Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Handen på hjärtat...

  • Linlock 6 december 2009

    JA! Kände att alla förmodligen blivit så himla lyckade och framgångsrika och själv var jag bara ensamstående småbarnsmamma och mattant (bor kvar i gamla hemstaden ett kvarter från mina föräldrars hus till råga på allt!!)....
    Har du snattat..?

  • 123Linnea 6 december 2009

    Ja. En minimalt liten docka i pysselaffären, värd 25 öre, eller så. Jag var runt tretton och jag kommer ALDRIG att göra om det!

    Säger du alltid vad du tycker till chefen, eller tänker du på ev löneförhöjning?

  • Okänd 6 december 2009

    Skrivet av boz1965 den 5 dec 2009

    Nej, jag värderar mina vänner för högt för det, hellre erkänner jag.

    Handen på hjärtat (en samvetsfråga):

    Scenario:

    Du äger en liten spelbutik och en kund kommer in för att kolla sin lottorad (vi förutsätter att kunden varken har internet eller tv), du kör kvittot i din lilla maskin och ser att h*n har vunnit en hel drös miljoner.

    Vad gör du?

    1. Gratulerar kunden så hjärtligt till vinsten.
    2. Funderar på att säga att det var en nitlott och låtsas kasta spelkvittot för att sedan lösa in det själv, men ångrar dig och gör enligt punkt 1.
    3. Du gör slag i saken, eftersom du vet att det är helt riskfritt för dig och behåller spelkvittot för att lösa in det själv enligt punkt 2.


    Ditt scenario har tydligen redan inträffat!
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6244286.ab

  • Amika 7 december 2009

    Jag säger vad jag tycker. :)

    Handen på hjärtat...
    Du hittar en påse pengar i ett stuprör och förstår ju genast att det inte är några ärligt förtjänta pengar som ligger där. (Detta har faktiskt hänt gott folk. Det var över 100 000 i påsen de hittade.)
    Skulle du lämna in det till polisen?

    Han som hittade pengarna ringde polisen på en gång, ska jag väl tillägga.
    Och personligen så skulle jag aldrig i helvete våga ta dem... Med så mkt pengar i ett stuprör så är det säkert någon som håller benkoll på dem. Och det är inga personer jag skulle vilja bråka med.

  • boz1965 8 december 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 6 dec 2009

    Ditt scenario har tydligen redan inträffat!


    Och???

    Vad är din poäng?

  • jimboz 8 december 2009

    Handen i stupröret skulle man kunna säga :)

    Jag tar pengarna och ligger på dom en tid och ser vad som händer. Är det så att någon stackare hörs av på något sätt via tidningar eller vad det nu kan vara, då ger jag tillbaka dom.
    Annars inte.



    Handen på hjärtat !

    Du sitter på bussen utanför Ikea. det kommer en kvinna med en tvillingbarnvagn fullt med prylar så däcken står ut åt alla håll.
    Hjälper du henne på bussen då ?

  • 123Linnea 8 december 2009

    Jaa, det gör jag verkligen!!
    Nytt försök:

    Skrivet av 123Linnea den 6 dec 2009

    Ja. En minimalt liten docka i pysselaffären, värd 25 öre, eller så. Jag var runt tretton och jag kommer ALDRIG att göra om det!

    Säger du alltid vad du tycker till chefen, eller tänker du på ev löneförhöjning?

  • boz1965 9 december 2009

    Jag är den typen som har svårt att "hålla käften" om jag tycker att nåt är fel, så jag säger i regel vad jag tycker och tänker - på gott och ont. Oftare än man skulle kunna tro upplevs det som positivt eftersom en hel del chefer inte är intresserade av att ha en massa ja-sägare kring sig. Men det har ju såklart blivit en del "clashar" också...

    Handen på hjärtat:

    Skulle du kunna arbeta för ett politiskt parti du aldrig i livet skulle kunna tänka dig att rösta på bara för att ha ett jobb och en inkomst?

  • frucaos 9 december 2009

    Hm ... om det inte fanns några andra jobbalternativ så kanske ... men det var en knepig fråga. Skulle inte vilja det i alla fall.

    Har du någon gång slagit ditt barn?

  • boz1965 9 december 2009

    Nu har jag visserligen inte några barn (vad jag vet själv :p) men jag skulle inte kunna slå mina barn. Kan inte tänka mig någon situation där det skulle kunna vara "försvarbart".

    Du har ett val: Antingen låta din familj gå hungrig eller begå en kriminell handling, där du riskerar fängelse, för att få pengar till mat åt familjen. Vad gör du?

  • Darkanna 9 december 2009

    Dammsuger ca varannan dag! Hujeda mig för annat:)

  • boz1965 9 december 2009

    Tja, nu handlade ju frågan inte om dammsugning... :p

    Du har ett val: Antingen låta din familj gå hungrig eller begå en kriminell handling, där du riskerar fängelse, för att få pengar till mat åt familjen. Vad gör du?

  • 123Linnea 14 december 2009

    Ja om det är döden genom svält eller kriminell handling verkar det vara att bli lite kriminell.

    Handen på hjärtat:
    Skulle du låtsas vara präktigare än du är för att slippa kommentarer från svärmor? Typ: "Det var ett tag sen jag tvättade fönstrena också. Det var väl förra veckan." - Ja fast jag har ju bonat alla golven och bytt däck på bilarna samt jobbat över 20 timmar denna veckan...

    Fattar nii - lite seg just nu...

  • BirgitN 14 december 2009

    Nej. risken skulle vara att "svärmor" behöver min hjälp till fönstren - eftersom jag redan hunnit göra allt annat!!!!!!

    Handen på hjärtat:

    Ingen vill väl ha förutfattade meningar, men hur är det egentligen......har du?

  • boz1965 14 december 2009

    Jooo... Jo, det har jag nog.

    Handen på hjärtat.
    Har du någon gång köpt färdiglagad mat från t.ex. en restaurang och serverat som "din egen" till gäster?

  • Schnitt 14 december 2009

    haha nej aldrig!

    Handen på hjärtat:

    Tiden är knapp och du väntar viktiga gäster inom kort kort då du av misstag tappar finsteken på köksgolvet du sket i att dammsuga i morse.
    Det ringer på dörren, så va gör du? Torkar du av steken och håller tyst om din malör eller ursäktar du dig och beställer hem? :D

  • jimboz 14 december 2009

    Lite skit mår ingen dåligt av..Jag städar rätt ofta så det sköljer vi av....Alla restauranger gör så med betydligt skitigare golv.
    Schnitt du är välkommen på Söndagsstek :)




    Har du fått Julklappar som du absolut tycker är vedervärdiga och har du sagt det till vederbörande rakt i ansiktet ?

  • Wilmslow 15 december 2009

    Ja - när jag var 12 år fick jag ett par turkosa moonboots av min pappa - de var jättefula och inte alls som mina kompisar hade. Efteråt fick jag jättedåligt samvete för att jag var så taskig - ja, egentligen nu 26 år senare har jag fortfarande dåligt samvete !

    Om du stog i en kö och den framför dig tappade en hundring, skulle du då:
    1. Ta upp den och stoppa den i egen ficka
    2. Ta upp den, knacka på den som tappat den och ge tillbaks den

  • kokos 15 december 2009

    Det beror nog på vem som har tappat dem. :p

    En julig fråga: Vad är viktigast för dig: Mängden eller kvaliten på klapparna du får?

  • boz1965 15 december 2009

    Tanken är vad som räknas tycker jag. Men jag tar ju hellre emot nåt som inte går sönder efter två användningar.

    Handen på hjärtat:
    Hur skulle du förklara för dina barn att det inte blir råd till så många eller så fina julklappar i år som de kanske hade förväntat sig?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.