Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gamla traditionella recept specifika för olika landskap

  • potmarigold 31 juli 2013

    Söker från olika landskap gamla recept för landskapsrätter/-matbröd/-bakverk. Ex. Uppland - Upplandskubb (ett gammalt brödrecept från 20-talet). Förslag emottages tacksamt! :)

  • AnnaBorwin 1 augusti 2013


    Viltpaté från Roslagen

    2 små formar eller en stor
    450 g kycklinglever
    1 gul lök
    1/2 purjolök
    2 vitlöksklyftor
    1 ask sardeller
    20 gröna oliver
    250 g lammfärs
    250 g viltfärs
    1 msk riven ingefära
    3 dl vispgrädde
    2 ägg
    1 msk rosépeppar
    1 1/2 krm muskot
    2 msk pesto
    1/2 msk torkade örtkryddor (ex. basilika, oregano och timjan
    smör

    Sätt ugnen på 175 grader.

    Skölj kycklinglevern och torka av den. Stek i lite smör i en stekpanna. Låt svalna. Mixa med mixerstav eller i matberedare.

    Skala och finhacka den gula löken. Ansa och finhacka purjolöken. Skala och finhacka vitlöken. Hacka sardellerna och oliverna. Blanda alla ingredienser.

    Häll smeten i en smord form (eller två små). Ställ formen i en långpanna i ugnen. Fyll långpannan med 5 dl vatten eller så att botten täcks. Grädda i ca 1 1/2 timme.

    Servera med chutney.

  • kallebakom 1 augusti 2013

    gotland = safranspankaka
    piteå ? = pitepalt ?
    skåne = spettekaka
    är väl det jag kommer på ? stämmer det jag tror ?

  • Tussilago_Flikkan 3 augusti 2013

    I just skåne är väl Äggakaka med stekt fläsk och lingon det mest skånska jag kan komma på {eat}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.