Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

frysa hårdost

  • JumJum2010 23 april 2010

    Hejsan
    Går de att frysa in hårdost? jag brukar riva och frysa in, men går de att frysa in en hel ost?
    Hur blir den när man tar upp den?

    MVH
    Marita

  • idea_ 23 april 2010

    Mamma brukade ibland säga när vi köppt en ost som smulade extra mycket och var svår att skära " jaha, den var billig för att den har varit fryst". Den osten passade bäst att riva och använda i mat i stället för att användas som pålägg. Vet inte om det gäller all fryst ost eller bara de med högre vätskehalter.

  • Bumbis 23 april 2010

    Om osten är småhålig eller lagrad kan den bli lite smulig men andra ostar blir i stort sett som dom var förut.

  • frucaos 23 april 2010

    Har provat att frysa ost (mest hushåll), och det stämmer att den kan bli lite smulig och småsvår att hyvla.
    Vet inte hur det är med vällagrade ostar, om det har någon betydelse.

  • boz1965 23 april 2010

    Själv brukar jag tärna ner och frysa in ostskalkar - ni vet den där sista biten som är mer eller mindre omöjlig att hyvla på ett vettigt sätt. Sedan går den ner i gratängsåser, på pizza mm. Funkar finemang.

  • jimboz 23 april 2010

    Jag river alltid min överblivna ost innan jag fryser in..Det har man igen senare när man ska använda den. Det tar 30 sekunder av mitt liv och det kan det vara värt...

  • JumJum2010 23 april 2010

    Hejsan
    Tackar för alla svar.

    Varför jag undrar var för att jag hittade jättebra pris på en hårdost och funderade på att frysa in den.
    Jag river hårdost och fryser in det,och de går bra det vet jag, men hel ost jag ville ha som pålägg efter infrysningen.

  • The_mama97mia 23 april 2010

    Visst har vi pratat lite om detta i annan tråd, ngn skrev att man kunde spara vacuumpackad ost tämligen länge, den låter sig lagras liksom. jag har en hel Goudafilé á 2,5 kg ligger i plast i kylen tänkte låta den ligga...
    Annars gör jag som alla andra här ovan - river o fryser in eller fryser "skalkar" o river sedan halvtinade.

  • jimboz 23 april 2010

    Jag skulle rekommendera dig att hyvla så mycket ost du bara orkar innan du fryser in den...Nu vet jag inte vilken ost du köpt men tipset gäller för all ost. För om du hyvlar osten och fryser in den veckovis eller hur du tänkt så behöver du inte vara orolig för att den smular sönder sedan.

  • flingsalt 23 april 2010

    Jag har fryst hel ost tidigare och det har gått hur bra som helst. Jag hittade nyligen ost till riktigt bra pris... så jag köpte extra och fryste in. Så jag hoppas verkligen att det fungerar lika bra nu. :)

  • Okänd 23 april 2010

    Jag har en halva jarlsbergs-ost som jag frös ner. Den ligger i sin plastpåse i kylen på upptining...

    får se hur det går.

  • Snoops 24 april 2010

    Jag håller med jimboz.

    Jag brukar ha svårt att hinna äta en stor ost innan den blir för gammal / torr, så jag brukar riva hälften och frysa in.
    Ett tips är att riva osten när man är riktigt förbannad eller frustrerad. Man har mer kraft då, blir färdig fortare, och kan känna att man faktiskt har gjort något bra.

  • Lenkan 24 april 2010

    Det beror lite på vilken fabrik som tillverkat osten har jag märkt. Arlas och Milkos Hushållsost har gått utmärkt att frysa in och sen tina upp och använda som pålägg, men vissa andra var inte alls fungerat

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.