Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hösten 2010

  • Josses 28 augusti 2010

    Ja, tråkigt nog så kommer den här med storm-steg, vare sig man vill det eller inte:'(
    Funderar på hur långt den har kommit uti detta avlånga och härliga land?
    Har du börjat höst-städa ute i trädgården eller är du som jag,
    väntar ini det längsta så att det nästan är frost ute innan du städar bort blommor och vintrar upp?

    I år tänkte jag vara tidig med blomstädet så idag har flera blomlådor hamnat på komposten.
    Har varit dålig på att vattna några av dem (de hänger under tak)
    så för att slippa se eländet så åkte de idag.

  • Josses 28 augusti 2010

    Är ett härligt sensommar- / höstväder idag så det är skönt att vara ute.
    Många mornar när jag är på väg till jobbet de sista två veckorna är det bara 6-7 + ute och
    det är så härlig frisk luft att andas.

  • 123Linnea 28 augusti 2010

    Det känns ganska höstigt, men det är inte riktigt dags att höststäda här, vid Vänerns strand. Våra perenner fortsätter att blomma. Men nu får man ju börja plocka fallfrukt och det är ju oxå städning.

  • sju 28 augusti 2010

    Jag tänkte precis på hur hösten är här. Ute är det mulet, ganska kyligt och redan riktigt mörkt fast klockan bara är strax efter fem på eftermiddagen. Hoppas att det inte börjar regna lagom tills jag ska ner på stan och matfestivala bara.

  • 123Linnea 28 augusti 2010

    mörkt? det är nog bara regnmolnen - här åskade det nyss

  • chrisq 28 augusti 2010

    (L) här dröjer det nog ett tag idag har vi haft jätte varmt o sol den mesta tiden men visst märks det på kvällarna men det gillar jag så man kan tända upp alla lyktor hihi

  • sju 28 augusti 2010

    Jo, det är nog bara regnmolnen. Nu regnar och åskar det.

  • The_mama97mia 28 augusti 2010

    Städa??? I trädgården?
    {curl-lip}

  • Ann_i_Fyras 28 augusti 2010

    Jag blev så less på att se alla gamla sommarblommor. :( Så jag städade bort dem i veckan. Köpte några höstblommor som kunde stå ute till och med om det skulle bli frost. (Ja - det kan säkert låta konstigt för er i södra Sverige. Men här i Jämtland är nog inte nattfrosten långt bort.) Och gissa? Det blev så fint med lite fräsch blommor. Fråga mej inte vad det är för ena. En tror jag en heter Dekorationskål. Sen är det några till. Men fint blev det.
    Men jag kan ändå tycka att hösten är lite småmysig. Man får göra härliga grytor och gratänger. Man slipper stå ute i regn och rusk {dont-know} och grilla. Mustiga härliga viner till. Lite ljus. Sen är det mer legalt att vara inne. På sommaren är man nästa tvungen att vara ute. Bara för att ta vara på sommaren.
    Så nu ser jag framemot en härlig höst.
    Med vänlig hälsningar Ann i Fyrås, Jämtland.

  • amoz 28 augusti 2010

    Ja, det märks att vi lever i ett avlångt land då vi pratar om hur långt hösten kommit. Här nere är ddet mycket kvar av sommarens blommor ännu även om det är lite kallare nu.

  • Josses 28 augusti 2010

    Att få tända ljus på kvällen och ha det lite mysigt är ju en del av höstcharmen.
    Här börjar det skymma runt halv nio på kvällen.

  • FruAst 29 augusti 2010

    Regnet har ju förstört en del blommor så de är redan på komposten. Jag plockar lite vartefter.

  • charlottat 29 augusti 2010

    efter allt regnande känns det som att jag är långt ifrån färdig med sommaren, har knappt varit nån sommar på över en månad :( men det är väl bara att acceptera att det här var vad vi fick i år och börja längta efter nästa, eller som i mitt fall Thailandsresan som kommer i början av nästa år. Tur att vi har den att se fram emot efter den här sommaren..

  • Josses 29 augusti 2010

    Skrivet av mama97mia den 28 aug 2010

    Städa??? I trädgården?
    {curl-lip}
    Höststäda måste jag även göra inne i huset, snart ryms vi inte bland alla dammråttor och kartonger. :s
    Håller på att tömma makens morbrors lägenhet. Han dog härom veckan och vi kan ju inte ha lägenheten kvar så länge till och det var en samlargubbe uti fingerspetsen:DD, inget fick kastas medans han levde, det kunde ju vara någon som behövde något oavsett om det var helt eller trasigt... Tack och lov för alla höst-loppisar vi kan fara till och sälja bort det som var riktigt men som vi inte behöver.:)

  • Amika 29 augusti 2010

    Här börjar nu träden skifta lite smått, man ser mer och mer gula löv i alla björkar och aroniabusken på baksidan har klasar med röda löv. Härom kvällen när jag var ute med hundarna, var det bara 4 grader. Hög och klar luft, äntligen kan man andas igen.
    Och jag tänker då inte klaga på sommaren som varit, vi hade 6 veckor utan så mycket som en regndroppe med tropisk värme. :)
    Jag älskar hösten och hoppas vi får en lång en. Helst en som sträcker sig ända till våren i mars... :)
    För vinter... Näe, det längtar jag verkligen inte till efter den varga vinter vi hade nu senast med så mycket snö att vi inte ens såg ut genom fönstrena...

  • Josses 29 augusti 2010

    Nu är sommaren verkligen över här...
    Maken och barnen hjälpes åt att ta bort både poolen och studsmattan idag.
    Nu ser man gräsmattan igen.:)

  • Josses 1 september 2010

    Nu är sommaren ÖVER!
    1 september idag, solen skiner men det är inte speciellt varmt ute.
    Det är bara solen som är varm men skön luft är det.
    Stod utanför vår skola och räknade "cykelhjälmar" på uppdrag av NFT.
    Har gjort det ganska många år nu. Väldigt många barn använder faktiskt hjälmen när de cyklar.
    Pojkarna har varit bäst på att använda den nästan varje år.

  • boz1965 1 september 2010

    Skrivet av mama97mia den 28 aug 2010

    Städa??? I trädgården?
    {curl-lip}


    Bara att låta löven ligga kvar så blåser de in till grannen så småningom. {vampire}

  • Josses 1 september 2010

    Skrivet av boz1965 den 1 sep 2010

    Skrivet av mama97mia den 28 aug 2010

    Städa??? I trädgården?
    {curl-lip}


    Bara att låta löven ligga kvar så blåser de in till grannen så småningom. {vampire}
    (Y)

  • amoz 1 september 2010

    Igår var Karlshamn varmast i landet med runt 20 grader och även idag har teperaturen ligger runt de 20. Fast på morgonen var det bara 5 grader minsann. Men än har inte strumpor åkt på utan det är sandaler som gäller ännu.
    Det finns ett fint och bra ordspråk som lyder: Man ska frysa ut sommaren och svettas in den!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.