Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gjutjärnspannor

  • ingja17 20 juni 2011

    Vad gäller när man ska diska gjutjärnspannor? Diskmedel eller inte har hör både delar.
    Ingja 17

  • hasselkalvhult 20 juni 2011

    jag brukar ha diskmedel,men skölj jättenoga efteråt.

  • Lindanemon 20 juni 2011

    ALDRIG diskmedel i gjutjärn, det är vad jag har lärt mig!

  • gollen 20 juni 2011

    Är pannan inte allt för smutsig så torkar jag bara ur den med hushållspapper. Annars så diskar jag den i hett vatten utan diskmedel. Har också alltid fått höra att man aldrig ska använda diskmedel, men vet inte varför.

  • Mistys 20 juni 2011

    I instruktionerna på min nya panna stod det att den fick diskas med diskmedel däremot rekomenderades inte att man oljade in den pga att oljan kunde härskna och ge en bismak till maten. Lufttorka på diskbänken var också det bästa enligt skötselråden....inte torka med papper som kunde ludda av sig. Den är svensktillverkad :)

  • The_mama97mia 20 juni 2011

    Ja ni blir tokiga på mig som alltid hänvisar till tidigare trådar, men vet att vi diskuterat detta förut, och metod med grovsalt och upphettning vann liksom...

  • safir74 20 juni 2011

    Nej vi blir ej tokiga på dig mama mia, inte jag iallafall. Dumt med flera trådar om samma ämne.
    Denna tråd är det, jag sparade den:

    http://www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_foer_koeket_31/rengoera_gjutjaernspanna__1764.html

  • bodenflicka 20 juni 2011

    Diskmedel tar bort fettet och gjutjärnspannor rostar lätt om man lämnar vatten kvar efter diskmedelsdisk. Måste man använda diskmedel måste man vara noga att smörja in pannan med nytt fett.

  • LinneaThornberg 21 juni 2011

    diskar ALLTID med ett par droppar diskmedel, sköljer noga och vänder den uppochner på diskbänken så att den torkar. Det sägs att dom rostar om man andvänder diskmedel, men min gjutjärnsgryta har jag haft i 7år nu.. still going strong :)

  • Mistys 21 juni 2011

    Skrivet av LinneaThornberg den 21 jun 2011

    diskar ALLTID med ett par droppar diskmedel, sköljer noga och vänder den uppochner på diskbänken så att den torkar. Det sägs att dom rostar om man andvänder diskmedel, men min gjutjärnsgryta har jag haft i 7år nu.. still going strong :)

    Precis så gör jag också...stod i beskrivningen att den skulle skötas så. Min har heller aldrig rostat.

  • LinneaThornberg 21 juni 2011

    Skrivet av Misty09 den 21 jun 2011

    Skrivet av LinneaThornberg den 21 jun 2011

    diskar ALLTID med ett par droppar diskmedel, sköljer noga och vänder den uppochner på diskbänken så att den torkar. Det sägs att dom rostar om man andvänder diskmedel, men min gjutjärnsgryta har jag haft i 7år nu.. still going strong :)

    Precis så gör jag också...stod i beskrivningen att den skulle skötas så. Min har heller aldrig rostat.


    (Y)

  • hasselkalvhult 21 juni 2011

    Håller med föregående.har ALLTID diskmedel och inte en rostfläck efter 23 år,,så det så.

  • wildlife 21 juni 2011

    Men fastnar det inte betydligt lättare i pannan om man använder diskmedel och tar bort fettet? Har använt mina äldsta i snart 30 år nu och använt diskmedel kanske 2-3 ggr... :)

  • boz1965 21 juni 2011

    Skrivet av ingja17 den 20 jun 2011

    Vad gäller när man ska diska gjutjärnspannor? Diskmedel eller inte har hör både delar.
    Ingja 17


    ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG NÅGONSIN diskmedel i en gjutjärnspanna eller gryta. Tro en gammal kock... :)

    Du får steka in den igen för att inte maten ska bränna fast, och det tar lång tid innan gjutjärnet blir bra igen efter en disk med diskmedel. Dessutom kommer den att rosta eftersom du tar bort den skyddande fetthinnan.

    Du ska bara skölja av den i varmt vatten, använd en ren diskborste och skrubba om det sitter rester kvar. Sedan torkar du av den med hushållspapper.

    Så här sköter du ditt gjutjärnskärl på bästa sätt:
    http://www.skeppshult.com/media/ul/pdf/skotsel_sv.pdf

  • Bumbis 21 juni 2011

    Dumt att skrika med stora bokstäver då man tycker olika. Jag har både en ny och två gamla stekpannor av gjutjärn och på den nya står det att den ska diskas med lite dismedel. Dom gamla har av gamla moster oxå diskats med medel ibland utan att bli sämre. Använder dom inte alltid men när jag gör pannkakor och det är väl något som alltid fastnar annars. Ingen av mina 3 pannor är rostiga\o/

  • boz1965 21 juni 2011

    Skrivet av Bumbis den 21 jun 2011

    Dumt att skrika med stora bokstäver då man tycker olika.


    Det är nog snarare du som tycker olika i det här fallet. Den som rekommenderar diskmedel till rent gjutjärn vet inte vad h*n pratar om. Däremot går det bra med diskmedel om det är emaljerat eller teflonbelagt, men rent gjutjärn ska inte ha annan rengöring än varmt vatten och hushållspapper eller luddfri trasa. Läs skötselråden (direkt från den svenska tillverkaren) i länken ovan så förstår nog du också det.

    Och jag skriker inte med stora bokstäver i det här fallet, jag BETONAR vissa ord. Eftersom det inte går formatera texten och att stryka under eller skriva i kursivt/fetstil innan nya MK har sjösatts är det enda sättet och det vet du också.

    Orkar för övrigt inte tjafsa med dig eftersom du tar alla chanser att få igång ett bråk med mig precis som din polare som jag ska låta vara onämnd eftersom hon har lugnat ner sig efter ett par skarpa varningar från MK's ledning.

  • siggemums 22 juni 2011


    Orkar för övrigt inte tjafsa med dig ....


    ..och så är det ändå precis det du gör ;)

  • gollen 22 juni 2011

    Har läst boz 1965 inlägg om diskning om och om igen och kan inte se något negativt i det.
    Snäll go och glad ska man va!{laugh} P.S I alla fall på olika forum tycker ja.

  • Mistys 22 juni 2011

    "Den som rekommenderar diskmedel till rent gjutjärn vet inte vad h*n pratar om "


    Nehej då har väl flera tillverkare helt fel då ...... I mina beskrivningar står att det går alldeles utmärkt med ett par droppar diskmedel, Mina pannor är 30 år, aldrig rostat och inget har någonsin fastnat inte ens pannkakor ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.