Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gnälltråd mega

  • marjoh1 19 november 2008

    Allt tillåtet

    Se nu till att det inte finns något annat i rullningslisen under matprat att prata om annat än rent och skärt gnäll och såga gärna precis allt jäms med fotknölarna

    Mycket nöje!!

  • Eery 19 november 2008

    hahaha du är för rolig:D

  • LaJefa 19 november 2008

    Vad tusan gör jag här på denna tråden???? Kunde inte låta bli att kika in...men jag har ju inget att gnälla över...hmmm....ja...då får jag gnälla för att jag inte har ngt att gnälla över.
    Ha en bra dag i kylan...själv njuter jag av 20 graders värme, sol och blå himmel.

  • kickiekblad 19 november 2008

    :o

  • Eery 19 november 2008

    då vill jag gnälla på dig...:@ solen har jag...MEN VART ÄR VÄRMEN?????
    Ja ja är det november ska det väll vara kallare än såhär. Men avis är jag(L)
    Kram på dig

    Skrivet av lajefa den 19 nov 2008

    Vad tusan gör jag här på denna tråden???? Kunde inte låta bli att kika in...men jag har ju inget att gnälla över...hmmm....ja...då får jag gnälla för att jag inte har ngt att gnälla över.
    Ha en bra dag i kylan...själv njuter jag av 20 graders värme, sol och blå himmel.

  • amoeba 19 november 2008

    Vad i helvete har man på ett dansk julbord? Jag har det i läxa att ta reda på det tills nästa tisdag, hjälp miig:):Z:'((L)(Y)(Y)(Y)(Y):Z:Z:D:D:D:D:D:D:D:o:o:o:o:o:o

  • morgana 19 november 2008

    Skrivet av amoeba den 19 nov 2008

    Vad i helvete har man på ett dansk julbord? Jag har det i läxa att ta reda på det tills nästa tisdag, hjälp miig:):Z:'((L)(Y)(Y)(Y)(Y):Z:Z:D:D:D:D:D:D:D:o:o:o:o:o:o

    det var ngn som svara på det i min tråd. Han gav länkar. Den heter vad ska vara med på mitt julbord.

  • systeryster 19 november 2008

    Jag vill gnälla för att det är så halt ute att man får gå myrsteg och känner sig livrädd varje steg man tar.(N)Tacka vet jag somrarna!:D(Y)

  • ida85 25 november 2008

    jag har inget att gnälla över .. eller jo, hörde att det skulle börja regna på torsdag eller fredag ! nu när man ÄNTLIGEN har fått snö ! jävla skit ! :@ Men så blir det ju varje år, så varför blir jag överraskad?

  • systeryster 25 november 2008

    Om det slaskar på Söndag ,när Anders har namnsdag ,kan man trösta sig med att det enligt gammalt skrock, (bondepraktikan eller något sådant) kommer att bli kallt och snö vid jul.
    Vi är väl fler som drömmer om en vit jul eller?:D

  • MrsC 25 november 2008

    Skrivet av amoeba den 19 nov 2008

    Vad i helvete har man på ett dansk julbord? Jag har det i läxa att ta reda på det tills nästa tisdag, hjälp miig:):Z:'((L)(Y)(Y)(Y)(Y):Z:Z:D:D:D:D:D:D:D:o:o:o:o:o:o


    -----------------------------------------------------------------------------------
    Danmark, Wikipedia

    Dansk julmiddagI Danmark har den traditionella måltiden på julen varit flæskesteg (skinkstek), tillagad med svål som rostas till dess att den är krispig genom att man höjer temperaturen i ugnen ett tag innan steken tas ut. Man kan även äta anka eller gås på julafton, vilket på senare tid blivit allt mer populärt. Tillbehören är oftast desamma oavsett vilket kött man väljer. De består av brunede kartoffler - små potatisar som kanderas i socker och smör, vanliga potatisar, brun sås, rödkål och ibland även någon vinbärsgelé eller lingonsylt. Efter huvudrätten serveras Ris à la Malta med varm körsbärssås. I gröten blandar man hackade mandlar av olika storlek, samt en hel mandel och den som hittar den hela mandeln får en mandelgave, oftast något gott såsom en marsipangris. På juldagen äter man i Danmark julefrokost, en dansk motsvarighet till vårt julbord där man dukar upp det som faller en i smaken. Traditionella rätter är stekt medisterkorv, ugnsbakad grovhackad leverpastej med bacon samt blodkorv, men även saker som man hittar på svenska julbord som sill, köttbullar och sylta.

    Under julen dricker de äldsta julöl, medan barnen får hvidtøl, även kallat nisseøl, en söt mörk lättöl bryggd på vete, malt, socker och lakrits. Andra drycker som dricks under julen är glögg och snaps - oftast någon slags juleakvavit.

    Runt julen äts även flera godsaker. Liksom i Sverige äter man i Danmark pepparkakor, men även pebernødder, som kan beskrivas som små pepparkakor i storlek med nötter, och honningkager, ännu en variant av pepparkakor. Utöver detta äts juledrømme, klejner och jødekager.

  • elpatron 25 november 2008

    Skrivet av amoeba den 19 nov 2008

    Vad i helvete har man på ett dansk julbord? Jag har det i läxa att ta reda på det tills nästa tisdag, hjälp miig:):Z:'((L)(Y)(Y)(Y)(Y):Z:Z:D:D:D:D:D:D:D:o:o:o:o:o:o


    Det finns ngt som heter "sökmotor" på internet, tex google.com, och det är ngt man kan använda sig av när man vill veta ngt som man inte, ty på internet finns info om ALLT. Så om man inte är lat och vill ha allt serverat på fat så kan man googla och ta reda på det själv. Man skriver in olika sökkriterier på google så får du svar på allt. Testa en gng, det lönar sig :Z

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.