Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glögg

  • bernit 18 november 2009

    Detta grundrecept på glögg finns i massor här på MK - många exakt lika, enda skillnaden är att det är "Pappas glögg" eller "Min hemagjorda favoritglögg" eller "Karins specialglögg" eller ...
    Man tycker det hade räckt med ett recept... eller ?:p

    5 liter svagdricka
    2,5 kg strösocker
    2 stora paket russin
    1 bit hel ingefära
    1/2 kaffekopp hela nejlikor
    1 påse kardemummakärnor
    1 paket jäst
    5 st skalade skivade potatisar

  • Uli 18 november 2009

    :) Mitt problem ar att hitta gloggrecept som inte innehaller svagdricka. tyvarr sa ar det omojligt att fa tag pa svagdricka i irland :(

  • LEDIVO 18 november 2009

    Jag har recept på glögg, som inte innehåller svagdricka
    Glögg

  • Uli 18 november 2009

    ah tack sa mycket! precis i ratt tid att satta gloggen ocksa! *sparar glatt*

  • boz1965 18 november 2009

    Skrivet av Uli den 18 nov 2009

    :) Mitt problem ar att hitta gloggrecept som inte innehaller svagdricka. tyvarr sa ar det omojligt att fa tag pa svagdricka i irland :(


    Provat med Guinness eller Kilkenny?

  • Uli 18 november 2009

    ha det hade ju kravt att jag anvande hjarnan! :) Tack for tipset, hade jag inte overhuvudtaget tankt pa

  • boz1965 18 november 2009

    Svagdricka är visserligen en hel del sötare än stout, men det kan man ju kompensera på annat sätt. :)

  • Buspippi 18 november 2009

    Skrivet av bernit den 18 nov 2009

    Detta grundrecept på glögg finns i massor här på MK - många exakt lika, enda skillnaden är att det är "Pappas glögg" eller "Min hemagjorda favoritglögg" eller "Karins specialglögg" eller ...
    Man tycker det hade räckt med ett recept... eller ?:p

    5 liter svagdricka
    2,5 kg strösocker
    2 stora paket russin
    1 bit hel ingefära
    1/2 kaffekopp hela nejlikor
    1 påse kardemummakärnor
    1 paket jäst
    5 st skalade skivade potatisar


    Jag håller med det finns många recept på samma saker som innehåller exakt samma ingredienser bara att de byter namn på recepten.. Alla vore bli bättre på att kolla innan de skriver in nya recept om det inte redan finns...

  • Buspippi 18 november 2009

    Har aldrig gjort glögg själv tidigare men är lite sugen på att prova i år...
    Vad blir bäst med eller utan svagdricka?? Om man är van att dricka blossa..
    Eller är det bara en smaksak...

  • bernit 18 november 2009

    Denna är det absolut ingen svag dricka i - bara startk !!:p

    Dryck - Glögg

  • Gnurf 19 november 2009

    Ja...utan svagdricka om du VILL att det ska smaka som Blossa eftersom de baserar sin glögg på vin.

    Både Blossas svag-/starkvinsglögg fick btw fyndstämpel i Allt om Mat´s glöggprovning nu nyligen.

    Men det är plättlätt att göra egen glögg på vin, bara blanda kryddor och socker med vin, sjuda tills sockret löst sig, svalna under lock och sila ifrån. Fyll på flaska. Jag tänkte själv testa med bas på Umbala....sydafrikanskt vin på bib för 139kr för motsvarande 4 flaskor...som MammaMia97 tipsade om i annan glöggtråd...(Y) Men det blir först nästa helg, man får ju inte tjuvstarta...:p

    Skrivet av Buspippi den 18 nov 2009

    Har aldrig gjort glögg själv tidigare men är lite sugen på att prova i år...
    Vad blir bäst med eller utan svagdricka?? Om man är van att dricka blossa..
    Eller är det bara en smaksak...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.