Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Halv åtta hos mig...

  • anneli1989 6 mars 2009

    Jag älskar programet och så är de ju sinnessjukt kul med matlagningsprogram jag tröttnar aldrig.
    Jag skulle tycka de var roligt att köra en meny som är så nyttig som möjligt men ändå stört god. Blir mer spännade om man försvårar för sig lite. för let´s face it om man får använda obegränsat med grädde smör och socker är de inte så svårt att locka smaklökarna.
    Helge gör bra ifrån sig här. han passar som kommerntator.

    Igår kväll svängde jag ihop en pannacotta med ytterst lite fett och inget tillsatt socker! och de blev gott, se på fan! med lite fantasi kanske man lyckas vara snygg på stranden i sommar!

    Recept pannacotta
    1 dl mjölk
    1 dl turkisk yogurt
    1 dl sylt utan socker, helst hemgjord

    10 kardemumma kärnor
    vaniljstång
    kanelstång

    2-3 gelatin blad beror på hur du gillar den.

    blötlägg gelatinbladen i minst fem minuter. koka ihop de övriga infredienserna, sila allt och rör sen ner bladen tills de smält. häll upp i glas och låt stå kallt några timmar.

    kram Jess

  • anneli1989 6 mars 2009

    Jag älskar programet och så är de ju sinnessjukt kul med matlagningsprogram jag tröttnar aldrig.
    Jag skulle tycka de var roligt att köra en meny som är så nyttig som möjligt men ändå stört god. Blir mer spännade om man försvårar för sig lite. för let´s face it om man får använda obegränsat med grädde smör och socker är de inte så svårt att locka smaklökarna.
    Helge gör bra ifrån sig här. han passar som kommerntator.

    Igår kväll svängde jag ihop en pannacotta med ytterst lite fett och inget tillsatt socker! och de blev gott, se på fan! med lite fantasi kanske man lyckas vara snygg på stranden i sommar!

    Recept pannacotta
    1 dl mjölk
    1 dl turkisk yogurt
    1 dl sylt utan socker, helst hemgjord

    10 kardemumma kärnor
    vaniljstång
    kanelstång

    2-3 gelatin blad beror på hur du gillar den.

    blötlägg gelatinbladen i minst fem minuter. koka ihop de övriga infredienserna, sila allt och rör sen ner bladen tills de smält. häll upp i glas och låt stå kallt några timmar.

    kram Jess

  • anneli1989 6 mars 2009

    Ps kärna såkalr ur vaniljstången först så ni får med alla frön. Fast de har ni säkert listat ut, alla som skriver här är väl hyfsat insatta antar jag:)

  • Gnurf 6 mars 2009

    Jodå...det finns nog goda förutsättningar för Beach 2009 ska du se....(H)

    Håller med, BÅDE nyttigt och gott ska det vara i Vardagen. Men ibland kan man ju dra på ordentligt med onyttigt och gott...det tror jag bara är bra för en själv....:D

  • Tezsan 6 mars 2009

    Halv åtta är bland de bästa mat programmen som jag sett, jag bänkar mig alltid framför tv:n halvåtta.. men detta med glass till efterrätt, okej om man gör en egen glass , så kan jag tänka mig att det vore trevligt att testa. Men att servera köpt glass när man ska bjuda på något extra, det känns inte så speciellt. Jag skulle vilja ser mer kreativitet på efterrätterna, för det är bland det bästa jag vet. Jag gillar gärna choklad... och sött ska det va :) Samma sak gillar förrätterna, vem är det som säger att det ska vara soppa, jag personligen gillar inte soppkonsistensen, skulle vilja få mer tips vad man kan göra för smarrigt till förrätt, utan att det blir soppa varje gång.

  • anneli1989 6 mars 2009

    kokta rödbetor med antingen ädelost, valnötter, ruccola och lite honong eller med en kräm gjord på chevre, creme fraiche, citronpeppar och honung.

    mer till sommaren kanske men ändå:)

    olika slags mackor är ju också hett! typ gott bröd med en skön röra är ju aldrig fel. Typ mixa soltorkade tomater med lite tomatpuré chili och örter blanda ihop med lättvispad grädde och bred över tex en skiva lantbröd.

    efterrätterna är ju klart roligast och enklast att göra riktigt goda eftersom man ofta kan förbereda och då har med tid.

  • The_mama97mia 6 mars 2009

    När man tänker efter verkar det ju oöverstigligt svårt att komponera en meny där liksom den ena rätten ska överträffa den andra. Nu fattar jag varför jag inte anmält mig?
    I tv-programmet är det inte alltid överensstämmelse som belönas liksom.

  • pia61 6 mars 2009

    Men vilken gó mat norrlänningen lagade igår kväll!!! (Y) Älgfilé och efterrätt med hjortron, smarrigt värre! Taskigt av den ena tjejen att bara ge betyget 4 för att sätta sig själv i bättre dager?

  • tantdrake 6 mars 2009

    :p vill bara säga att Mattias faktiskt inte är ett dugg självgod i verkligheten...men underhållningsvärdet ökar ju om man bjuder till lite....:D
    Gillar verkligen programserien och har sparat flera av recepten som de lagat till. Återstår att pröva dem själv! Varför fastnar man för desserten förresten? Konstigt...
    Skulle nog aldrig anmäla mig till det här programmet! Huga! Tänk om menyval, tillagning eller mottagande går på tok?! Som det faktiskt gör ibland :p

  • The_mama97mia 6 mars 2009

    Ja jag håller ju med dig tantdrake, fy huggarn om det skulle gå på tok ordentligt och i tv med... hmmm----...

  • irrevirre 6 mars 2009

    Skrivet av Irene_Roos den 6 mar 2009

    Gaaahh! Vad arg jag blev på den fruktansvärda kvinnan igår som gav en FYRA när hon tidigare suttit och höjt rätterna till skyarna.:@

    En FYRA ger hon - för att hon vill vinna själv. Fyyy!
    Snacka om att visa hela sverige vilken ogin och ogenerös människa man är.
    Jag är glad att inte jag känner henne !
    (N)


    Håller med! Jag trodde hon skojade först!!! Hela idén med programmet går om intet om alla gör så. Min man sa att han aldrig skall titta på det mer. Men jag hoppas ingen annan är så gemen. Det var det godaste hon ätit i sitt liv sa hon!!!
    Och så ger hon en 4-a:-(

  • Gnurf 6 mars 2009

    Jaha...det var han...jag tyckte väl att jag kände igen pojken Niemi...:)

    Skrivet av tantdrake den 6 mar 2009

    :p vill bara säga att Mattias faktiskt inte är ett dugg självgod i verkligheten...men underhållningsvärdet ökar ju om man bjuder till lite....:D
    Gillar verkligen programserien och har sparat flera av recepten som de lagat till. Återstår att pröva dem själv! Varför fastnar man för desserten förresten? Konstigt...
    Skulle nog aldrig anmäla mig till det här programmet! Huga! Tänk om menyval, tillagning eller mottagande går på tok?! Som det faktiskt gör ibland :p

  • Gnurf 16 mars 2009

    Nu börjar det om 15 minuter!! :p

  • anneli1989 16 mars 2009

    är ruskigt sugen på snygg Jessicas efterrätt!

  • Gnurf 16 mars 2009

    Skön annorlunda brud...middagen var nog någonting som Elvis skulle kunna tänka sig att vräka i sig efter en Las V konsert. Inte speciellt gnälliga middagsgäster...trots att de var från Örebro :D...men 4 och 5 kändes lite snåla poäng....:o

  • anneli1989 16 mars 2009

    ja verkligen. fast de var ju inte värsta supermenyn men ändå! får se vad de andra kommer med för kul.

    jag har lagat sånna där tuttsnittar de är rätt tråkiga i smaken tycker jag.

  • flumhum 16 mars 2009

    Såg dagens av snitt av halv åtta hos mig, tycker verkligen det mat pogramet är näst bäst. det bästa är så klart vad blir det för mat.. men det är kul att det har kommit mer mat pogram i sverige där svenskar är med och gör sin grej. det bästa med i dag var ju helt klart efterrätten som såg hel festlig ut :D hela middagen var lite skojig
    hade ju passat perfekt på en tema tjej middag eller lite roligare fest :D
    tråkigt bara att hon fick så låga poäng

  • Gnurf 17 mars 2009

    Jo men DET goes without saying nästan....INGENTING slår ju Per Morberg i "Vad blir det för Mat"....:D

  • lena4 17 mars 2009

    Håller med dig Gnurf ........ att inget slår " Vad blir det för mat".....(L)
    Lena

  • lena4 2 november 2009

    PUFF PUFF PUFF PUFF

    Är det några som ser på detta ....................(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.