Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

HAr du klagat på någon matvara och vad hände sedan?

  • jollo10 15 juli 2011

    Vad menar du med roffig ton?, Hård eller?

  • DoctorWho 15 juli 2011

    Skrivet av jollo10 den 15 jul 2011

    Vad menar du med roffig ton?, Hård eller?

    Roffig = girigt och oblygt ta för sig
    Jag slog upp det i Svenska akademiens ordlista.

  • carron66 15 juli 2011

    Vi köpte kycklingdelar, kycklingklubbor tror jag det var...Nåväl det luktade hemskt om dem när vi öppnade paketet, så jag ringde direkt till Kronfågel som skickade checkar på nya produkter. Tror att jag fick tipset att egentligen ringa till affären först, tror det var en ICA, men det löste ju sig! Vi källsorterar här nere i Hässleholms kommun så jag var tvungen att frysa in de illaluktande kycklingdelarna tills det var dags att den organiska soptunnan skulle hämtas! Örk säger jag bara{sick}

  • carron66 15 juli 2011

    Måste bara, jag läste om det sura ägget, tidigare på denna tråd...Nåväl, någon gång på 80 talet hade mina föräldrar egna höns. Jag och fästmannen hade sovit över och mor hade kokt ägg till oss....när fästmannen knäckte ägget fanns det en kyckling i ägget.....:s

  • katbeghan 15 juli 2011

    Köpte en cartedor glass med daim för några år sedan. Hittade en tuggd tugggummi i glassen, fick den i munnen. Äckligt!!!! Då jag kontaktade dem, fick jag värdecheckar tillsvarande 2-3 förpackningar. Tog ett bra tag innan jag smakade på samma sort igen....{starving}

  • amoz 15 juli 2011

    Köpte en förpackning med chokladbollar i höstas och då jag bet i en så fick jag en ganska stor träflisa i munnen. Jag skrev ett mail till företaget efter att ha kollat på deras hemsida där det stod att de var mycket noga med hanteringen så att det inte skulle finnas några spår av något i deras produkter. Jag fick svar omgående där de beklagade det inträffade och strax efter fick jag en stor kartong på posten med allehanda varor som kompensation.

  • Mistys 16 juli 2011

    Skrivet av elsklingen den 5 nov 2010

    Skrivet av jollo10 den 18 sep 2010

    Okej men någon som har någon mer berättelse typ där ni fått en årsförbrukning eller något större i ersättning?


    Man kan ju inte klaga för klagandets skull heller,
    är du ute efter snabba cash ? låter så på dina inlägg {dont-know}


    Jag har handlat måååånga varor genom åren, vilka varit dåliga innan utgångsdatum.

    Speciellt färskt kött typ fläskfile / kotletter /rostbiff /smörgåsskinka o dyl
    de håller inte alls så länge som det står på förpackningen {mad-tongue}
    Blir lite sur över sånt, faktiskt
    Kan jag inte åka till affären på en gång, så ringer jag till dem iaf, o sparar kvittot,
    sen fryser in varan o tar med nästa gång så de får känna på lukten...

    Beror på Vad det är för vara, var och hur man klagar, vilket ju framgått tidigare i tråden :)


    Färskt kött kan vara dåligt innan utgångsdatum utan att någon hanterat det fel. Kött är ju från levande varelser och ibland kan ett parti eller paket bli dåligt snabbare än normalt. Vad det beror på är väldigt olika ungefär som att du och jag är olika, bla ph och temperatur i köttet vid slakt spelar roll ( se förklaring hämtat från nätet nedan). Även frukt och grönt kan mögla olika snabbt. Två äpplen kan ha hanterats exakt på samma sätt men möglar inte exakt samtidigt. Har man otur får man ett paket som blir dåligt innan köttet "normalt" skulle bli dåligt. Detta är ju omöjligt för slakteri att förutspå och ännu mer omöjligt för butiken att kunna veta vid uppackning. Naturligtvis ska man gå tillbaka och man får pengarna tillbaka men att bli sur tycker jag är fel. Jag menar att varken butikspersonal eller slakteripersonal är synska och kan förutspå detta om hur ph låg i djuret vid slakt ex. Man öppnar ju dessutom förpackningen hemma och inte i butik.
    Djur är djur = levande olika varelser och beter sig inte på samma sätt i livet och inte heller som slaktad så är det bara. Det finns fler köttpaket som faktiskt håller flera dagar efter att datumet gått ut så datumet är oftast satta med god marginal och skulle kunna flyttas fram några dagar utan problem men nu har man valt dessa dagar och ibland har man otur att få en bit som inte klarar ens de datumet av olika anledningar.



    " I levande djurmuskler ligger pH-värdet mellan 7,0 och 7,4. Efter slakt sker en pH-sänkning i musklerna beroende på nedbrytningen av muskelglykogenet (energiförrådet) till mjölksyra. Energiförrådet av glykogen är normalt förekommande i varje muskel. Nötkreatur, speciellt ungtjurar och mellankalvar, kan förbruka sitt energiförråd redan före slakten om de hanteras felaktigt, till exempel om de stressas och får vänta för länge på att slaktas. pH blir då för högt, 6,2 eller däröver. Köttet blir mörkrött och klistrigt och har sämre hållbarhet än normalt kött. Vid mindre belastning stannar pH-värdet mellan 5,8 till 6,2. detta kött har sämre mörhet och sämre hållbarhet än korrekt hanterat djur/kött. Slut-pH i köttet varier mellan olika djurslag och muskler. Ryggbiff skall ha ett slut-pH mellan 5,4 och 5,8.

    När energiförrådet tömts drar sig muskelfibrerna samman och dödsstelheten, Rigor Mortis, inträffar. processen tar cirka ett dygn. Detta kött är dock segt. En snabb nedkylning, innan energiförrådet är uttömt, leder till en kylsammandragning leder också till ett torrt och segt kött. För att undvika detta får slaktkroppens temperatur inte understiga +10oC förrän Rigor Mortis inträffar. Detta innebär att muskelvävnaden blir stel genom att aktin och myosin förblir permanent hopkopplade. Aktin och myosin är fibrösa proteiner, som är trådlika och inte lösliga i vatten.

    I den avslappnade muskeln är aktin och myosin skilda från varandra. Då Rigor Mortis sätter in blir muskeln stel; aktin och myosin bildar aktomyosin. Efter Rigor Mortis mjuknar muskeln igen (tar ca 2 dygn). I en muskel som övergår i Rigor Mortis i avslappnat tillstånd tvärbindes aktin- och myosintrådarna endast på några få ställen och aktomyosinbildningen och sammandragningen är liten.
    Om muskeln går in i Rigor Mortis i sammandraget tillstånd, bildas maximalt antal tvärbindningar mellan aktin och myosin. Dessa bindningar är permanenta och går inte att lösa upp under den senare mörningen vilket resulterar i ett segt kött "

  • cawn 16 juli 2011

    Fick en Biggans Bearnaisesås utan smak en gång. Skrev och påpekade det och fick en femtilapp i ett kuvert tillbaka och en reklamtia till kundvagn.

  • Lena 16 juli 2011

    Hade köpt potatissallad av märket rydbergs och potatis var rå så klagade jag på denna produkt och fick 100 kronor i värdecheckar på rydbergs produkter.

  • jollo10 16 juli 2011

    ok

  • PillaL 16 juli 2011

    När mina äldsta barn var små gjorde jag det en gång. Vi brukar ALDRIG köpa light läsk , men denna gång hade vi tagit fel och fick en iaf. Och vi drack läsk till maten. Senare svällde sonen upp i ansiktet och blev rödflammig. Tankarna gick ju genast till läsken. Jag ringde till dem, tror det var coca cola företaget, mest för att reda ut vad det var för ämnen i läsken. Jag fick en presentcheck på 50:-. Nu var det inte läsken som han blivit överkänslig mot utan fisk, som vi åt till middagen. Helt plötsligt blev sonen alltså fiskallergiker.

  • jollo10 16 juli 2011

    Puff

  • Bumbis 16 juli 2011

    Skrivet av jollo10 den 16 jul 2011

    AMOZ: Vad var det för märke på chokladbollarna?

    Var dte år 2010 du skrev in


    Och vad var kompensation, en låda med?


    Nu min "lille" vän får du ge dig. Det förstår väl alla att du kommer att kontakta företagen för att få ersättning som du inte har rätt till och råkat ut för. Dom vet att det finns sådana som dig så det är nog inte så lätt. Lite samma som när du ville ha sifferkod på någon dryck, för att få en gratis prenumeration. Du förstör ju faktiskt för folk som är värda ersättning. (N)

  • jollo10 7 augusti 2011

    PUFF, Delge mig fler historier!

  • jollo10 8 augusti 2011

    puff

  • pihal 8 augusti 2011

    Köpte godis, mandlar med choklad runt, När jag bet i den så gick en flisa av en tand av för det var en sten i istället för en mandel. Jag klagade och fick 20 kg godis i kompensation och tandläkarräkningen betald.

  • jollo10 8 augusti 2011

    Oj, generöst!

  • [email protected] 8 augusti 2011

    Jag köpte Änglamarks ströbröd hos Domus för flera år sen. Förutom ströbröd var det en massa småkryp i förpackningen så jag ringde dem och undrade om de ville ha tillbaka den, det ville de inte. Eftersom den kostat cirka 6 kr så krävde jag inget tillbaka, jag kunde ju få en ny förpackning men det kände jag inte alls för men jag hoppas de tog bort resten av förpackningarna.

  • annaskaugen 8 augusti 2011

    Skrivet av jollo10 den 18 sep 2010

    Skrivet av boz1965 den 18 sep 2010

    Skrivet av jollo10 den 18 sep 2010

    Okej men någon som har någon mer berättelse typ där ni fått en årsförbrukning eller något större i ersättning?


    Det är nog ganska ovanligt i Sverige har jag en känsla av. I USA däremot finns det ett antal exempel. T.ex. en kvinna som råkade spilla kaffe på sig så att hon brände sig. Hon stämde McD på flera miljoner för att kaffet "var för varmt" och fick rätt i domstolen.


    Okej, ja för Sverige så är vi lite snålare och man bryr sig inte lika mycket om kunderna i Sverige som man gör i USA


    Jag bor i Norge sedan många år och där har en del affärer börjat ta kunderna på allvar.
    KIWI ger dig dubbelt tillbaka om du hittar en vara som är dålig, och de har tagit bort momsen på frukt och grönsaker samt det som är nyckelmärkt. Och de strävar efter att ha så friska och fräscha grönsaker som möjligt.
    Meny har också gett dubbelt tillbaka om man har en dålig vara.

  • iidaOlofsson 8 augusti 2011

    Jag köpte en glass från GB som det fattades en strut i, skrev och klagade. Fick ett brev senare där dom bad om ursäkt och skickade hem glasscheckar med värde på 20 kr.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.