Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Handen på hjärtat...

  • 123Linnea 16 december 2009

    Ju förr barnen får upp ögonen för hur ekonomi fungerar, desto bättre. Våra barn har sedan de varit små, känt till hur vi ligger till ekonomiskt. Vi är inte fattiga, men vi är heller inte så rika att vi kan ge våra barn det som de allra helst vill ha. De får i så fall spara. De önskar sig som alla andra barn datorer, tv-spel och mobiler.
    Så, om de känner till vad ekonomi är från låg ålder, så behövs inget förklarande!

    Handen ppå hjärtat:
    Din mamma bjuder in dig på jul och säger att hon är trött på de traditionella julborden. Det blir vegetariskt med kålrotsgratänger och grönkålsssallad. Du som sett fram emot revben, skinka och köttbullar! Vad gör du?

  • sessa79 16 december 2009

    säger som det är.. att jag vill ha kött med på julbordet..
    att om hon vill ha utan kött nästa år så kan jag erbjuda mig o fixa det istället..

    Handen på hjärtat :

    En vän har bantat några kilon o tycker att den har blivit smal.. o har köpt en åtsittane tröja som visar alla valkar osv.. ser alltså inte snyggt ut..
    men hur gör du??
    vågar du säga till vännen att det inte är snyggt o kanske såra .. vännen nu som tycker att det är så snyggt...
    eller är du tyst??? o håller med att det är snyggt.. ..

  • boz1965 16 december 2009

    Knivigt... Men jag skulle nog säga som det är, fast linda in det lite grand. Vänskap förutsätter ärlighet, tycker jag.

    Handen på hjärtat:

    Du är insatschef på räddningstjänsten. Du befinner dig på plats vid ett hyreshus i lågor. Ni har lyckats tömma alla lägenheter utom två. I en brinnande lägenhet finns ett litet spädbarn kvar och i en annan fem vuxna personer, alla kända fyllon och bråkmakare. Du inser att ni förmodligen bara kommer att kunna rädda personerna i en av lägenheterna.

    Vilken lägenhet prioriterar du och vilken får ni ta om det hinns med innan den är övertänd?

  • sessa79 16 december 2009

    skulle prioritera spädbarnet...

    om ni varit o handlat med scanner tex på maxi o när ni kommit hemo tittar på kvittot inser ni att ni glömt o scannat in en vara som är värd 150 kr..o alltså ej betalat för varan.

    Handen på hjärtat : vad gör ni då??

  • lisacattis 16 december 2009

    Skrivet av gladavmat den 16 nov 2009

    Efterrätt..inte så ofta satsar mer på för o varmrätt o sen är man ju så himla mätt:p

    Hur ofta går ni ut på matklubbssidan under arb.tid?


    Ops:o Varje dag.... Fast jag arbetar i kök och har matklubben som ett arbetsredskap.

    Tvättar du händerna efter varje toabesök?

  • lisacattis 16 december 2009

    ops igen. jag missade visst alla andra svaren:'(

  • Fiona 16 december 2009

    Skrivet av sessa79 den 16 dec 2009

    skulle prioritera spädbarnet...

    om ni varit o handlat med scanner tex på maxi o när ni kommit hemo tittar på kvittot inser ni att ni glömt o scannat in en vara som är värd 150 kr..o alltså ej betalat för varan.

    Handen på hjärtat : vad gör ni då??




    Tackar gudarna att jag inte råkade på avstämning o lägger in grejen i kylen/frysen/skafferiet.

    Handen på hjärtat:
    Du hittar en hundralapp på marken på gatan utanför ditt hus. Vad gör du?

  • kari58 16 december 2009

    Jag tackar o bugar:D Om du ser en hund springa lös o övergiven i timmar, vad gör du? struntar du idet eller gör du något?

  • idea_ 16 december 2009

    Hoppas att den har koppel, för jag skulle såklart fånga in den, om jag inte redan visste vem som ägde den skulle jag ta reda på det (halsband, tatuerat nummer, chip) och sedan ringa ägaren. Om man ej kunde hitta ägare skulle jag anmäla till polisen, sätta ut lappar och annonser. Om det var en "snäll hund" skulle jag själv ta hand om den tills ägarförhållandena var utredda.

    Hur ofta rengör du avloppet vid dushen/badkaret?

  • jimboz 16 december 2009

    O:opps jag hann inte

  • sessa79 16 december 2009

    oj.. blir nog bara 1 gång per år tyvärr.. om det inte skulle bli stopp o man måste ;)

    Handen på hjärtat..

    en tjej kommer ut från en offentlig toalett tex på stan eller i ett stort köpcentra.o hon har en bit toapapper under foten som hänger efter skon när hon går..

    vad gör du???

  • jimboz 16 december 2009

    Jag tittar på hur länge pappret följer med innan det ramlar bort :) Det är ganska tråkigt utanför offentliga toaletter så något kul ska man ha..





    Du ser en kvinna bli utsatt för ett våldtäktsförsök av 4 ungdomar. Springer du till undsättning ?

  • sessa79 16 december 2009

    jimboz- vad taskig du är :p

    Självklart kommer jag till unsättning...

    Handen på hjärtat:

    Du står i en bar o dricker o pratar med vänner..
    Du märker till ditt förtret att du råkat dricka upp en okänd persons öl som stod bredvid dig..
    vad gör du??
    smiter du iväg med din öl innan personen märker nått eller säger du till??

  • jimboz 16 december 2009

    :p


    Det har faktiskt hänt:(
    Jag har påpekat detta och erbjudit mig att köpa en ny..Behövde inte göra det eftersom min ärlighet var så varm o go..



    Det ringer på dörren och du ser en naken man genom titthålet, vad gör du ?

  • kari58 16 december 2009

    Öppnar dörren o säger välkommen:D nej skämt o sidå, jag skulle nog bli så paff att jag svimma att jag äntligen fick se en naken man:D Vad gör du om du ser någon stjäl något från affären?

  • jimboz 16 december 2009

    Jag har lite svårt att spela polis så jag fortsätter med mitt handlande och låter videokamerorna göra sitt jobb. Det är inte min sak att ta fast tjuvar.







    En främmande man på gatan ber dig om busspengar. Ställer du upp ?

  • boz1965 16 december 2009

    Beror helt på HUR han ber om dem.

    Handen på hjärtat:

    Du har bevittnat en misshandel begången av en stor MC-gängskille och såg precis allt. Polisen frågar dig om vad du såg.

    Svarar du sanningsenligt eller tar du det säkra före det osäkra och säger att du inget såg?

  • jimboz 16 december 2009

    Det beror på vilket MC gäng. Är det bakgårdens moppegäng är det ingen fara men Bandidos eller HA...Tja man kan ju alltid byta identitet senare..

    Ingen enkel fråga...

    En middleway är väl att jag talar om för killen som fick stryk istället vem det var, då kan han bestämma själv vad som skall göras.



    Du har fått spö av din sambo, riktigt ordentligt. Anmäler du honom,henne eller väntar du tills nästa gång ?

  • sessa79 16 december 2009

    jag anmäler direkt.. annars lär det ju hända igen.. då vet ju sambon att det går o misshandla utan åtgärd..
    bättre o visa direkt vad man tiilåter...

    kanalerna slutar funka hemma.. .du blir arg o anklagar sambon för o gjort nått så det inte funkar.. sen visar det sig att du glömt o betala räkningen dörför det stängt av..

    Handen på hjärtat :
    skulle du erkänna ditt misstag eller är du för stolt o säger inget utan betalar o väntar till de sätter igång det igen??

  • boz1965 16 december 2009

    Hehe... Skulle jag erkänna? Vet ärligt talat inte. Det beror nog lite på omständigheterna. Hade det varit rent slarv av mig så hade jag nog försökt att mörka det hela. Hade det uppkommit på grund av att jag helt enkelt inte hade råd hade jag erkänt på direkten. Inget att skämmas över idag att man har dåligt med pengar. Slarv däremot... Njaeee... Vid närmare eftertanke hade jag nog erkänt det också för att inte sätta käppar i hjulet för vår relation.

    Handen på hjärtat:
    Du har problem med alkoholen och träffar en ny partner som du är "dödligt kär i". Berättar du om dina problem för honom/henne innan ni involverar er i varann på allvar?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.