Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Halv åtta hos mig...

  • mattjejen 11 november 2009

    Tror vi e många som vill ha receptet på glassen så vi håller tummarna att du nettans får svar av TV4... Håller tummarna!

  • Lenael 11 november 2009

    :) Måste bara se imorn hur det går. Vilken mat! Och efterätt!

  • Gnurf 11 november 2009

    Oj...har jag missat nått!?? Har varit å tränat...missade programet ikväll. Kanske värt att kolla upp på tv4play....:)

    Skrivet av Lenael den 11 nov 2009

    :) Måste bara se imorn hur det går. Vilken mat! Och efterätt!

  • helle72 11 november 2009

    Jag har också upptäckt detta härliga program just denna säsong. Vi sitter hela familjen och både njuter och skrattar gott åt Helge Skoogs kommentarer:p

    Det var för några veckor sedan som jag tyckte deltagarna bara var ute för att kritisera de andra och det känns ju inte som det är poängen riktigt, eller?
    Denna veckan tror jag nog att Sanne vinner, hennes trerätters var ju helt outstanding! Jag kan tänka mig att laga allihop själv.

  • mattjejen 11 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 11 nov 2009

    Oj...har jag missat nått!?? Har varit å tränat...missade programet ikväll. Kanske värt att kolla upp på tv4play....:)

    Skrivet av Lenael den 11 nov 2009

    :) Måste bara se imorn hur det går. Vilken mat! Och efterätt!


    Ja du missade verkligen nåt ikväll... du får kolla på tv4play... Måste se i morron hur det går.

  • croxie64 12 november 2009

    Jag försökte smygtitta på det här programmet på tv4play, men eftersom jag inte är i Sverige så funkade det inte.

    Men det låter som en kopia av ett program som vi har här i England. Här heter det "Come dine with me". Tyvärr så har vi ingen rolig Helge Skoog som kommentator, utan en cynisk kommentator som bara påpekar allas fel hela tiden. Dessutom så har vi en variant med kändisar (med andra ord avlagda kändisar som vill ha publicitet) och som bjuder hem varandra på middag.

    Snokar gästerna igenom värdens hus i den svenska versionen också förresten?

    Här så var det Keith Floyd som startade trenden med att laga mat i TV, och i en intervju som han gav strax innan han dog så sa han att om han vetat att det skulle bli så många (och dåliga) program, så hade han aldrig gjort sina program.

    Vi har också ett program som heter "Restaurant in our livingroom", vilket i princip är vanliga människor som ställer upp och inreder sitt vardagsrum till restaurang för en kväll. Deras gäster får sen betala vad dom tycker att maten var värd. Men som det mesta annat på TV här så är det överdramatiserat och blir bara tröttsamt i längden.

  • maria_wijk 12 november 2009

    Skrivet av croxie64 den 12 nov 2009

    Jag försökte smygtitta på det här programmet på tv4play, men eftersom jag inte är i Sverige så funkade det inte.

    Men det låter som en kopia av ett program som vi har här i England. Här heter det "Come dine with me". Tyvärr så har vi ingen rolig Helge Skoog som kommentator, utan en cynisk kommentator som bara påpekar allas fel hela tiden. Dessutom så har vi en variant med kändisar (med andra ord avlagda kändisar som vill ha publicitet) och som bjuder hem varandra på middag.

    Snokar gästerna igenom värdens hus i den svenska versionen också förresten?

    Här så var det Keith Floyd som startade trenden med att laga mat i TV, och i en intervju som han gav strax innan han dog så sa han att om han vetat att det skulle bli så många (och dåliga) program, så hade han aldrig gjort sina program.

    Vi har också ett program som heter "Restaurant in our livingroom", vilket i princip är vanliga människor som ställer upp och inreder sitt vardagsrum till restaurang för en kväll. Deras gäster får sen betala vad dom tycker att maten var värd. Men som det mesta annat på TV här så är det överdramatiserat och blir bara tröttsamt i längden.


    Jo det snokas igenom värdens hem även i den svenska versionen.

    Kanske du kan se tv4play om du går via en svensk server?

  • nettans 12 november 2009

    Citrongräddglass med hallon
    Passar utmärkt till alla typer av kakor eller pajer, lätt att göra!
    (Tillagningstid: 20 min + ca 6 timmar i frysen).


    Antal portioner: 4
    Ingredienser
    1 st citron, finrivet skal och saft
    3.33 dl florsocker
    4.5 dl vispgrädde
    3 msk iskallt vatten
    3 msk frysta hallon (eller andra bär)

    Gör så här
    1. Tvätta citronen och riv skalet, lägg i en bunke.
    2. Pressa ner citronsaften i bunken och häll sedan i florsockret.
    Låt stå till florsockret har löst sig.
    3. Vispa grädden med 3 msk iskallt vatten tills den är fluffig, cirka 5 min.
    4. Blanda ner citronmixen i grädden, rör sakta.
    5. Rör ner bären. Häll allt samman i en bunke som tål att stå i frys.
    Låt stå i frysen minst 6 timmar. Ta fram ca 15 min innan servering.

  • Gnurf 12 november 2009

    Nu har jag kollat in gårdagens avsnitt på tv4Play. Sanne fick ihop en härlig meny, liknar faktiskt ganska mycket det jag själv brukar sno ihop när jag vill "play it safe"...en toast/paj, fyllda kycklingfiléer, parfait och smarrig kaka (Y)

    Väldigt sällan som jag tex gör soppa till förrätt, däremot blir det mycket soppa till lunch i min vardag. En nyårsafton för sisådär 15 år sedan körde jag en gräddig laxsoppa (kokade fonden själv såklart) med rökt lax och parmesancips. Blev bra det oxå...:)

    Den där metoden som Sanne använder (se recept ovan) för att göra glass har jag inte provat, att bara låta sockret lösa sig i vätskan och sedan blanda i grädde vispad med några matskedar vatten. Det måste provas vid lämpligt tillfälle...:p

    Tänk så bra med tvPlay när man missar någonting...(Y)

  • Gnurf 12 november 2009

    Glömde...i glassreceptet; 4 portioner!?? Det måste vara redigt stora portioner det med drygt 4dl grädde som man utgår ifrån...(L)

  • jimboz 12 november 2009

    Skrivet av nettans den 12 nov 2009

    Citrongräddglass med hallon
    Passar utmärkt till alla typer av kakor eller pajer, lätt att göra!
    (Tillagningstid: 20 min + ca 6 timmar i frysen).


    Antal portioner: 4
    Ingredienser
    1 st citron, finrivet skal och saft
    3.33 dl florsocker
    4.5 dl vispgrädde
    3 msk iskallt vatten
    3 msk frysta hallon (eller andra bär)

    Gör så här
    1. Tvätta citronen och riv skalet, lägg i en bunke.
    2. Pressa ner citronsaften i bunken och häll sedan i florsockret.
    Låt stå till florsockret har löst sig.
    3. Vispa grädden med 3 msk iskallt vatten tills den är fluffig, cirka 5 min.
    4. Blanda ner citronmixen i grädden, rör sakta.
    5. Rör ner bären. Häll allt samman i en bunke som tål att stå i frys.
    Låt stå i frysen minst 6 timmar. Ta fram ca 15 min innan servering.



    Tack Nettan för receptet :) Det är nog minst lika bra så den testar jag !

  • croxie64 12 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 12 nov 2009
    Kanske du kan se tv4play om du går via en svensk server?


    Kan använda en svensk proxy, men det är inte livsviktigt :) Det är sällan jag tittar på matlagningsprogam eftersom det är så ofantligt många som det är här hos oss.

  • boz1965 12 november 2009

    Skrivet av croxie64 den 12 nov 2009

    Skrivet av Metalmaid den 12 nov 2009
    Kanske du kan se tv4play om du går via en svensk server?


    Kan använda en svensk proxy, men det är inte livsviktigt :) Det är sällan jag tittar på matlagningsprogam eftersom det är så ofantligt många som det är här hos oss.



    Så det blir Jamie, Gordon och de håriga knuttarna för hela slanten? :p

  • Gnurf 12 november 2009

    "Two fat ladies" tycker jag är ett skojsigt engelskt matlagningsprogram....(Y)

  • kari58 12 november 2009

    Ja det tycker jag med, dom är stört härliga(Y)

  • The_mama97mia 12 november 2009

    Är det ngn mer än jag som saknar "kockduellen"?

    Jag har inte alla kanaler så jag kan inte se alla BBC Foods härliga program.
    I Sverige får jag nöja mig med Halvåtta som jag gillar skarpt ju, sen har vi ju Niklas mat, och Vad blir det för mat med Per Morberg. Jag gillar matprogram som ger mig en chans att se hur dom faktiskt lagar maten. Däremot går Tinas cookalong fetbort.

    Väntar ivrigt på kvällens final i halvåtta nu.

  • Gnurf 12 november 2009

    Kockduellen var så gästberoende tycker jag...ibland bra ibland alldeles för flamsigt speciellt när det var gäster som skulle överdriva sin okunskap. Mmm...flamsigt är väl vad som beskriver Tinas Cookalong bäst....:o

  • The_mama97mia 12 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 12 nov 2009

    Kockduellen var så gästberoende tycker jag...ibland bra ibland alldeles för flamsigt speciellt när det var gäster som skulle överdriva sin okunskap. Mmm...flamsigt är väl vad som beskriver Tinas Cookalong bäst....:o


    Jo det kan jag hålla med om, men det som var kul i kockduellen var detta att ställas inför fait á compli - de här ingredienserna har du - vad gör du med dom.
    Förresten - minns ngn Här är ditt kylskåp???? Jan-Boris Möller kom tillbaka!

  • kari58 12 november 2009

    Tacka vet jag Per Moberg, vad blir det för mat, skitskojigt:D(Y)

  • Babzan 12 november 2009

    Halvåtta hos mig är så bäst!!!! Skulle aldrig själv våga ställa upp i nåt liknande..
    Annars tycker jag liksom föregående talare att Per Morberg vinner, störtskön stil och lite som vanligt folk beter sig i sitt kök , hm hm..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.