Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Granen pyntad, ljusen stöpta, hunden klippt....!!

  • Amika 26 november 2009

    Inga hundar klippta här... Tvivlar på att de skulle se kloka ut om jag gjorde det. :D
    Men däremot så är det advent städat, jag har ska sätta upp gardinerna imorgon. Jag har hängt upp de lysande julkulorna i fönstren, köpt klart alla klappar och slagit in dem. (L)

    Har bråkat på hunden som hela tiden vill ta lill-tomten jag har på ett lågt bord i hallen. Han gör inget med den, han bara bär runt på den... Jag antar att han vill vara med och pynta.
    (Han påminner mig ju en gång om dagen om att jag ska dammsuga genom att gnälla vid städskåpet och krafsa på det...)

    Sen har jag bakat pepparkaksmuffins som vi ska fika med på söndag och jag har köpt pepparkakor... För att jag tycker de är godare! :)

  • Mellanbellan 26 november 2009

    Äntligen (L) då är gardinerna uppe, adventstakarna och uteslingan likaså och imorgon (visst ja, lite senare idag) tänds dom. Tomtar och allt det andra kommer fram under helgen. Julgranen till 3:e advent först. Katterna tackade nej till klippning så jag gick till frissan själv. Sov Gott :Z

  • ros 27 november 2009

    :)Röda julgardiner i köket är uppsatta
    Nu lyser ljusstakar och julstjärnor i flera fönster

    I eftermiddags satte jag ljusslingor i enbuskar på var sida om ytterdörren
    Min man fixade belysning i utejulgranen(Y)

  • ToSiLa 28 november 2009

    Jag har satt upp 2 adventsstakar och en julstjärna...
    I smutsiga fönster...
    Var är orken, var är tiden?
    Men såklart blir det lite tomtar och pynt och julgran innan jul.
    Och SÅKLART allt fint som barnen gör på dagis!! Det är ju redan uppe mycket.

  • nbakk 28 november 2009

    har satt upp julgardinerna å ljusstaken och ska pynta lite med mina fina tomtar överallt hehe härlig är julen.....!

  • The_mama97mia 28 november 2009

    Uj vad alla är duktiga.... Själv svär jag som vanligt över att adventsljusstakarna inte lyser, sladdarna inte räcker och fönstren är skitiga.
    Nehej, iväg o köpa nya lampor till stakarna. Det här är ngt av en ritual - varje år händer detta.

  • chrisq 29 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 26 nov 2009

    Du slår ju mig med hästlängder!!! :p Men då kan jag andas ut och fortsätta torka fönsterbänkar för att kunna rada upp bock och tomte utan att känna mig fånig...(L)

    Skrivet av chrisn den 26 nov 2009

    (L) ljusslingor uppsatta allt julpynt uppe och granen klädd vad gäller mat är bara kötbullar gjorda o baket är klart julklappar klara o inslagna så ligger rätt bra till tycker jag (Y):p
    hej hur går det med bocken o tomten är dom på plats :D ha en trevlig advent i vilket fall som (Y)

  • poffa 29 november 2009

    Staken åkte fram i fredags, jag var föst i kvarteret! :p

    Köttbullar har jag börjat rulla och frysa in.

  • monfo 29 november 2009

    Tar det lugnt i år. Adventsstakar, stjärnor osv är uppe och köksfönstret har även fått nya gardiner. Adventsfikat är bakat annars tar jag det lite då och då. Vi har en födelsedag några dagar före jul och då måste det finnas plats för ballonger och annat så det blir en "riktig" födelsedag och inget man snabbt hafsar över bara för att det är jul. Efter det åker alla tomtar med vänner fram:p Och julgranen klär vi på kvällen före julafton.

  • Gnurf 29 november 2009

    Igår åkte Julgardinerna upp och merparten av Tomtarna, lite småplock kvar samt skura golven och slänga in Julmattorna...Mammas hemvävda av familjens avlagda kläder i rött, grönt och blått :)

    Igår rafsade jag ihop årets först batch Julglögg...1 liter Umbala rödtjut (ett mycket bra Fyndvin!! Funkar kanonbra även till de flesta kötträtter med massor av frukt och en liten touch fatton tom för 35 kr/flaskan) blandades med apelsinskal, kanelstång, socker, vaniljsocker, nejlikor, muskot, kardemummakärnor och lite färsk ingefära. Värm under omrörning tills sockret löst sig. Gott på en gång, annars låt svalna under lock och sila ifrån kryddorna när det svalnat av. Doften som sprider sig i köket är verkligen Jul. Sippade lite glögg å kollade "Tomten är far till alla barnen" för 14 gången...:D

  • Skogis59 29 november 2009

    Jul? Nä tack.(N) Har lagt ner den kommersiella, hysteriska, traditionen. Inga stjärnor, ljusstakar o barrande granar här nä...
    Har bett om att få jobba julen o nyår för att få slippa sitta här själv. Min sk. oäkta hälft är ändå inte här. Så är det bara skit på tv. JObbar till 16.00 sen blir det förhoppningsvis en sväng med vovvan.(Y)(L)

  • poffa 29 november 2009

    Skrivet av Skogis59 den 29 nov 2009

    Jul? Nä tack.(N) Har lagt ner den kommersiella, hysteriska, traditionen. Inga stjärnor, ljusstakar o barrande granar här nä...
    Har bett om att få jobba julen o nyår för att få slippa sitta här själv. Min sk. oäkta hälft är ändå inte här. Så är det bara skit på tv. JObbar till 16.00 sen blir det förhoppningsvis en sväng med vovvan.(Y)(L)


    Men.. Nu pajar du julstämningen! :'(

    WTF?

  • sikaal 29 november 2009

    Skrivet av Skogis59 den 29 nov 2009

    Jul? Nä tack.(N) Har lagt ner den kommersiella, hysteriska, traditionen. Inga stjärnor, ljusstakar o barrande granar här nä...
    Har bett om att få jobba julen o nyår för att få slippa sitta här själv. Min sk. oäkta hälft är ändå inte här. Så är det bara skit på tv. JObbar till 16.00 sen blir det förhoppningsvis en sväng med vovvan.(Y)(L)


    Stackare, jag hoppas att det bara är ett skämt!
    Jag vet flera som inte orkar med så mycket jul, men EN ljusstake och/eller stjärna brukar de ha.

    Kom ihåg att även om man är ensam behöver inte alla dagar vara lika.

    Ha det bra i jul och hälsa hunden!
    Lena

  • sikaal 29 november 2009

    Skrivet av poffa den 29 nov 2009

    Staken åkte fram i fredags, jag var föst i kvarteret! :p

    Köttbullar har jag börjat rulla och frysa in.


    Inte dåligt! Jag hade inte en chans:D, de första stakarna såg jag tors. 19.11 :o:o

  • marly73 29 november 2009

    Väntar på maken och ungarna som snart kommer hem med (ytterligare) en ny ljusslinga till trädgården. Vi har hittills bara julpysslat lite men idag åker belysningen upp! Femåringen har med stolthet virkat en tomte som har satts i barbies släde bakom en hastigt framletad julbock. Sexåringen kämpar med att göra tre garntofsar som vi på något vis ska fästa ihop till en snögubbe. Pysslet är det roligaste!!! För att ha energi för julstöket krävs en (l)ju(v)lig fika som inledning: när du har satt in en "sedvanlig" kladdkaka i ugnen, smält en MÖRK chokladkaka tillsammans med 1/2 dl. grädde och 2 msk socker. Rör sedan i 1 tsk kanel. Tag ut kladdkakan ur ugnen efter 5-8 min (den ska bara precis börjat stelna) och ringla över den smälta chokladen. Sätt in i ugnen tills den är gräddad efter tycke och smak. Avnjut med kaffe och vaniljglass när du tänder första adventsljuset! Sprider underbara juldofter och go stämning!

  • peppsi 29 november 2009

    ha redan börjat att ta fram alla mina tomta som är bort åt 88 st det blir 6 till 7 nya tomtar varje år

  • brii 29 november 2009

    mmmmmmmmmmmm.
    inte mycket lust i år.
    men det kommer väl :o

    adventskransen har jag precis gjort färdig, levande ljus är alltid mysigt.

    http://farm3.static.flickr.com/2442/4143411619_a1f9edd11a.jpg

  • 123Linnea 29 november 2009

    Wow, vilken krans!

    Skrivet av brii den 29 nov 2009

    mmmmmmmmmmmm.
    inte mycket lust i år.
    men det kommer väl :o

    adventskransen har jag precis gjort färdig, levande ljus är alltid mysigt.

    http://farm3.static.flickr.com/2442/4143411619_a1f9edd11a.jpg

  • safir74 29 november 2009

    Hua hus..själv har jag än så länge inte gjort ngt..eller jo adventslådan (heter det så?) har fått mossa , ljus och en stackars svamp (de från förra året är trasiga, har fler men vet ej vart). Fönsterputsning och strykning av gardiner, framtagning av adventsstakar och stjärnor blir det i morrn. Ve er Vädergudar om det regnar i morrn:@

  • flumhum 29 november 2009

    julbaket är klart, fönstrena tvättade :P men ljusstakarna har försvunnit så dem får vi leta upp i morgon när det är ljust eller ja..ljusare. hmm..
    men en ljusslinga är uppe på skrivbordet och balkongen ska fixas i ordning under en dag.....
    Sen blir det att klä granen på lucia.
    Skinka, köttbullar görs på julafton

    Hunden kan inte tvättas:P hämtar valpen på söndag :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.