Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hud

  • jollo10 25 juni 2012

    oK, MER TIPS? Alla tips oavsett sort är välkomna som ger bättre hy!

  • husmusen88 26 juni 2012

    Ja alltså det beror ju på hur mycket du vill göra själv?
    Finns massor med hemmatips, tex vanlig honung (ej flytande) är bakteriedödande, att göra honungsmask är toppen för min hy iaf.
    Groblad som redan nämnts är oxå bra. Tea-tree olja kan du köpa och göra hudvätten av , det är antiseptiskt och antiinflammatoriskt.

    Kom bara ihåg att tvätta för mycket kan leda till värre akne, tex produkter som innehåller acylsalicylsyra är katastrof för en del människor, men funkar för andra.

  • jollo10 26 juni 2012

    Ja, jag har flytande honung hemma, borde inte det funka?

    Tips på någon ansiktsmask då? Har hört att jordgubbarä r bra för fet hy?

  • jollo10 28 juni 2012

    Är det någon som vet om man kan äta VITAMIN B5 samtidigt som TETRALYSAL?

  • husmusen88 28 juni 2012

    Näe flytande honung är värdelöst, bara flytande socker. Den är för upphettad och förstörd.

    Ansiktsmasker finns det massor av, tex ta bara vanlig honung och kladda på ansiktet, låt sitta 10-15 minuter iaf innan du sköljer av med ljummet vatten. Badda ansiktet sen, inte gnugga.
    Eller gör en honungsskrubb med honung, citron och havregryn, kan även användas som mask. Avokadomask/skrubb gör du på samma sätt.
    Tea-tree olja droppar du tex ut i vatten och tvättar ansiktet med på morgonen.

    Jordgubbar är bra för hyn (om man inte är allergisk), men jag föredrar att äta dem(A)

    Kolla på fass. http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19690829000039
    Angående Tetralysal så står det:
    Följande läkemedel bör tas med minst 3 timmars mellanrum i kombination med Tetralysal:
    - järntabletter
    - kalcium
    - zink

    Vitamin b5 är en myt, det finns inga korrekta läkarstudier som visar att det har något som helst effekt på akne. Men det är ofarligt att kombinera med tetralysal vad jag vet.

  • brita01stina 28 juni 2012

    Kan inte förstå varför du inte prova groddblad. Helt gratis. O funkar... du måste ju bara prova istället för att använda kemikalier.

  • jollo10 28 juni 2012

    Kan man kombinera tetratysal och vitamin b5?

  • jollo10 1 juli 2012

    Puff

  • redd 1 juli 2012

    Inget tips om läkemedel men bastu är ett bra tips.

    Som jag lärt mig det är målet att svettas mycket och länge. Och så här har jag lärt mig basta.
    1. Tvätta dig med tvål och vatten.
    2. In i värmen, sitt där det är som varmast (höst upp) tills du börjar svettas. "Smeta ut" svetten (aktiverar svettkörtlarna där du inte börjat svettas ännu). Efter ett par minuter hoppar du ner en våning, målet är som sagt att svettas mycket och länge.
    3. När du inte orkar mer eller börjar få huvudvärk, Ut och dusha kallt.

    Rent krast handlar det om att när man svettas öppnar sig porrerna spolar ut smuts osv. som kan skapa infektioner, sedan använder kroppen sitt talg (fett) för att mjuka upp huden igen efter värmen.
    Den kalla dushen stänger porrerna igen.

    Efter första 2-3gångerna blir acnen värre eftersom man sätter fart på talgproduktionen men efter det blir det bättre och bättre eftersom man omsätter talget och rengör porrerna på djupet..

    Skulle gissa att man behöver basta 2-3ggr per vecka för bästa effekt..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.