Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

HJÄLP MIG, MÅSTE FÅ SVAR INNAN IMORGON FREDAG!

  • jollo10 13 januari 2011

    Vi har fått i uppdrag i skolan att skriva en novell om när någon blev vuxen, man ska skriva i ´´JAG´´ form och tidsperspektivet ska vara ´´ dåtid´´, jag har skrivit ganska mycket men undrar VAD NI tycker om den och eftersom jag har ofta blandat olika tidsperspektiv så undrar jag ifall jag gör det nu igen? För det vill jag ej göra, och hittar ni några stavfel säg till och på vilekt sätt kan jag ändra den kom med konkreta och ganska exakta förslag, snälla jag behöver hjälp!

    HÄR ÄR TEXTEN!


    Att bli vuxen är inte alltid lätt det visste jag, Andreas Andersson.
    Det var en helt vanlig dag, jag gick som vanligt till skolan, men denna gång gick jag den gamla längre vägen, varför visste jag inte. Det var något fel och det var jag säker på, men vad? Det visste inte jag men något var på väg att gå snett den veckan. Jag gick i skolan som vanligt med dom helt vanliga lektionerna, när jag gick hem så följde min kompis Melissa med mig. Vi hade kul tillsammans och varje gång jag kollade i hennes diamant vackra ögon så blev jag helt stum. Jag visste inte då vad jag skulle säga, men det behövdes inte för vi förstod varandra i alla fall. Det var som om Gud hade matchat ihop oss, när han skapade människan.
    Vi hade som tur var jullov den veckan så jag och Melissa åkte bort till en stuga i Värmland där min Mormor och Morfar bodde, vi hade en egen stuga där och allt var perfekt minns jag. Vi badade i det gyllen blåa havet och spelade minigolf där jag lät Melissa vinna . När vi skulle gå och lägga oss så kommer jag ihåg att Melissa sa ´´ Jag är kär i dig´´, jag minns att hela min kropp blev som en enda stor boll. Orden jag hade väntat på sedan trean, sade hon nu och det var därför jag kände konstigt den där dagen. I klass 8 blev vi äntligen ihop och när vi kom tillbaka till skolan efter lovet så var kärlek som solen själv, alldeles strålande och varm. Vi älskade varandra och jag ville inte att något skulle hända henne.

    Vi skulle äta lunch den där måndagen första dagen efter lovet . Så vi gick vi till en restaurang vid namn ´´ Love resturant´´, vilket passade oss alldeles perfekt. Vi åt en lax filé med potatis och pratade vilt om allt och alla, men jag minns en händelse väldigt väl när vi partade om oss
    -Jag vill inte att något ska hända dig, sa Melissa
    -Inte jag heller, sa jag
    Vad bra men tänk om något händer då kommer jag ej kunna leva ut dig!, Sa Melissa
    Det är lugnt , det löser sig då!
    Fast vi bara var 15 år gamla kunde vi ha sådana djupa och intensiva diskussioner.
    När vi träffades dagen efter så var Petter, klassens mobbare extra taskig mot alla, han sa ord som ´´ Hora´´, ´´Gå och dö´´, till både mig och Melissa. Jag minns att jag blev ursinnig och vill bara slå ner han men min älskade Melissa stoppade mig då. Lektionerna flög förbi den dagen, jag lyssnade inte på något utan min ögon var på Melissa alla lektioner.
    Vi gick som vanligt tillsammans hem och när jag var hemma hos mig så kommer jag ihåg att jag gick direkt till sängen och somnande. Allt var så jobbigt då, vi hade en massa prov och min livs diamant hade dykt upp från himlen med ett guld budskap, hon var kär i mig!
    En vecka senare, så var inte allt som det skulle vara, Melissa och Petter hade bråkat och till och med slagits, jag gick då till Melissa och frågade henne hur hon mådde då, och hon mådde bra men var ledsen över att hon då hade bråkat med Petter, men det visades att det inte var allt, kriget var ej slut! Petter hade tydligen enligt Melissa då sagt fula ord till henne och hon blev ursinnig och så började det kriget.
    I klassen så var allt normalt den dagen men ej mellan Melissa och Petter . På kvällen samma dag så var det samling på slagsmåls gatan, där man gjorde upp om olika saker, jag hade fått hört minns jag av en kille i 9:an att Melissa och Petter skulle så kallat ´´snacka´´ där. Jag blev genast orolig och jag sprang genast dit, jag minns att en massa människor var där och mörkt var det , alla var nog nästan Petters kompisar, men jag skulle stoppa Melissa då men det var försent, slagsmålet var redan igång, knytnävarna var knutna och slag delades ut till höger och vänster, Melissa fick faktiskt in dom flesta slagen på Petter men då vände allt, hela publiken blev tysta och allt man hörde var ett skrik. Jag har ett minne av att jag knuffade mig fram och såg att Petter hade tagit fram en kniv och huggit Melissa i magen, och hon hade fallit till marken och Petter hade fortsatt att hugga Melissa i magen. Men ingen stoppade han, det var som om dom ej såg samma sak som jag. Jag minns att jag sprang fram och sparkade Petter i magen och att han backade och sprang där ifrån och drog med sig alla andra, det var bara jag kvar, solen hade gått ner och jag hade Melissa, min livs diamant i knäet med en stor blodplätt runt oss, jag vill minns att jag skrek ´´ Vad fan, hjälp mig, hjälp mig någon, någon!´´, men ingen var där och Melissa var död, vad hade egentligen hänt tänkte jag. Melissa var död, jag var helt borta, jag satt helt tyst och tankarna som for genom huvudet den dagen var ´´ Vad ska jag göra nu? Min livs kärlek är död´´. Jag ringde polisen och dom svarade ´´ Sos 112, vad har hänt?´´, jag sa inget och jag la på luren. Jag var helt förstörd, jag kände mig tom, ensam och lämnad. Melissa var död och jag kände mig också död.
    Dagen efter gick jag ej upp, jag tänkte ´´ varför, vad har jag kvar?´´, men jag gick i alla fall upp, fick höra av Melissas kompis Sara att Petter hade blivit gripen av polisen, jag minns att jag bara sa ´´ Okej´´, vad spelade det för roll, hon var ändå död!. Jag gick och la mig igen, men då kunde jag inte sova. För jag hade en dålig känsla i kroppen inte bara för att Melissa var död utan också för att jag mindes hur Melissa hade sagt att ´´ Oavsett vad som händer så ska vi fortsätta leva våra liv och oavsett ifall någon dör eller försvinner så ska vi växa upp och bli stora för varandra skull´´. Jag kunde inte bryta mot hennes önskemål. Så jag fortsatte leva, jag gick upp, gick till skolan och fortsatte leva livet.
    Idag 10 år senare så är jag en lycklig man som insåg vid 15 års ålder att livet tar inte slut förens man själv vill det! Jag fortsatte leva livet och idag har jag en annan underbar fru och två underbara söner. Jag förstod efter den där händelsen att växa upp inte alltid är lätt för mig var det tufft! Jag älskar fortfarande Melissa och vet att hon mår bra uppe i himlen och att hon tittar ner på mig varje morgon och säger´´ Andreas, God morgon´´ och det ger mig extra kraft varje dag!
    Jag tänker tillbaka på den händelsen och tänker det var då insåg meningen med livet, jag blev stor!’

    Mvh\\ Andreas Karlsson

  • jollo10 13 januari 2011

    PUFF

  • Eery 13 januari 2011

    vilken typ av feedback vill du ha? det är dock ont om blåa hav i värmlan=)

  • Eery 13 januari 2011

    vilken typ av feedback vill du ha? det är dock ont om blåa hav i värmland=) tycker att det är en bra berättelse men du borde nog dra ner lite på ordet jag.

  • jollo10 13 januari 2011

    Okej mindre jag men det sla vara i jag form, men vad ska jag elelr vad ska stugan vara någonstans? Jag vill ha, vad tyck ni om novellen, borde jag ändra på, är det rätt tidsperspektiv novellen igenom är det dåtid hela tiden?

  • jollo10 13 januari 2011

    HJÄLP MIG, tips, håller jag mig till tidsperspektivet DÅTID?

    PUUFFFFFFF

    HJÄLP MIG

  • jollo10 13 januari 2011

    PUFF
    HJÄLP MIG

  • Eery 13 januari 2011

    Det vet jag=) men när det blir för mycket av ett ord så ser man bara det till slut. Är superdålig på geografi men Vänern om du vill ha ett stort vatten. Annars kan du ju bara flytta dig en liten bit sydväst till Bohuslän.

  • jollo10 13 januari 2011

    Ok bohuslän, men har du någera tips på vilka ställen jag kan minska ner på ordet ´´ Jag? fort svar önskas då denna ska lämnas in imorgon, ifall du är riktigt snäll skulle du ju kunna ändra jag på några ställen sedan skicka texten till mig så kan jag skriva ut den för vi har både engelska prov tills imorgon och matteprov så vore schysst, säger nu inte att du ska skriva min novell men du knaske kan ändra där du ej tycker det borde stå jag så jag har lite mindre att göra, då är jag skyldig dig en tjänst?

  • jollo10 13 januari 2011

    puff

  • Eery 13 januari 2011

    fuskis{secret} du har fått mail

  • jollo10 13 januari 2011

    Hur vet du det? Ja men vore schysst liksom, tänk vad scysst det vorde då kan du känna oj jag har hjälpt en människa idag liksom plzzz?

  • jollo10 13 januari 2011

    PUFF

  • koke 13 januari 2011

    Jullov och bad ihavet. Skriv sommarlov istället.

  • jrabbelino 13 januari 2011

    undrar vart du spelade minigolf o badade i blå havet på jullovet?hu va kallt!{question}

  • irrevirre 13 januari 2011

    Det jag fann med ett snabbt öga är att du delat på ett par ord som bör vara ett.
    Gyllenblåa och laxfilé.

    Någon mening är väldigt lång. Den som börjar med: I slutet av veckan ......
    Mitt tips är korta ner till meningar ( sätta punkt) och undvik alltför många kommatecken.

    Inte dåligt att författa. Du är duktig:)
    Lycka tll!

  • siggemums 13 januari 2011

    Vad du är duktig!! En jättefin, vacker och sorglig historia.Det är det viktiga att du har en fin historia att berätta. Efter en snabb genomläsning så tycker jag att du håller dig i rätt tisperspektiv. Några småfel hittade jag ...några kanske någon annan redan kommenterat orkade inte läsa alla svar så noga.
    Meningen som börjar...En vecka senare måste du dela upp i flera meningar.

    det var därför jag kände MIG konstigt den där dagen/ ska det vara.

    ...men jag minns en händelse väldigt väl när vi partade om oss/ tycker jag du kan ta bort.

    Vad bra, men tänk om något händer, då kommer jag ej kunna leva ut dig, sa Melissa ska det vara.

    Jag minns att jag blev ursinnig och villE bara slå ner HONOM

    ...där man gjorde upp om olika saker, jag hade fått hört minns jag av en kille i 9:an.... ???Konstigt Kanske ska vara...jag fick höra av en kille i nian att ...

    Ett ord= Diamantvackra (eller vackra som diamanter),laxfilé, guldbudskap eller budskap av guld, slagsmålsgatan.

    förens =förrän/ Sos= SOS

    Lycka till!

  • Tingeling13 13 januari 2011

    Men HALLÅ!!!
    Är det meningen att vi vuxna människor ska göra denna killens skolarbete, skärpning gott folk!
    LITE hjälp ja visst, men att servera alla fel på ett silverfat är väl onödigt, eller??(N)
    Tala i stället om vad han kan tänka på så får han väl leta upp felen själv. Men det är ju försent nu.
    Hade ni velat att era barn fått uppsatser skrivan av vuxna på internet.

    Jag tycker det är en bra story (Y) och som sagt felen har du ju nu fått serverade.
    Åt de lunch på restaurant en skoldag (första måndagen EFTER lovet)? {question}

  • jollo10 13 januari 2011

    TACK SÅ MYCKET FÖR ALL HJÄLP!

  • siggemums 13 januari 2011

    Skrivet av Tingeling13 den 13 jan 2011

    Men HALLÅ!!!
    Är det meningen att vi vuxna människor ska göra denna killens skolarbete, skärpning gott folk!
    LITE hjälp ja visst, men att servera alla fel på ett silverfat är väl onödigt, eller??(N)
    Tala i stället om vad han kan tänka på så får han väl leta upp felen själv. Men det är ju försent nu.
    Hade ni velat att era barn fått uppsatser skrivan av vuxna på internet.

    Jag tycker det är en bra story (Y) och som sagt felen har du ju nu fått serverade.
    Åt de lunch på restaurant en skoldag (första måndagen EFTER lovet)? {question}


    Nej det är klart att vi inte ska göra hans skolarbete! Killen behövde lite hjälp...klart vi ställer upp;) Det viktiga är historien han berättar, tycker jag. Jag tror nog att han lär sig något av att man påpekar vad som är fel. Säg den förälder som inte skulle ge den hjälpen till sina barn om de hade frågat... nu bad han oss istället. Klart att det inte blev så pedagogiskt som om man hade gjort det tillsammans.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.