Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemliga recept

  • Tesslatess 5 mars 2012

    Min mormor hade ett recept med sej från sitt hemland, en sorts stuvad vitkål är det närmsta jag kan beskriva det som. Som man serverade till knödel och anka. Som jag har förstått det så är det landets nationalrätt, och jag har ätit den hos min mormor, hennes släktingar, på restaurang i hemlandet och här. Men inget har smakat som min mormors kål. Problemet var att hon höftade och gick på känn, och idag kommer ingen annan i närheten av smakerna som hon skapade.
    Hon tog med sej receptet i graven så det var ett ganska hemligt recept. Inte ens mor min lärde sej det.

    Själv har jag inga hemliga recept. Maten smakar olika från gång till gång och nästan alla recept jag provar kommer från matklubben =)

  • Lunchdax 26 april 2012

    Vilken rolig tråd! Har inga recept själv som är hemliga, men förstår båda sidorna. Å ena sidan vill man ju dela med sig av recepten så att alla kan njuta (och även om folk får recepten så lagar de nästan aldrig maträtten ändå, eller inte så att det blir "det där" iallafall.) Och å andra sidan så är det hemliga lite just hemligt! Jämför med trolleri - visst blir det tråkigt att veta receptet på mormors hemliga och mytomspunna paj.....?{snicker}

  • ettmod 27 april 2012

    när jag blir stor ska jag baka hämliga pannkakor(Y)

  • Veranne 30 november 2013

    Skrivet av blekegreven den 5 mar 2012

    Tror inte jag har några speciella "hemliga recept" som jag aldrig talar om. Däremot händer det att jag i vissa situationer väljer att inte tala om "vad som är knepet".
    Exempel på detta kan vara att jag vägrar tala om för min far (som säger sig må illa av allt majonäs-kladd) att den potatis- och makrillsallad som han älskar innehåller anseliga mängder majo. Eller för min mor (som vurmar för smaken av äkta smör) att det som gör min smördeg sådär extra frasig som hon älskar är det hårda margarin jag använder....


    Samma här! :DD
    (Jag kan möjligen förstå att man vill hålla något extra lyckat recept hemligt om man har väldigt många härmapor i bekantskapskretsen. Kanske inte så kul om alla plötsligt bjuder på samma.)

    Ett av mina bästa hemliga knep är att ta bara några tunna flisor vitlök i vissa grytor och såser om jag vet att någon jag ska bjuda är vitlökshatare. Den lilla gnuttan som får koka med gör stor skillnad som smakförstärkare och ingen har klagat hittills, tvärtom. Likadant med curry: en knivsudd i skaldjurssoppan gör underverk och även inbitna curryvägrare har berömt den fylliga smaken.

  • jas65 30 november 2013

    Skrivet av Cassiopeya den 5 mar 2012

    Skrivet av blekegreven den 5 mar 2012

    Tror inte jag har några speciella "hemliga recept" som jag aldrig talar om. Däremot händer det att jag i vissa situationer väljer att inte tala om "vad som är knepet".
    Exempel på detta kan vara att jag vägrar tala om för min far (som säger sig må illa av allt majonäs-kladd) att den potatis- och makrillsallad som han älskar innehåller anseliga mängder majo. Eller för min mor (som vurmar för smaken av äkta smör) att det som gör min smördeg sådär extra frasig som hon älskar är det hårda margarin jag använder....


    Haha ja jag säger då det! ;) Ibland är det hemligheten som gör de \o/


    Margarin i smördeg, man använder väll smör i en smördeg. Margarin kan man väl ha men då blir det mördeg.

  • kallebakom 1 december 2013

    jag har en hemlig drink jag hittat på,så himmla god å kul att bjuda på -ingen har kunnat gissa vad i ,men fått mkt beröm för den,den tar jag nog med i graven

  • bjoli198 1 december 2013

    bara jag får äran av när mina bekanta lagar mina recept så är inget hemligt :D

  • DoctorWho 2 december 2013

    ETT recept är hemligt i min familj, min smörgåstårta. Smaken skiljer sig mycket från de flesta andra recept även de här på MK. Från början var det bara jag som visste om alla ingredienserna men mamma hjälpte till att göra den till en födelsedag... Storasyster ville imponera på sin killes släktingar och frågade efter receptet. Hon lovade att inte ge det till någon och självklart fick hon det då.
    Varför det är hemligt? En enda orsak: det är roligt att vara ensam om att göra just DEN smörgåstårtan här på orten.

  • kallebakom 2 december 2013

    vi har en pytteliten grill på våran lilla ort, jo hade dom där en burgarsås som var guddomlig mkt omtalad,nu har mamman som gjorde hemliga såsen dött,så ingen mer god sås....synd

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.