Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

gammal frusen älg

• Tillberga 28 februari 2009

:'( hittade en gammal älgstek i frysen -07

vad kan jag gör med den?
    föruom att slänga den...........

• Lotten_J 28 februari 2009

Älgkött håller sig fryst i flera år!!! Släng den inte!!!! Skulle tillreda den som en vanlig "stek"

• farmoringer 28 februari 2009

Säger som Lotten. Bara att använda. Är den lite frysskadad så skär du bara bort just det....Sen är det bara att tillaga och äta...

• sonja55 28 februari 2009

Skrivet av Lotten_J den 28 feb 2009

Älgkött håller sig fryst i flera år!!! Släng den inte!!!! Skulle tillreda den som en vanlig "stek"

Håller med , jag har haft älgkött som har varit flera år och det har inte varit något fel på det, efterom det är så magert kött så håller det. Har även kokat pölsa på kött som har legat i frysen länge.(Y)(Y)

• Mellanbellan 28 februari 2009

Även jag instämmer med föregående talare, älgkött håller flera år. 2 år är inget som helst problem. Tillred den som du skulle gjort med en älgstek med senare datum.

• ikah 1 mars 2009

Säger som de andra att de är inget fel på älgsteken, bara att tillaga som vanlig stek(Y):D

• lenajeanette 1 mars 2009

Det är bara att testa!

Själv hittade jag en liten rimmad skinka i frysen från julen -07, det blev till adeventsskinka -08, har aldrig ätit godare skinka:D.

• Tillberga 1 mars 2009

tackar tackar då blir de söndagsstek nästa helg

• morsan123 1 mars 2009

För allt i världen släng den inte,håller flera år i frysen. Tillaga den i lergryta blir hur gott som helst och så sköter det sig självt.

• ewax 1 mars 2009

Skär den i skivor o möra den med salt.

Häll ordentligt med grovt salt i en form. Skiva köttet. Häll på salt så det täcker. Låt ligga i 30 min. Borsta av eller om du är känslig för salt mat, blötlägg skivorna en stund.

Vill att kryddorna ska tränga in ordentligt i köttet så klappa in dem innan du saltar.

Lycka till(Y)

• MammaIrene 1 mars 2009

Eftersom älgkött är så magert, håller det sig i flera år!
    Sämst hållbarhet har gris .....o allra bäst lamm......det går på fetthalten som sagt.
    Jag har själv ätit nötkött som varit 2 år gamalt, är väl på gränsen, men det blir inte dåligt i första taget, tappar lite i smaken o konsistensen kanske....Men ditt älgkött har nog inte ens gjort det....
    I fall att, använd lergryta o gör steken i.....

• Hedin8 1 mars 2009

älgskavsgryta är mitt tips! Instämmer med föregående talare. Köttet kan bli lite vitt av frysskador...jag brukar skära bort detta.Jag brukar också "lukta" på det. Om det luktar "gammal frys" brukar jag inte tillaga det eftersom det då kan bli en bismak. Detta uppstår dock väldigt sällan eftersom älgkött har en lång hållbarhet!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.