Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hösten 2010

  • Amika 1 september 2010

    *ler* Ja du har så rätt så amoz. Min mormor sa också alltid man ska svettas in sommaren och frysa in vintern, för att härda kroppen. :)

    Här är det höst. Man ser nu på de flesta träden att de börjar skifta lite smått i färgerna.
    Ikväll när jag gick med hundarna så hade jag en välbehövlig sjal om halsen och andedräkten ångade ut genom munnen. Stjärnklart var det också. :)

    Skördar som bäst squash, gurka, äpplen och plommon nu. :) Mycket mumsigt blir det. :)

  • amoz 1 september 2010

    Visst är det ett spännande land vi bor i? Just detta att det skiljer så mycket i väder och hur naturen ändrar sig olika fort i vårt avlånga land.
    Får vi bara en klar och frisk höst, så gillar jag oxå den årstiden. Men ofta är den grå, regnig och blåsig här nere, och det är inte alls skönt.
    Idag då jag gick till jobbet inne i stan, så höll de "nya" svalorna på som tokiga i luften. De flög runt runt och kvittrade samtidigt. Jag tror de gör sig redo för flytten söderöver, tyvärr.

  • Josses 23 september 2010

    Puffar upp denna tråd lite.
    Hur set det ut i vårt avlånga land så här tre veckor in i höstmånaden?

    "Brinner det" ute bland era träd och buskar och skogsområden?

    Härliga färger är det ute nu.

    Här har björkarna börjat skifta färg och många löv börjar falla till marken
    men det är en härlig luft ute, klar och frisk.

    Höstsolen är ju så härlig att vara ute i.

  • 123Linnea 23 september 2010

    Än är det inte så mycket höstfärger här - bara här och där. Lite blad faller också - men ingen mängd. Morgnarna är lite kyliga men ännu ingen frost. Eftermiddagarna är ljumma och inga handskar behövs när man cyklar.
    I morgon ska vi ut med jobbet o mysa i skogen. Lite pinnbröd över glöden och lite kojbygge på slanor och ris från nyligen gallrad skog. Kommer väl hem o luktar eld. Myggorna är superaktiva än - så jag får väl springa mycket eller använda myggstift...

  • amoz 23 september 2010

    Lite kyligare morgon och kväll, men på dagarna har vi runt 15-17 plusgrader. Lite löv börja falla på främst björkar men ännu inga höstfärger att tala om. Sommarblommorna blommar fortfarande för fullt i rabatterna.

  • Roggan 23 september 2010

    Här i Skåne har vi känt av hösten också, men idag var det 20 grader varmt. Jag vägrar ta bort sommarblommorna innan de frusit. Det börjar snart bli dags att plocka de första fikonen på balkongen. De sista tomaterna på balkongen plockade jag ifjol i december. Hoppas det går i år också. Äppelträden dignar av frukt och man blir nästan sugen på att gå ut någon kväll och palla lite. {laugh}
    Något träd har jag sett med lite gulnande blad, men det är grönt nästan överallt. Jag flyttade till Skåne för två år sen. Den hösten var det underbart väder. Satt på en uteservering på Lilla torg i Malmö den 23:e oktober och käkade lunch. Då var det 21 grader varmt.

  • Josses 28 september 2010

    Här har vi haft var annan dags-väder!
    Regn ena dagen och strålande sol andra dagen.
    Idag har det varit strålande sol och klarblå himmel
    hela dagen men imorse var det -1' kl 07.30.
    Satt på lekstugebron och drack kaffe både på förmiddagen
    efter hundpromenaden och eftermiddagen när yngsta dottern kom hem.
    Igår morse hade vi -2' kl 06.30. Fick skrapa bilrutan.

  • Josses 1 oktober 2010

    1 oktober idag, grått och dimmigt ute, bara någon +grad.
    Nu är det då riktigt höst ute. {curl-lip}
    Löven faller sakta till marken och snart är det dax för
    krattan att åka fram.
    Hoppas solen vill komma fram snart.
    Yngsta dottern frågad igår till middagen när det skulle bli vinter
    och snön skulle komma...
    Får hoppas det tar någon månad till iallafall.
    Men sonen är född i slutet av oktober och nästan varje år har det snöat lite grann
    dagarna runt hans födelsedag, undra hur det blir i år. {call-me}

  • WiolaH 1 oktober 2010

    "Bara att låta löven ligga kvar så blåser de in till grannen så småningom. {vampire}"



    Ja man ska tänka på smådjuren (igelkottar, sorkar och kaniner), de behöver något att "bädda" med i vinter....(A)

  • 123Linnea 1 oktober 2010

    Frost i går natt

    Sonen barfota o i t-shirt på trappan samma eftermiddag.

    Från vinter till sommar på en och samma dag.

    Vad klär man på de små liven egentligen??

  • Josses 1 oktober 2010

    Skrivet av WiolaH den 1 okt 2010







    "Bara att låta löven ligga kvar så blåser de in till grannen så småningom. {vampire}"



    Ja man ska tänka på smådjuren (igelkottar, sorkar och kaniner), de behöver något att "bädda" med i vinter....(A)



    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.