Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemmagjorda presenter eller värdinne -gåvor.

  • matnjutaren 18 juni 2008

    Var precis inne på "färskpotatis-tråden" och kom på en ide´. :)
    Om man har ett bra tips på vad man själv har gjort och gett bort, så kan vi ju samla dem här, som en inspiriation till den dagen man behöver ett bra tips!
    Ibland, åtminstonde jag, får stiltje i hjärnan ibland. (Inte ofta men det händer! :p)
    Tänkte att det skulle vara praktiskt och trevligt eller hur? (L)

  • matnjutaren 18 juni 2008

    Jag börjar med...
    Jag har 3 böcker som jag skriver in alla tips jag hittar på alla olika sidor jag går in på.
    Dessa ska mina barnbarn få en dag! (L) (kanske får göra fler i framtiden..:o hoppas jag! :D

    Man kan ju göra en "mindre" sammanställning med och ge bort på t.ex. studentfesten.
    Tror, verkligen, att det skulle uppskattas av de unga med! (Y)
    Eller, varför inte som en "värdinnegåva med? (L)

  • matnjutaren 18 juni 2008

    Ett gott rosengele, i fina små söta burkar har mina vänner alltid uppskattat att få.
    Här är ett recept på det med. :)
    ca 1 Liter

    2-3 Liter sammanpressade rosenblad, helst röda eller rosa
    1 Liter vatten
    1 Citron
    1,2 Liter (ca 1 kg) Strösocker
    1 flaska flytande Certo (fruktpektin)

    Blanda i en gryta rosenblad och vatten.
    Blanda "rosensaften" med pressad citronsaft och sockret.
    Koka 2-3 min.
    Rör ner pektinet och stormkoka 1 min.
    Skumma och häll opp géelet på varma géleglas.
    Paraffinera och sätt lock på eller bind över.

    Lycka till! (L)

  • matnjutaren 18 juni 2008

    Hittade inget recept på det här nu, så jag lägger in mitt 1:a :D recept på min sida! :p(Y)

  • zonale 18 juni 2008

    Ja tack, matnjutaren, recept på rosengelé vill jag gärna ha:) Mina vänner och bekanta uppskattar att få hemgjorda gåvor och jag tycker att det är roligt att göra dem. Gör olika saker beroende på säsong. Vid julen blir det tryffel eller annat godis, gelé och marmelad av olika sorter i små fina glas uppskattas också. Småkakor i en fin burk gläder dem som inte bakar själv. Har även gett bort av inläggningar av tex squashsallad, inlagd svamp och gurka. Har en del i min kokbok men har fortfarande inte fått kläm på hur jag länkar över recept!!:(

  • matnjutaren 18 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 18 jun 2008

    Ett gott rosengele, i fina små söta burkar har mina vänner alltid uppskattat att få.
    Här är ett recept på det med. :)
    ca 1 Liter

    2-3 Liter sammanpressade rosenblad, helst röda eller rosa
    1 Liter vatten
    1 Citron
    1,2 Liter (ca 1 kg) Strösocker
    1 flaska flytande Certo (fruktpektin)

    Blanda i en gryta rosenblad och vatten.
    Blanda "rosensaften" med pressad citronsaft och sockret.
    Koka 2-3 min.
    Rör ner pektinet och stormkoka 1 min.
    Skumma och häll opp géelet på varma géleglas.
    Paraffinera och sätt lock på eller bind över.

    Lycka till! (L)

    Oj! :o missade en rad på receptet visst...:(
    Under första raden ska det stå oxå: Koka 10 minuter och sila bort bladen!
    Sorry! :( men i receptet ÄR det rätt inlagt, på min sida! :D(Y)

  • matnjutaren 18 juni 2008

    Skrivet av hubert06 den 18 jun 2008

    Ja tack, matnjutaren, recept på rosengelé vill jag gärna ha:) Mina vänner och bekanta uppskattar att få hemgjorda gåvor och jag tycker att det är roligt att göra dem. Gör olika saker beroende på säsong. Vid julen blir det tryffel eller annat godis, gelé och marmelad av olika sorter i små fina glas uppskattas också. Småkakor i en fin burk gläder dem som inte bakar själv. Har även gett bort av inläggningar av tex squashsallad, inlagd svamp och gurka. Har en del i min kokbok men har fortfarande inte fått kläm på hur jag länkar över recept!!:(


    Precis SÅ tänkte jag att det skulle vara! (L)
    Att man även skriver in när man gör sina fina gåvor och kanske även till vem man gav det. :D
    Tack för dina fina tips! hubert06(L)(Y)(Y)

  • Jessika 18 juni 2008

    Det här har jag haft med mig till grillfester. Det brukar vara mycket uppskattat.
    Rabarberchutney

  • matnjutaren 18 juni 2008

    Skrivet av Jessika den 18 jun 2008

    Det här har jag haft med mig till grillfester. Det brukar vara mycket uppskattat.
    Rabarberchutney

    Ja DET e SÅÅÅÅ gott Jessica. (L)(Y)Bra idé att ta det med vid grillfester! (Y)

  • zonale 18 juni 2008

    Glömde visst lite..... Jag har på senare tid samlat på mig flera recept på hemgjorda sockerblandningar som tex lavendelsocker, rossocker, vaniljsocker mm som det ska bli kul att testa. Har flera i bekantskapskretsen med allergier eller att de helt sonika undviker tillsatser och då har jag gjort hemgjorda kryddblandningar som har varit uppskattade. Alla dessa lite ovanliga recept har jag hittat i vår klubb:)(Y)

  • GrodanOchLillebror 18 juni 2008

    Skrivet av Jessika den 18 jun 2008

    Det här har jag haft med mig till grillfester. Det brukar vara mycket uppskattat.
    Rabarberchutney


    Detta låter ju super gott. Måste jag bara prova (Y)

  • matnjutaren 18 juni 2008

    Ett annat "hett" tips..:)
    På våren när du sätter dina fröer, sätt lite extra och ge bort till stora och små. :)
    Vet, av egen erfarenhet, att det blir mycket uppskattat av "småfolket"! (L)
    När mitt barnbarn sist var på kalas så fick hon med sig en kruka med sallad å en med dill, som just hade kommit opp. :)
    Det gillade både tjejen på 7 år och hennes lillebror med! (som nyss fyllt 4 och trodde att det var dags att fylla 5, pga att HAN med fick presenter, på deras gemensamma kalas. Inte lätt att hålla reda på allt ibland:D(L))

  • matnjutaren 18 juni 2008

    En vanlig vardag, uppskattar min dotter när jag går bort till henne och "överraskar" med nyputsade fönster eller städat hennes badrum. (L)
    Så även mina vänner å bekanta. (Y)
    Kan vara den bästa gåvan ibland, att bara visa en omtanke i all "enkelhet"! :)(Y)

  • matnjutaren 18 juni 2008

    En annan uppskattad gåva, är en god vinegrette eller någon god dressing. :)
    Vi har ju en "uppsjö" att välja och vraka bland härinne! (Y)
    Sen kan man ju "piffa" till det på ett eget speciellt vis,t.ex. att skriva en liten notis om VAD den är passande till och fästa en liten lapp med ett fint band! :)

  • zonale 18 juni 2008

    Det är nog precis så det är, matnjutaren. Har ibland gett bort presentkort på restaurang eller biobesök till barnen vilka särskilt under småbarnstiden hade svårt att få en stund för sig själva. Barnpassningen ingick då så att säga i paketet.

  • matnjutaren 18 juni 2008

    Ja du hubert06..Visst är det HÄRLIGT att man känner sig behövd!*Blink* :)
    Det är ju inte alltid så lätt att hinna med barn, jobb, dagis, mat, tvätt, städning osv osv..
    *sjunger på Siw Malmqvists gamla sclager:* Å sen ska man då va älskarinna, när ens karl läst i "Jag, en kvinna"....:p

  • majamia 18 juni 2008

    Rabarberchutney är toppen gott jag har gjort massor denna vår/sommar och igår gjorde jag jordgubbschutney. Uppskattade gåbort gåvor! :D

  • majamia 18 juni 2008

    Det är även trevligt att driva upp olika sorters sallad i stor kruka som man kan ta med sig och ge bort, du kan även plantera kryddor.
    Alltid uppskattat tycker jag.:D

  • zonale 18 juni 2008

    Hoppas att det går att spara den här tråden för framtida behov. Kryddor i små fina krukor tilltalar mig.(Y) Måste komma ihåg det!!!!!!!!! För den som gillar att baka har jag ett tips. Mina nära vänner brukar ibland själva föreslå att jag ska baka ett stort bröd. Bondbröd av något slag med knaprig och lite hård skorpa. Lindar in brödet i en, ofta rutig, ny kökshandduk och kommer med det i princip under armen.

  • MammaIrene 18 juni 2008

    Jag har också ett tips på bakat nu så här till midsommar.....

    Jag bakadee förra året brytbröd, o la dem som en midsommarstång...
    När det gräddats knät jag i blågula band runt om på sidorna där kransarna brukar hänga o ett i toppen!
    Det blev en uppskattad present dit vi skulle på kvällen o till min mamma o pappa som jag ofta försöker sticka till lite hembakat....

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.