Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fynd på reorna? Eller andra roliga inköp?

  • amoz 13 januari 2011

    Skrivet av redd den 13 jan 2011

    Ehhr.. Rea?
    Det är väll snarar:
    1. Höjda priser med nya ordenariepriser.
    2. Skiten som inte går att sälja men folk köper för att det är rea även om dom inte kommer använda sakerna/kläderna.
    3. Stora partier med väldigt låg kvalitet som köps in väldigt billigt och säljs ganska billigt men i förhållande till vad man får till överpris.

    Min erfarenhet är att det blir billigare att köpa det man behöver när man behöver det än att gå på reor och hamstra. Vissa säsongsbetonade saker går ju dock att fynda, julsaker efter julen och vinterkläder på våren brukar vara ganska klockrena exempel.



    Det där att butikerna ändrar på ordinarie priser och sen sätter REA-priser är en sanning med modifikation vill jag poängtera. Vet att de stora el-och vitvarubutikerna gör så men inte vanliga klädes/sko-butiker. Jobbar själv i skobutik och vet att så inte är fallet. Däremot finns det andra skillnader mellan klädesbutiker och skobutiker, för det är mycket större marginaler på kläder än skor då det gäller inköpspris och vad varan kostar. Det gör att du kan hitta kläder till lägre rea-pris än på skor. Bara en lite parentes i frågan.

  • elleave 13 januari 2011

    Hittade en mixerstav som jag köpte för julklappspengarna på juldagen. Coop hade en hugin mixerstav med ballongvisp, stort beredningskärl plus en stor mixertillsatts (mittimellan blender och matberedarskål liksom) för 299:- :)

  • redd 14 januari 2011

    Skrivet av amoz den 13 jan 2011

    Skrivet av redd den 13 jan 2011

    Ehhr.. Rea?
    Det är väll snarar:
    1. Höjda priser med nya ordenariepriser.
    2. Skiten som inte går att sälja men folk köper för att det är rea även om dom inte kommer använda sakerna/kläderna.
    3. Stora partier med väldigt låg kvalitet som köps in väldigt billigt och säljs ganska billigt men i förhållande till vad man får till överpris.

    Min erfarenhet är att det blir billigare att köpa det man behöver när man behöver det än att gå på reor och hamstra. Vissa säsongsbetonade saker går ju dock att fynda, julsaker efter julen och vinterkläder på våren brukar vara ganska klockrena exempel.



    Det där att butikerna ändrar på ordinarie priser och sen sätter REA-priser är en sanning med modifikation vill jag poängtera. Vet att de stora el-och vitvarubutikerna gör så men inte vanliga klädes/sko-butiker. Jobbar själv i skobutik och vet att så inte är fallet. Däremot finns det andra skillnader mellan klädesbutiker och skobutiker, för det är mycket större marginaler på kläder än skor då det gäller inköpspris och vad varan kostar. Det gör att du kan hitta kläder till lägre rea-pris än på skor. Bara en lite parentes i frågan.


    Nu var det inte under julrean men gott och väll under höstrean som jag på kappahl lyckades hitta ett plagg där dom satt den nya prislappen så illa att man kunde läsa den gamla lappen, köp 3betala för 2 ordinarie pris 50:- nytt pris 80:- stycket. Tack men nej tack sade jag och gick.
    Har hört liknande historier om skobutiker. Sedan finns det ju säkert ärliga butiker men känner en hel del företagare för lite större företag och det är knappast några jag skulle anförtro några större pengar om man säger så.

  • DoctorWho 14 januari 2011

    För några år sedan skulle jag hjälpa min moster att köpa julklappar till släkten. Vi har en ganska stor släkt och moster har inte mycket pengar. Mammas kusin som var med vet att vi (mamma och jag) brukar ta oss en titt på rea-grejer och tipsade oss om att det fanns jättemånga varor för 10kr. Det var på Plantagen i Linköping, när vi gick och tittade på varorna fanns det fina värmeljuslyktor i metall och glas. Perfekt som julklappar till kvinnorna i släkten. Vi köpte alla och de blev väldigt uppskattade julklappar. Moster sparade MYCKET pengar det året för jag kollade in ljuslycktorna året innan och då kostade de över 150 kr. Hittade själv en vit adventsljusstake för värmeljus.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.