Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gammeldags svagdricka

  • popik 20 november 2009

    Köpte gammeldags svagdricka från kopparbergs bryggeri, men vad besviken jag blev. Den smakade inte alls som den svagdrickan som jag drack från förr. Nu minns jag inte vilket märke det var men kan det bero på att den numera säljs i plastflaskor istället för glasflaskor? jag handlade på Ica kvantum och de hade ingen annan svagdricka.:(

  • MosterNettan 20 november 2009

    För nåt år sen hittade jag också svagdricka som jag köpte och blev också enormt besviken. Jag provar inte igen.
    Jag minns när jag var barn och fick ta med tillbringaren ner i matkällaren och slå upp från en stor flaska i en träställning. Mormor påpekade att jag skulle slå försiktigt så det inte skulle bornera så mycket. Men det var ju skummet som var gott, så jag stod när nere i källaren och sörplade skum innan jag gick upp, och mormor tyckte att jag var såå duktig... Haha hon skull bara veta! (L)

  • Okänd 20 november 2009

    Till jularna förr så brukade mamma göra enbärsdricka i en stor rostfri hink.
    Kommer ihåg doften och smaken, det var inte jul utan denna dryck!
    Finns det någon som har ett recept på en liknande dricka?

  • popik 20 november 2009

    Men finns det ingen svagdricka som smakade som förr att köpa nu?

  • MosterA 20 november 2009

    Förr ( typ 10-15 år sedan) gjorde jag "svagdricka" till jularna med en essens jag köpte i Norge, som hette "tomtebrus". Jag gjorde svagdrickan i en stor glasflaska med träram runt, precis som förr. Jag har stugan nära norska gränsen så det var så jag kom över detta. Alltså typ i höjd med Trondheim och ovanför.

    Jag är också uppvuxen med svagdricka - och detta kan jag säga är likadant. Det är en liten flaska typ 20 - 30 cl. Den som har ärende till Norge kan ju komma över denna, förresten kan svenska butiker i närheten av norska gränsen också ha dom.

  • boz1965 20 november 2009

    Tomelilla bryggeri's svagdricka smakar som den gjorde förr, med lite mindre kolsyra och lagom malt-/humlesmak. Som en "snäll" och sötaktig Guinness, ungefär. :p

  • Gnurf 20 november 2009

    1 liters Guinness kör de på licens i Malaysia...så otroligt enormt härligt underbart att skumma upp en sådan på en kinakrog efter 1 vecka i nationalparken Taman Negara...:p

    Skrivet av boz1965 den 20 nov 2009

    Tomelilla bryggeri's svagdricka smakar som den gjorde förr, med lite mindre kolsyra och lagom malt-/humlesmak. Som en "snäll" och sötaktig Guinness, ungefär. :p

  • croxie64 20 november 2009

    Mmmm....Guinness...hehe Det dricker jag alldeles för mycket av...

    Vi brukade alltid ha en "kagge" med svagdricka till jul och den gamla sorten är nog svår att få tag på. Senaste gången jag drack något som dom kallade svagdricka så smakade det mer som öl och Cola mixat. Inte alls vad jag mindes.

    Och mamma och mormor brukade också göra enbärsdricka, men jag har inte en aning om något recept. Det kanske finns i mammas gamla recept bok...men det ligger nedpackad i en låda i Sverige.

    Kan det här vara nåt kanske?
    http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=12769.0

  • redd 21 november 2009

    http://queenofspadina.blogspot.com/2009/11/svagdricka.html

    5 liter vatten
    1/4 paket jäst (12,5 gram)
    3-4 kaffekoppar socker
    5-8 droppar enbärsolja
    1 matsked sockerkulör eller vinfärg

    Värm socker och lite av vattnet så att sockret löser sig.
    Blanda i mer vatten så att blandningen blir fingervarm.
    Jästen löses i den fingervarma blandningen.
    Alla ingredienser fylls sedan på en femliters glasflaska med patentkork. Om allt vatten är 25-30 grader går jäsningen snabbare.
    Vänd flaskan upp och ner några gånger så att allt blandas ordentligt.
    Ställ flaskan på en varm plats i två dygn och ställ den sedan svalt. När den blivit kall, är den klar att dricka.
    --------------------------------

    http://www.happy.se/saunafantast/recept.htm

    Svagdricka Traditionell

    4 liter vatten, 3 dl malt, 2-3 dl socker + farin, 1 tsk jäst

    Anmärkning: Malt kan köpas i Finland i alla livsmedelsaffärer. Passa på under semestern.


    Koka vattnet och häll på malten och sockret. När det svalnat till handvarmt tillsätts jästen. drickat får jäsa ett dygn (drygt) tills det bubblar. Sila bort mäsken (sparas till brödbak) och tappa på flaska.
    Svagdrickat är färdigt efter kylning, men kan gärna mogna några dagar.
    Mustig måltidsdryck.

  • Skogis59 21 november 2009

    När jag var barn så lärde jag mig att älska svagdricka blandat med mjölk 50/50. (L)

  • The_mama97mia 21 november 2009

    Finns det inte ett gotländskt recept på enbärsdrikku? Eller hur det stavas...

  • KULLA59 21 november 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 20 nov 2009

    Till jularna förr så brukade mamma göra enbärsdricka i en stor rostfri hink.
    Kommer ihåg doften och smaken, det var inte jul utan denna dryck!
    Finns det någon som har ett recept på en liknande dricka?

    Vi kokar enbärsdricka till varje jul.
    Plocka enris, helst med bär. Ca en plastkasse är lagom till en syltkittel. Skölj riset, fyll på med vatten, kokas ung. en timme, silas och får svalna.
    Tillsätt jäst (ung. som en sockerbit) och 1 kg socker till 10 l. Låt stå över natten med en handduk över. Häll upp på flaskor. Klar att dricka efter ca 2 dagar

  • Okänd 21 november 2009

    Skrivet av KULLA59 den 21 nov 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 20 nov 2009

    Till jularna förr så brukade mamma göra enbärsdricka i en stor rostfri hink.
    Kommer ihåg doften och smaken, det var inte jul utan denna dryck!
    Finns det någon som har ett recept på en liknande dricka?

    Vi kokar enbärsdricka till varje jul.
    Plocka enris, helst med bär. Ca en plastkasse är lagom till en syltkittel. Skölj riset, fyll på med vatten, kokas ung. en timme, silas och får svalna.
    Tillsätt jäst (ung. som en sockerbit) och 1 kg socker till 10 l. Låt stå över natten med en handduk över. Häll upp på flaskor. Klar att dricka efter ca 2 dagar


    Tackar för tipset!
    Vad jag kommer ihåg så användes inte något enris när mor gjorde enbäradricka, men som sagt minnet är ju bra men kort! (L)(L)

  • boz1965 21 november 2009

    Skrivet av Skogis59 den 21 nov 2009

    När jag var barn så lärde jag mig att älska svagdricka blandat med mjölk 50/50. (L)


    Det kallas "drickablanning" på skånska. :p

  • sikaal 21 november 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 21 nov 2009

    Skrivet av KULLA59 den 21 nov 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 20 nov 2009

    Till jularna förr så brukade mamma göra enbärsdricka i en stor rostfri hink.
    Kommer ihåg doften och smaken, det var inte jul utan denna dryck!
    Finns det någon som har ett recept på en liknande dricka?

    Vi kokar enbärsdricka till varje jul.
    Plocka enris, helst med bär. Ca en plastkasse är lagom till en syltkittel. Skölj riset, fyll på med vatten, kokas ung. en timme, silas och får svalna.
    Tillsätt jäst (ung. som en sockerbit) och 1 kg socker till 10 l. Låt stå över natten med en handduk över. Häll upp på flaskor. Klar att dricka efter ca 2 dagar


    Tackar för tipset!
    Vad jag kommer ihåg så användes inte något enris när mor gjorde enbäradricka, men som sagt minnet är ju bra men kort! (L)(L)


    Jag har ett likadant recept, där står att man kan ha i lite humle vid kokningen för att öka hållbarheten.

  • Taktur 21 november 2009

    Jag blandar julmust och vanlig lättöl, ljus eller mörk till jag får den smak jag vill ha. Blir helt Ok svagdricka

  • annelieberggren 21 november 2009

    Skrivet av MosterA den 20 nov 2009

    Förr ( typ 10-15 år sedan) gjorde jag "svagdricka" till jularna med en essens jag köpte i Norge, som hette "tomtebrus". Jag gjorde svagdrickan i en stor glasflaska med träram runt, precis som förr. Jag har stugan nära norska gränsen så det var så jag kom över detta. Alltså typ i höjd med Trondheim och ovanför.

    Jag är också uppvuxen med svagdricka - och detta kan jag säga är likadant. Det är en liten flaska typ 20 - 30 cl. Den som har ärende till Norge kan ju komma över denna, förresten kan svenska butiker i närheten av norska gränsen också ha dom.



    Kan du inte lägga ut det receptet... jag har en vän från norge som kommer hit ofta så hon får köpa tomtebrus till mig.

  • karlso 21 november 2009

    Har köpt en 33 cl glasflaska " gammeldags svagdricka " på coop
    (spendrups bryggeri) som inte är så tokig:)

  • jhulia 21 november 2009

    Mora Bryggeri gör både en jättegod svagdricka och en lika god enbärsdricka (Y). Hemköp här på orten säljer Mora bryggeris produkter.

  • MosterA 22 november 2009

    Skrivet av annelieberggren den 21 nov 2009

    Skrivet av MosterA den 20 nov 2009

    Förr ( typ 10-15 år sedan) gjorde jag "svagdricka" till jularna med en essens jag köpte i Norge, som hette "tomtebrus". Jag gjorde svagdrickan i en stor glasflaska med träram runt, precis som förr. Jag har stugan nära norska gränsen så det var så jag kom över detta. Alltså typ i höjd med Trondheim och ovanför.

    Jag är också uppvuxen med svagdricka - och detta kan jag säga är likadant. Det är en liten flaska typ 20 - 30 cl. Den som har ärende till Norge kan ju komma över denna, förresten kan svenska butiker i närheten av norska gränsen också ha dom.



    Kan du inte lägga ut det receptet... jag har en vän från norge som kommer hit ofta så hon får köpa tomtebrus till mig.



    Receptet står på tomtebrusflaskan. /MosterA

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.