Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gastric Bypass

  • smuzzla 15 april 2008

    :) Hej jag har gjort en gastric by pass och vill gärna komma i kontakt med andra som har gjort den (Y)

  • enfrida 15 april 2008

    Hej jag väntar på att få göra ingreppet. just nu är det 12 månaders väntetid men jag ser fram emot det! Hur mår du efter ingreppet? Jag har två nära vänner som gjort operationen och det är jätte lyckat.
    Ha en bra dag Catarina

  • Cimmerier 15 april 2008

    (N) Jobbar som sjuksköterska på en akutmottagning på ett av våra större sjukhus här i Sverige. Min erfarenhet av gasric bypass är tyvärr inte så positiv. Många får allvarliga komplikationer som de måste leva med resten av sitt liv. De kommer in på akuten gång på gång med svåra magsmärtor på grund av ileus/subileus och måste genomgå påfrestande behandlingar och ibland till och med nya operationer för att bli smärtfria igen.

    Jag träffar ju i och för sig bara den grupp som har haft oturen att få komplikationer efter sin operation, men jag tycker att de är ganska många som dyker upp och mår kasst efteråt...

    M.v.h. Johnny

  • Tillberga 15 april 2008

    Skrivet av Cimmerier den 15 apr 2008

    (N) Jobbar som sjuksköterska på en akutmottagning på ett av våra större sjukhus här i Sverige. Min erfarenhet av gasric bypass är tyvärr inte så positiv. Många får allvarliga komplikationer som de måste leva med resten av sitt liv. De kommer in på akuten gång på gång med svåra magsmärtor på grund av ileus/subileus och måste genomgå påfrestande behandlingar och ibland till och med nya operationer för att bli smärtfria igen.

    Jag träffar ju i och för sig bara den grupp som har haft oturen att få komplikationer efter sin operation, men jag tycker att de är ganska många som dyker upp och mår kasst efteråt...

    M.v.h. Johnny


    STOPP OCH BELÄGG
    va då MÅNGA jag är själv opererad och jag har bara gott att säga om operationen och jag vet MÅNGA MÅNGA som gjort den och har samma uppfattning vist finns de sådana som de gått mindre bra för men de är oftast inte op:en i sej utan omständigheter runt om som gör att man mår pest och pina (äter fel)
    gå gäran in på viktop.se en samlingsplats för viktoperatione för oss innan och efter

    kram
    Mådde

  • mormor-carina 15 april 2008

    Hejsan:) Jag gjorde min OP 6/9 2007 ångrar inte att jag gjorde den MEN.... Jag har det tufft...Har varit på gastroscopi:@: och kollat eftersom jag har svårt för att äta och dricka!!!Har tappat 48 kilo på ett halvår(Y) Känner inte igen mej själv satt på en resturang och väntade på maten tyckte kvinnan satt och stirrade på mej!!!! Det var en spegelvägg och det var bara lilla jag!!!hehehehe Good luck!!MVH/Carina:D

  • tulipan 15 april 2008

    Skrivet av Cimmerier den 15 apr 2008

    (N) Jobbar som sjuksköterska på en akutmottagning på ett av våra större sjukhus här i Sverige. Min erfarenhet av gasric bypass är tyvärr inte så positiv. Många får allvarliga komplikationer som de måste leva med resten av sitt liv. De kommer in på akuten gång på gång med svåra magsmärtor på grund av ileus/subileus och måste genomgå påfrestande behandlingar och ibland till och med nya operationer för att bli smärtfria igen.

    Jag träffar ju i och för sig bara den grupp som har haft oturen att få komplikationer efter sin operation, men jag tycker att de är ganska många som dyker upp och mår kasst efteråt...

    M.v.h. Johnny


    Finns en till sån här tråd här inne på matklubben... där har många skrivit om sina operationer osv... tycker det är mer lyckat än negativt... man får nog räkna med att det blir tufft och är tufft.. en hel del händer juh med kroppen åxå... och som du själv säger.. du träffar bara dom med komplikationerna... så bra att du nämnde det. Men efter att ha följt med alla inläggen på den andra tråden så anser jag att det verkar vara mer positivt än negativt. Att vara allvarligt överviktig anser jag är mycket farligare än att göra operationen..

    men det är min synpunkt :-)

  • Tillberga 15 april 2008

    ja att inte känna igen sej är ju en del i de hela men de kommer
    de tar sin lilla tid och "alla" upplefer de nån gång efter operationen
    jag själv såg en kvinna som hade lika dan jacka - de var ju jag!

    och vist jag har oxå varit på gastroskopi men de hade jag varit förut oxå innan op

    ja menar vi är sjuka både före och efter operation
    men ++++ är fler än ----- i alla fall i mitt fall

  • smuzzla 15 april 2008

    Skrivet av enfrida den 15 apr 2008

    Hej jag väntar på att få göra ingreppet. just nu är det 12 månaders väntetid men jag ser fram emot det! Hur mår du efter ingreppet? Jag har två nära vänner som gjort operationen och det är jätte lyckat.
    Ha en bra dag Catarina[/quote

    Hej jag har inte mått så bra efter operationen & vissa dagar ångrar jag mig att jag gjorde den men men får leva med det.
    Jag fick en komplikation efter dag 2 så jag fick opereras om och sen sprack såret upp så det läker fortfarande.
    Dom 2 tjejerna jag delade rum med vart det lyckat för men jag låg kvar i 6 veckor :@
    Ska inte skrämma upp dig för mkt men jag var nog bara ett måndags ex :D

  • smuzzla 15 april 2008

    Skrivet av Cimmerier den 15 apr 2008

    (N) Jobbar som sjuksköterska på en akutmottagning på ett av våra större sjukhus här i Sverige. Min erfarenhet av gasric bypass är tyvärr inte så positiv. Många får allvarliga komplikationer som de måste leva med resten av sitt liv. De kommer in på akuten gång på gång med svåra magsmärtor på grund av ileus/subileus och måste genomgå påfrestande behandlingar och ibland till och med nya operationer för att bli smärtfria igen.

    Jag träffar ju i och för sig bara den grupp som har haft oturen att få komplikationer efter sin operation, men jag tycker att de är ganska många som dyker upp och mår kasst efteråt...

    M.v.h. Johnny


    Hej!
    Jag måste då säga att jag hör då till gruppen med dåliga erfarenheter men det kanske är smällen man får ta efter att inte klara av att gå ner i vikt på ett vettigt sätt :'(

  • Tillberga 16 april 2008

    de är ju så att de är inte operationen i sej som gör att DU/vi går ner i vikt
    de är kontentan av vad vi stoppar i munnen även efter op
    och tyvärr så blir vi inte omprogrammera i hjärnan
    har vi ett matmissbruk (som dom flesta sjukligt feta har) så har vi de
    och de är nu efter op vi får ta ett STORT tag i detta
    och försöka leva som
    "mätta" masmissbrukare = ("nyktra" alkoholister)
    jag har ett H-vete att gå in i affären och handla vettigt
    jag vill vräka i mej 2 l glass 3 wienerbröd och 1 påse godis
    men jag vet att jag inte kan nu
    vill inte dumpa vill inte sitta på toa med diarre

    trots detta så är operationen de bästa jag gjort jag har fått
    ett VERKTYG en hjälp att gå ner och nu hålla min vikt
    jag MÅSTE hålla stenkoll på vad jag äter vist
    men de är de värt

  • lilian58 16 april 2008

    :)Jag ska snart få göra en Gastric bypass. Jag har nu läst här att det inte är så bra opration. Men vill få svar från dom som har gjort den och att de mår bra.

  • lilian58 16 april 2008

    Skrivet av smuzzla den 15 apr 2008

    :) Hej jag har gjort en gastric by pass och vill gärna komma i kontakt med andra som har gjort den (Y)

  • lilian58 16 april 2008

    Skrivet av smuzzla den 15 apr 2008

    :) Hej jag har gjort en gastric by pass och vill gärna komma i kontakt med andra som har gjort den (Y)


    Jag ska till sjukhus i morgon för att få besked när jag ska göra opration.

  • Vickielina 16 april 2008

    Hej,
    Gjorde min operation den 12 september 2006 i Ljungby och har bara positiva saker att säga. DOCK är det mycket jobb bakom. Det gäller att helt programmera om dig själv. De jag har mött som har problem är de som fortsätter leva som de gjorde innan operationen. Vilket inte går.
    Själv gick jag ner 65kg på ett halvår och halverade därmed min vikt. Men det krävs mycket av dig själv samt din omgivning. Jag får fortfarande påminna mig själv att lyssna på den lilla rösten i huvudet som säger att nu börjar du bli mätt, SLUTA ÄT! Lyssnar man inte på den så mår man därefter (illamående, kallsvettningar, hjärtklappningar osv).

    Vad jag har märkt som fungerar för mig är att bara äta fullkornprodukter, jag äter ofta couscus, bulgur mm. Har bytt ut godis och chips mot naturgodis, finns extremt goda majschips. Ica har även börjat med små "frukt-lådor" som är enkla att ha med som mellanmål eller snacks om man ska bort.

    Mitt problem är att jag inte kan sluta dricka cola, men något får man väl unna sig. Får bara lägga till lite tid på träningen =)

    Lycka till alla som ska opereras, det är jobbigt i början, men extremt värt det!! (Y)

  • enfrida 18 april 2008

    Hej igen!
    Jo visst tänker jag fram och tillbaka på denna op. ena dagen bestämmer jag mig för att inte göra den och nästa så skall jag göra den. Men har nu bestämt mig för att göra op då jag har förökt med alla medel att gå ner i vikt och hålla mig på den vikten som jag jag skall ha :o Om jag mådde bra som jag är nu så skulle jag absolut inte tänka på op, men jag ligger i riskgruppen för hjärt/kärlsjukdom och diabetes :o
    Ha en bra dag
    Skrivet av smuzzla den 15 apr 2008

    Skrivet av enfrida den 15 apr 2008

    Hej jag väntar på att få göra ingreppet. just nu är det 12 månaders väntetid men jag ser fram emot det! Hur mår du efter ingreppet? Jag har två nära vänner som gjort operationen och det är jätte lyckat.
    Ha en bra dag Catarina[/quote

    Hej jag har inte mått så bra efter operationen & vissa dagar ångrar jag mig att jag gjorde den men men får leva med det.
    Jag fick en komplikation efter dag 2 så jag fick opereras om och sen sprack såret upp så det läker fortfarande.
    Dom 2 tjejerna jag delade rum med vart det lyckat för men jag låg kvar i 6 veckor :@
    Ska inte skrämma upp dig för mkt men jag var nog bara ett måndags ex :D

  • Eva-Lena_ 14 maj 2008

    Skrivet av smuzzla den 15 apr 2008

    :) Hej jag har gjort en gastric by pass och vill gärna komma i kontakt med andra som har gjort den (Y)


    Hej!
    Jag gjorde min Gastric By Pass den 9 maj 2005, Vägde egentligen för lite för att få göra den min fick dispens pga min reumatism + högt blt. Har idag gått ner 42 kilo och mår fantastiskt bra och har fått ett helt nytt liv. Vägde "endast 99 kilo" kan ju inte verka mycket men ser man mig nu och innan operationen så ärnästan halva jag borta.
    Jag ÅNGRAR inte en sekund min op även om det har varit en tung väg emellanåt inte matmässigt utan känslomässigt och med "hjärnspöken" som spelar ett spratt då man tycker att man fortfarande är tjock mm. Men jag har en underbar familj som ställt upp i vått och torrt. Jag lagar fortfarande maten här hemma och när vi är på resaurang så beställer jag en barnportion. Visst många kan ju höja lite på ögonbrynet och bli lite förnärmade men förklarar man att man inte kan äta mer pga operationen så accepterar dom det iallafall på de flesta ställena. Så lycka till
    E-L

  • majamia 14 maj 2008

    hej alla! roligt att så många är nöjda. Jag hoppas att ni när bättre. Jag undrar vilka kriterier som gäller för att få genomgå operationen?

  • annelienord 14 maj 2008

    Hej

    Opererades feb -99, var då 28 år och vägde då 165 kg. Idag lever jag ett helt annat liv, visserligen lever jag med biverkningar, som dumping, så gott som dagligen men utan operationen hade jag troligen inte haft något liv alls...

    Kan bara önska dig lycka till och hoppas att allt kommer att gå bra! Kram

  • majamia 14 maj 2008

    :Djag hoppas ni mår bättre skulle det vara. Blir lätt fel när man surfar på mobilen.

  • Morgondimma 30 augusti 2011

    Knallar in och säger hej! :-) Är GBP-opererad sen 6 månader tillbaka och utbyter gärna recept och liknande med andra op:ade!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.