de enormt söta mulattflickorna var oerhört fascinerade av mitt till midjan långa, mjuka skandinaviska hår....:)

    Den sämsta var förra hösten på ett bröllop där de olika köttsorterna på buffén inte gick att skilja från varandra och allt hade en bismak av natriumglutamat....:(

  • Babzan 1 december 2008

    Min man och jag var bortbjudna på mat hos en vän och hans flickvän -82. Vi tänkte att vi inte skulle förstöra aptiten innan, så vi gick iväg med tomma magar och förväntansfulla.Vi hade jobbat/ gått i skolan hela dagen och eftersom vi inte var ( inte nu för tiden heller) är särskilt kräsna av oss, så hoppades vi att det skulle bli ngt enkelt men smarrigt som pasta eller köttbullar, men icke sa nicke, efter ett par timmars väntan serverades paté med äcklig sås (cumberl..) En liten kall bit!:o och vi höll på att DÖÖ!!! Hualigen så hemskt! men vi höll god min och efter ytterligare ett par timmar skyndade vi hem och kokade snabbmakaroner och stekte falukorv(Y)
    'Glömmer aldrig denna middag(N) Visst, trevligt hade vi ,och mycket gott fick vi att dricka, men det kan nämnas att värden hade gått och blivit poet i samma veva ,så det kanske förklarar att det skulle vara så fiiint:o värdinnan åt inget , utan satt och smuttade på viiin.
    Vi bjöd tillbaka ett par veckor senare, lasagne i mängder!:p De åt som de aldrig sett mat förut och ville dessutom att vi skulle resa till London tillsammans ,men på något konstigt sätt lyckades vi slingra oss ur det och reste på egen hand så att vi slapp besöka en massa fiiiina restauranger. Maten på enkla pubar utan poesi ,men med mycket musik, föll oss mer i smaken:p

  • segerwitch 1 december 2008

    :'(Vi var bortbjudna till ett par, när dom hörde att jag var mexikanska, så ville de bjuda på mexikanskt mat??Som de flesta trode de att mexikanare äter bara stark mat. Gud vad starkt det var.. hihi det var helt oätligt! Värdinnan var bara så ledsen så!! :p

  • babbs 1 december 2008

    Vi hade varit i Tunisien på semester i två veckor.Det regnade nästan hela tiden, jag blev sjuk och kunde inte äta, min man fick livnära sig på makaroner och tonfisk på burk som vi kunde fixa på hotellrummet. På hemväg från Sturup stannade vi till vid ett litet café i Skåne någonstans och beställde kaffe och äggmackor. Jag har aldrig någonsin tidigare - eller senare heller - ätit något som smakade så bra.

  • Svesse60 1 december 2008

    Oj va kul att läsa om alla tokiga middagar! :D
    Fortsätt att berätta!

  • segerwitch 1 december 2008

    :(Blev bjuden på "Mexikansk afton"... mmm..tänkte jag, numer reser folk så mycket, så jag hoppades att äntligen kanske någon, som kan laga lite mexikansk? Men det var TACOS..bläää.
    Dessa tacos som dom kallar mexikanska här, har åtminstånde jag inte sett i Mexico, varken i norr eller syd?????????Gott när man kom hem, då kunde man äta någott riktigt..:(

  • popik 2 december 2008

    Var på resturang med jobbet för ett par år sedan, vi hade beställt i förväg oxfilé och potatisgratäng. Efter två timmar kommer köttet in men ingen potatisgratäng, när vi frågar efter den tar servitören en halväten potatisgratäng från ett annat bord och slänger till oss. Jag blev bara stum!!

  • Amika 1 januari 2010

    Skrivet av popik den 2 dec 2008

    Var på resturang med jobbet för ett par år sedan, vi hade beställt i förväg oxfilé och potatisgratäng. Efter två timmar kommer köttet in men ingen potatisgratäng, när vi frågar efter den tar servitören en halväten potatisgratäng från ett annat bord och slänger till oss. Jag blev bara stum!!


    Va?!? Men gode tid!! Vad hände?? Klagade ni inte? Fick han sparken?? Det är nog bland det värsta jag hört! Fy för den lede så förbannad jag hade blivit!!

    Värsta middagen jag varit på var när jag bodde i en familj på Island... De serverade en delikatess en kväll, bestående av kokta torskhuvuden... :'( Och till det hade de potatis med skirat smör och isbergssallad. Jag blev överlycklig när de satte fram salladen... Ända till de hällde en massa SOCKER över den!!! :'(:'( Gissa om det var riktigt läskigt! Det knastrade och gnisslade om salladen och alltså torskhuvud slänger vi här i sverige och jag kan säga efter att ha smakat det... Det finns en bra anledning till det...

    Bästa middagen jag varit på, var hemma hos min kompis Anna. Hon lagade en gryta som var så himmelskt god. En slags kycklinggryta som hon serverade pressad potatis till... Ljuvligt! Men det är ett familjerecept som gått i arv i generationer i hennes familj, så det är inte för oss andra tyvärr... :) Men jag ber henne varje gång att tillaga det. :)
    Sen... Min fostermammas potatismos! Helt sjukt egentligen att skriva så om ett potatismos. Men det ÄR bland det godaste jag ätit! :) Jag kan äta en tallrik med bara moset... :D

  • jimboz 1 januari 2010

    Mina grabbar och jag skulle äta Dumplings på en väl renomerad Dump krog...Smakade skit och bara Dump folk där !

  • Mistys 1 januari 2010

    Mitt sämsta och bästa matminne var samma vecka och på samma plats. Vi var i Alanya i Turkiet 1989. Mina barn var 4 år och det var första gången vi var utomlands, Min syster,svåger,mamma och hennes man var också med. Hade packat ner en påse med mexicanasoppa,fiskbullar,köttbullar på burk och en burk köttfärssås. Oerfaren av resor och rädd att all mat skulle vara stark så mina barn inte skulle kunna äta tog jag med denna nödproviant :D Våra resvänner skrattade gott då dom hört att Turkiet skulle ha så bra mat.
    Jo tjena!!! Det var det värsta vi ätit . I en vecka provade vi lite olika i hopp om att hitta något gott. Allt var överstekt, segt, dränkt i olja. Tom fräscha grönsaker var täckt i olja som luktade härsket. Till allt serverades en konstig, klibbig risgröt som smakade f * n. Det var bara barnen som åt då barnmatsedeln ofta bestod av typiska barnrätter, helt ok.
    Näst sista dagen var alla så hungriga ( utom barnen) så vi gick ner till lokala affären köpte färsk fin potatis som vi kokade på hotellrummet. Sen värmde vi all min nödproviant och åt sen som om vi aldrig sett mat förr. Vi var ju ganska många så vi fick ju bara en sked var av allt men det är nog bland det godaste jag ätit och inget var dränkt i olja. Har tom kort på min syster som sitter med en kastrull i knät och med pekfingret försöker få upp det sista som sitter på kanten som en utsvulten :p Vi skrattar gott åt detta matminne idag!

  • irrevirre 1 januari 2010

    Så var det för oss också i Turkiet Misty09! Var i Side 91 och svalt de första dagarna... tills vi hittade en så kallad "skandinavisk" restaurang. Ja, det var där vi åt varje dag. Vi hade halvpension så vi kollade varje morgon vad som lät minst äckligt på hotellet ... lunch eller middag ... och valde var vi skulle äta vad. Frukosten var katastrofal, den serverades utomhus i 47-gradig värme. Smöret var härsket och flugorna festade på påläggen. Vi levde på något sött äcklig bröd och förpackad marmelad. Hotellet skulle vara 4-stjärnigt:-O
    Behöver jag nämna att vi aldrig åkt till Turkiet fler gånger:-D
    Vi var överlyckliga när vi åkte hem... och beställde omedelbart en resa till Madeira. Så vi fick fantastiskt hotell och god mat till sist:-)

  • jimboz 1 januari 2010

    Varje gång jag går till en Pizzeria och beställer något annat än Pizza :( En del skulle fortsätta att valla får och inte ge sig in på obeprövat område.

  • Erajscha 1 januari 2010

    Hos farmor och farfar åt man vadspom serverades oavsett vad mantyckte ommaten. Grön ärtsoppa, fläsklägg och rotmos och mycket annat som vi barn inte gillade fick vi peta i oss utan att röra en min. Det gick oftast bra. Men en gång var det värre än vanligt.
    Juldagen hemma hos min farmor och farfar 198? Tidigt 80-tal iaf.

    Jag hade på julaftonen fått en burk mandelflarn i julklapp av min moster. Jag hade önskat mig dessa eftersom ingen bakar dem som hon och vi bodde långt borta.

    På juldagen äter vi middag hos min farmor och farfar, alla deras barn och barnbarn
    är där och då valde farmor att bjuda på oxtunga. Vi barn kämpade med att få i oss maten (jag kunde bara tänka på smaklökar) och som grädde på moset så kläcker min farmor ur sig till desserten: "ja Erika då kan du bjuda på dina kakor till efterrätten då."

    Mina föräldrar försökte säga att jag inte behövde det men jag kände mig tvingad och vips var burken slut.

    Det var verkligen en bedrövlig middag.



    Men på kvällen fick jag och brorsan stekt potatis och köttbullar hemma hos mamma och pappas kompisar och min moster bakade en ny burk mandelflarn till mig. Minnet av den där juldagen sitter dock fast i skallen.

  • Mistys 1 januari 2010

    Skrivet av irrevirre den 1 jan 2010

    Så var det för oss också i Turkiet Misty09! Var i Side 91 och svalt de första dagarna... tills vi hittade en så kallad "skandinavisk" restaurang. Ja, det var där vi åt varje dag. Vi hade halvpension så vi kollade varje morgon vad som lät minst äckligt på hotellet ... lunch eller middag ... och valde var vi skulle äta vad. Frukosten var katastrofal, den serverades utomhus i 47-gradig värme. Smöret var härsket och flugorna festade på påläggen. Vi levde på något sött äcklig bröd och förpackad marmelad. Hotellet skulle vara 4-stjärnigt:-O
    Behöver jag nämna att vi aldrig åkt till Turkiet fler gånger:-D
    Vi var överlyckliga när vi åkte hem... och beställde omedelbart en resa till Madeira. Så vi fick fantastiskt hotell och god mat till sist:-
    Haha komiskt att fler har sådana matminnen från detta land. Har alltid fått höra att Turkiet har såååå bra mat:'(
    Till saken hör också att min man fick en kronisk ledsjukdom, släkt med salmonella där i Turkiet. En sjukdom man får av dålig mat:o

  • Schnitt 1 januari 2010

    Kan inte direkt komma på något hemsk MATminne, men fikaminne däremot...

    När jag va runt 9-10 år var vi på fika hos min plastmorfars föräldrar.
    Till fikat bjöds hemmagjorda Klenätter och Struvor som såg himla fina ut, så jag tar mig en Klenätt. Den gamla damen hade glömt sockra dem och antagligen glömt dem i fritösen för allt det smaka var fett!!! Jag satt och tvinga i mig denna fettdrypande klenätten och fick håll mig för att inte klökas efter varje minimal tugga.
    Jag var väldigt hungrig kommer jag ihåg och struvorna såg ju fina ut.... trodde jag! samma sak där - inget socker :( värsta jag varit med om!

    Får än idag illamåendekänslor när jag ser kakorna eller vad de ska kallas =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.