Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemmagjorda presenter eller värdinne -gåvor.

  • zonale 18 juni 2008

    Vilken kul idé MammaIrene. Ska genast göra likadant med mitt brytbröd:) Tack för ett roligt tips!!

  • Jessika 18 juni 2008

    Skrivet av majamia den 18 jun 2008

    Det är även trevligt att driva upp olika sorters sallad i stor kruka som man kan ta med sig och ge bort, du kan även plantera kryddor.
    Alltid uppskattat tycker jag.:D


    Vilken kul idé. Det ska jag ta efter.:D

  • matnjutaren 21 juni 2008

    Ett litet tips på att slå in paket, när pappret är slut. :)

    Jag tog vanligt silkespapper, dubbelt. Slog in paketet i det.
    Band om med ett vanligt bomullssnöre. (Sånt man har till steken bla. :))
    Sen skrev jag på ena sidan.."Grattis...osv..", på andra skrev jag: " Ja må hon leva..!" och ritade noter och målade blommor & blader lite här å där.
    På toppen skrev jag: "Hej där, du STORA tjejen!"(L)(Barnbarnet fyller 7 år å DÅ e man ju STOR! ):D
    Satte 2 flaggor däroppe och blåste opp 3 ballonger, som jag band fast i snöret. På "förlängningen" på snöret band jag dit 7 dumlekola, 1 för varje år. (Y)
    Avslutade det hela med en vacker blå fjäril som hon länge gått och beundrat i min blomkruka. (L)

    Ibland är det TUR att man kan "kläcka" idéer mitt i natta! (Kolla klockslaget. :p
    Det blev ett rart och fint paket! :) Känner på mej att hon kommer att bli :D(L)

  • majamia 21 juni 2008

    Skrivet av Jessika den 18 jun 2008

    Skrivet av majamia den 18 jun 2008

    Det är även trevligt att driva upp olika sorters sallad i stor kruka som man kan ta med sig och ge bort, du kan även plantera kryddor.
    Alltid uppskattat tycker jag.:D


    Vilken kul idé. Det ska jag ta efter.:D


    Kul! Det får du så gärna (L):D(L)

  • Amika 21 juni 2008

    Jag älskar ljus och allt som ett ljus symboliserar. :) Så jag brukar ge bort 2 stycken ljus. JAg tar 2 helt vanliga vita ljus som jag lindar en gammal boksida runt och så binder jag ett riktigt sånt gammalt snöre om dem. Det blir jättefint och det är inte så vanligt att ngn får det. Då kan de välja att använda ljusen eller lägga dem som prydnad. :)

  • lenajeanette 22 juni 2008

    Skrivet av majamia den 18 jun 2008

    Rabarberchutney är toppen gott jag har gjort massor denna vår/sommar och igår gjorde jag jordgubbschutney. Uppskattade gåbort gåvor! :D


    Kollade ibland dina recept, har du nåt på jordgubbschutney, hittade inget men det lät så gott.

  • lenajeanette 22 juni 2008

    Har alltid bråttom, nu använde jag sökfunktionen och hittade detta.
    Jordgubbschutney

    Lät ju lite spännande, synd att det inte är nåt vidare jordgubbsår i år, men en liter ska man väl kunna avvara och testa detta.

  • Okänd 22 juni 2008

    Jag ger ofta bort hembakat bröd,och även gele,saft,sylt och bär.Det är uppskattat, för de som inte bakar så ofta,ej heller plockar bär.
    Längtar tills bärsäsongen är här(L)

  • matnjutaren 22 juni 2008

    Skrivet av Liliane den 22 jun 2008

    Jag ger ofta bort hembakat bröd,och även gele,saft,sylt och bär.Det är uppskattat, för de som inte bakar så ofta,ej heller plockar bär.
    Längtar tills bärsäsongen är här(L)

    Då e vi 2 som gör det nu.(L)

  • matnjutaren 22 juni 2008

    Skrivet av Amika den 22 jun 2008

    Jag älskar ljus och allt som ett ljus symboliserar. :) Så jag brukar ge bort 2 stycken ljus. JAg tar 2 helt vanliga vita ljus som jag lindar en gammal boksida runt och så binder jag ett riktigt sånt gammalt snöre om dem. Det blir jättefint och det är inte så vanligt att ngn får det. Då kan de välja att använda ljusen eller lägga dem som prydnad. :)

    Då är du som jag då. Kan sitta och "drömma" mej bort i ett sken från ett vackert ljus....(L)
    Vilket trevligt sätt! :D(Y)

    Jag gav bort idag 2 ljus med till barnbarnen. :)
    Till flickan (som fyllde 7 år idag! :D) blev det ett mörkrött blomsterfat i lera och glaserat,
    ett blockljus i samma nyans och sen hade jag små söta rosa, hjärtpaljetter som jag bara la runt ljuset. :) Hon sken opp som en sol! (L)
    Hennes lillebror fick ett ungefär liknande med den skillnaden att på hans fat stod ett ljus i lite ljusare nyans och runt det ljuset la jag bara glaskulor i "spräckliga" blå o vita nyanser. :)
    Även han sken opp! (L)

  • The_mama97mia 22 juni 2008

    Hembakat bröd har jag haft med mig flera ggr som gå borts present.
    Sen när svampsäsongen kommer, hoppas vi, då kan jag ta med svamp, särskilt till dom som själva har svårt att ta sig ut...

  • matnjutaren 22 juni 2008

    Skrivet av lenajeanette den 22 jun 2008

    Har alltid bråttom, nu använde jag sökfunktionen och hittade detta.
    Jordgubbschutney

    Lät ju lite spännande, synd att det inte är nåt vidare jordgubbsår i år, men en liter ska man väl kunna avvara och testa detta.

    Här nere i Skåne är bären helt okej. :oTråkigt att det inte är så hos dej. :(
    Onekligen ett spännande recept!
    Tack för det .."hon som jag inte kan stava namnet rätt på visst.:))
    Ska snart testas! (Y)

  • matnjutaren 22 juni 2008

    Skrivet av mama97mia den 22 jun 2008

    Hembakat bröd har jag haft med mig flera ggr som gå borts present.
    Sen när svampsäsongen kommer, hoppas vi, då kan jag ta med svamp, särskilt till dom som själva har svårt att ta sig ut...


    Svamp ja! :D Visst är det härligt?! Bara lite kantareller som har fått puttra lite med grädde och, Tjoff! Pang på mackan och in i gapet! :p Mums! (Y)

  • festmaten 22 juni 2008

    visst är det härligt att få något hemlagat(Y)
    och slippa alla kemikaliska tillsatser(N)

    tips:
    Örtsalt
    Örtolja

  • matnjutaren 22 juni 2008

    Absolut ÄR DET SÅ, kalasmad!
    Och uppskattas ju av dem som "vill men inte hinner" (L)(Y)
    Tack för dessa "enkla" men spännande recept! (Y)

  • MammaIrene 23 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 22 jun 2008

    Skrivet av Amika den 22 jun 2008

    Jag älskar ljus och allt som ett ljus symboliserar. :) Så jag brukar ge bort 2 stycken ljus. JAg tar 2 helt vanliga vita ljus som jag lindar en gammal boksida runt och så binder jag ett riktigt sånt gammalt snöre om dem. Det blir jättefint och det är inte så vanligt att ngn får det. Då kan de välja att använda ljusen eller lägga dem som prydnad. :)

    Då är du som jag då. Kan sitta och "drömma" mej bort i ett sken från ett vackert ljus....(L)
    Vilket trevligt sätt! :D(Y)

    Jag gav bort idag 2 ljus med till barnbarnen. :)
    Till flickan (som fyllde 7 år idag! :D) blev det ett mörkrött blomsterfat i lera och glaserat,
    ett blockljus i samma nyans och sen hade jag små söta rosa, hjärtpaljetter som jag bara la runt ljuset. :) Hon sken opp som en sol! (L)
    Hennes lillebror fick ett ungefär liknande med den skillnaden att på hans fat stod ett ljus i lite ljusare nyans och runt det ljuset la jag bara glaskulor i "spräckliga" blå o vita nyanser. :)
    Även han sken opp! (L)


    Ja, jag brukar också ofta ge bort ljus...
    Jag använder serviett teknik på ljusen, så jag har stora STORA föråd av servietter hemma i olika mönster.....
    De brukar bli riktigt fina....

    Ibland serviettar jag ock¨å krukor som jag sedan ger bort med en blomma i...
    Till jul kan man servietta julgranskulor o ge bort=jättefint särskillt om man fått tag i fina änglaservietter.....

  • matnjutaren 23 juni 2008

    Skrivet av MammaIrene den 23 jun 2008

    Skrivet av matnjutaren den 22 jun 2008

    Skrivet av Amika den 22 jun 2008

    Jag älskar ljus och allt som ett ljus symboliserar. :) Så jag brukar ge bort 2 stycken ljus. JAg tar 2 helt vanliga vita ljus som jag lindar en gammal boksida runt och så binder jag ett riktigt sånt gammalt snöre om dem. Det blir jättefint och det är inte så vanligt att ngn får det. Då kan de välja att använda ljusen eller lägga dem som prydnad. :)

    Då är du som jag då. Kan sitta och "drömma" mej bort i ett sken från ett vackert ljus....(L)
    Vilket trevligt sätt! :D(Y)

    Jag gav bort idag 2 ljus med till barnbarnen. :)
    Till flickan (som fyllde 7 år idag! :D) blev det ett mörkrött blomsterfat i lera och glaserat,
    ett blockljus i samma nyans och sen hade jag små söta rosa, hjärtpaljetter som jag bara la runt ljuset. :) Hon sken opp som en sol! (L)
    Hennes lillebror fick ett ungefär liknande med den skillnaden att på hans fat stod ett ljus i lite ljusare nyans och runt det ljuset la jag bara glaskulor i "spräckliga" blå o vita nyanser. :)
    Även han sken opp! (L)


    Ja, jag brukar också ofta ge bort ljus...
    Jag använder serviett teknik på ljusen, så jag har stora STORA föråd av servietter hemma i olika mönster.....
    De brukar bli riktigt fina....

    Ibland serviettar jag ock¨å krukor som jag sedan ger bort med en blomma i...
    Till jul kan man servietta julgranskulor o ge bort=jättefint särskillt om man fått tag i fina änglaservietter.....

    Måste bara fråga..När du skriver "servietta"-teknik. Är det som decoupage eller? :o
    Nu vart jag nyfiken allt! (Y)

  • stinta 24 juni 2008

    kanske inte en gåbortpresent egentligen, men nu till studenten så gjorde jag pärmar med recept. Många av recepten var från matklubben. Ideen blev så populär att jag på stående fot fick göra sammanlagt 4 pärmar. (Y) Ungdomarna som fick den blev väldigt glada. och överraskade. Inte något som de hade väntat sig.:p
    Svårt med smycken och sånt som brukar vara brukligt och mest hamna i en låda.:o
    Jag gjorde "bara" 4 kategorier. Mat, bak, dryck och tillbehör. Satte in i plastmappar och en gaffelpårm. Då kan dom forrtsätta att spara i den

  • stinta 24 juni 2008

    trots mina stavfel förstår ni säkert vad jag menar:p

  • stinta 24 juni 2008

    På midsommarafton fick jag en påse med the. Med blåbärssmak. Det händer ganska ofta att vi brukar ge bort the med olika och spännande smaker(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.