Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur JÄVLA...

  • boz1965 4 juli 2010

    ...aningslös och KORKAD får man bli? Ursäkta svordomen, men den kom från hjärtat. Att lämna hunden i bilen en het sommardag borde vara belagt med ett lika grymt straff. Jag tänker på plåtskjulet i filmen "Bron Över Floden Kwai" - DET borde de förb... (nu svor jag nästan igen) djurplågarna få känna på.

    http://www.expressen.se/Nyheter/1.2051942/hund-dog-i-het-bil

  • chrisq 4 juli 2010

    :'( jag håller med det är inte klokt hur djävla dumma folk är tänker på vår egen hund vi lämnar han hellre hemma svalt o gott om vi ska något 4-5 timmar fy fan stackars vovve dom borde skämmas (N):'(stackars vovve mår dåligt nu:'(

  • Amika 4 juli 2010

    En JÄTTEBRA tråd!
    Det här är SÅ viktigt!!

    Det är så otroligt många som låter sina hundar vänta i bilen med orden: Ja men jag har dragit ner alla fönster och jag har ställt bilen i skuggan...

    Jag var in på brukshundsklubbens hemsida och tog fram den här tabellen som visar hur varmt det faktiskt blir i en bil...

    FAKTA Tempratur inuti bilen
    Tidpunkt Ute Temp. Väder Bil Temp.
    08.30 +14 Skugga +19
    09.30 +18 Skugga +38
    10.30 +20 Blandat +47
    11.00 +20 Sol +58
    12.00 +23 Sol +62
    13.30 +22 Sol +85

    Det här har de ju förstås gjort utförliga tester på.

    Sen skriver de så här:
    Hunden svettas inte som människan
    Hunden svettas inte genom huden som vi människor gör. Hunden svettas bara genom tassar och mun. Av den anledningen är de mycket känsliga för värme och överhettning.
    Hunden blir varm, den börjar flåsa och efter en kort stund blir hunden stressad, temperaturen stiger och hunden får en cirkulationskollaps vilket innebär att vissa organ slutar att fungera. Hunden kan då komma i chock och dö om den inte omedelbart kommer under veterinärvård.
    Om man ser att hunden är lättare medtagen kan man kyla den med vatten, blöta handdukar eller ett bad i närmaste vattendrag.
    Skulle hunden vara okontaktbar ska man så snabbt som möjligt, efter att först ha kylt ner hunden, bege sig till veterinär.

    Brottsbalken ger stöd att rädda het hund!
    Vad kan man då själv göra om man upptäcker att en hund, annat djur eller kanske ett barn, mår dåligt i en instängd bil?
    Svenska Kennelklubben (SKK) rekommenderar att först och främst alltid kontakta polisen, är faran större än så bör man se till att man har ett vittne som också kan bekräfta att djuret eller barnet är i fara.
    Då kan man handla i nöd (Brottsbalken 24:4) och slå sönder bilrutan, öppna dörren och få ut djuret eller barnet så snabbt som möjligt.

    Så om ni ser något... Gör något åt det... Rädda våra små fyrbenta vänner.

  • redd 5 juli 2010

    Ett tips, ha med ett par gammla uttvättatade ljusa lakan och lägg över UTSIDAN av fönster (kläm fast i dörrarna.) så kommer inte så mycket värme in i bilen (eller snarare ljus som omvandlas till värme

    Fick ha en hund i bilen under strålande sol och 25grader, efter en timma var det inte varmare än ca35grader genom att täcka fönster och ha ett fönster på skuggsidan på glänt.. Hundstackaren har det värre på dagarna i den värmeböljan vi har nu..

    (vi pinnade fram och tillbaka var 15min i början men konstaterade ett det inte behövdes så blev längre och längre mellan promenaderna)

  • robzon 5 juli 2010

    har komponerat i hop ett skynke/duk jag har i skuffen i bilen hänger på ryggstödens rygg med fickor i lagom storlekar så jag kan stoppa dit kylkampar och så har jag ett bagage krok så jag kan ha den öppen samt en 12 volts fläkt och ljust skynke över rutorna.. även öppna sidorutor ....detta samt flitig till tillsyn utövar jag... mycket man fixar till sina små vänner

  • Okänd 5 juli 2010

    Hur många är det som vet om att hunden svettas genom trampdynorna? Se till att hunden har svalt om fötterna!

  • VonNeimann 5 juli 2010

    Skrivet av robzon den 5 jul 2010

    har komponerat i hop ett skynke/duk jag har i skuffen i bilen hänger på ryggstödens rygg med fickor i lagom storlekar så jag kan stoppa dit kylkampar och så har jag ett bagage krok så jag kan ha den öppen samt en 12 volts fläkt och ljust skynke över rutorna.. även öppna sidorutor ....detta samt flitig till tillsyn utövar jag... mycket man fixar till sina små vänner


    Man ska inte lämna hunden i bilen en varm sommardag - PUNKT!

  • boz1965 5 juli 2010

    Håller till 110% med föregående talare.

    Det borde f-n vara nån form av "körkort" för att få tillstånd att skaffa hund, katt eller annat husdjur. T.ex. att man ska genomgå och klara en grundkurs i hur man på bästa sätt sköter om det djur man har tänkt söka licens att få skaffa. Licens ska beviljas endast om man klarar att få godkänt på ett slutprov.

    Som djurägare måste man vara medveten om att det är en tänkande, kännande varelse man väljer att ta hand om.

  • jimboz 5 juli 2010

    Jag har inget djur men haft katter och är hundvakt emellanåt ..Skulle aldrig lämna mitt djur i en varm bil oavsett specialinsatta handdukar och fans moster...Ska jag ut och vet om att det tar en stund så skaffar man en hundvakt,barnvakt,kattvakt eller vad det är för varelse man besitter. Att lämna någon i en varm bil är brist på kärlek till individen och känns nästan barbariskt..
    En del tänker så här att jag står i skuggan och jag är bara borta en stund, solen som alla vet rör sig under dagen och kan mycket väl byta plats med skuggan...

  • LEDIVO 5 juli 2010

    Så ansvarslöst! Jag blir så grrrrr(N):'(

  • boz1965 5 juli 2010

    Skrivet av KAROLO den 5 jul 2010

    Så ansvarslöst! Jag blir så grrrrr(N):'(


    Ja, och det är bara förnamnet.

    Precis som Jimboz skriver så skaffar man "barnvakt" åt sitt djur, man lämnar det INTE i bilen oavsett om man "tittar till det då och då", hänger lakan och allsköns skit på bilen eller vad man nu gör. Har man inte mer kärlek till djuret än så, så ska man allvarligt överväga att hitta ett nytt hem åt detsamma för då är man inte lämplig som djurägare.

  • siggemums 5 juli 2010

    Skrivet av redd den 5 jul 2010

    Fick ha en hund i bilen under strålande sol och 25grader, efter en timma var det inte varmare än ca35grader genom att täcka fönster och ha ett fönster på skuggsidan på glänt..


    35 grader är väldigt varmt ! Inte kan du mena att det var ok för din hund att ligga i den värmen?

  • Mistys 6 juli 2010

    En hund lämnades utan för mitt arbete på en parkering en gång. Vi ringde polisen efter tips från andra. Polisen kom direkt och slog sönder rutan trots att ägaren totalt var borta 5 minuter. Blev dyra 5 minuter för bilägaren samt skrämmande minutrar för hunden.

    Har också varit med om ( faktiskt tre ggr ) att man lämnat barn i bilen på samma sätt. Dom gångerna ringde vi också polisen som fick komma barnen till undsättning.

  • boz1965 6 juli 2010

    Skrivet av Misty09 den 6 jul 2010

    En hund lämnades utan för mitt arbete på en parkering en gång. Vi ringde polisen efter tips från andra. Polisen kom direkt och slog sönder rutan trots att ägaren totalt var borta 5 minuter. Blev dyra 5 minuter för bilägaren samt skrämmande minutrar för hunden.

    Har också varit med om ( faktiskt tre ggr ) att man lämnat barn i bilen på samma sätt. Dom gångerna ringde vi också polisen som fick komma barnen till undsättning.


    Ja, alltså... Man kan ju börja undra hur personerna i fråga tänker - om dom ALLS tänker när de gör nåt sånt. Det går inte att tänka "jag ska bara..." iaf INTE när det råder högsommarvärme. Barnen tar man med sig in i butiken oavsett om de blir jobbiga när man går förbi godis- eller leksaksavdelningen. Husdjur får man av naturliga skäl inte ta med in i butiken, så dem kör man antingen hem med och lämnar av till en familjemedlem/djurvakt först eller låter bli att handla.

  • boz1965 6 juli 2010

    Läs detta:

    http://www.expressen.se/husdjur/1.2053121/livsfarligt-lamna-hund-i-varm-bil

  • sikaal 6 juli 2010

    Vi är hundvakter nu, dottern med fam. är på semester. Det är inte rättvist, oavsett väder, att hundar måste ligga i bil timmevis. De får dessutom inte gå med överallt, de skall inte behöva stanna i hotellrum eller bli bundna vid någon stolpe/träd när familjen roar sig! Har man skaffat djur måste man veta att man har en "baby" i 12-15 år!

  • lunkentus 6 juli 2010

    Skrivet av Misty09 den 6 jul 2010

    En hund lämnades utan för mitt arbete på en parkering en gång. Vi ringde polisen efter tips från andra. Polisen kom direkt och slog sönder rutan trots att ägaren totalt var borta 5 minuter. Blev dyra 5 minuter för bilägaren samt skrämmande minutrar för hunden.

    Har också varit med om ( faktiskt tre ggr ) att man lämnat barn i bilen på samma sätt. Dom gångerna ringde vi också polisen som fick komma barnen till undsättning.


    (Y)(Y)(Y)

  • littlejohn 6 juli 2010

    Förstår inte hur folk tänker när de låter hunden vara kvar i bilen varma dagar. Vi har satt Solar Plexus för våra rutor, därför att även vid färd ta bort direkt sol. Alla vet att det är varmt när solen ligger på även om man har AC. Jag blir så himla arg var gång jag läser eller hör talas om kvarlämnade djur eller barn i bil. Kan inte djuret, barnet vara själv, STANNA HEMMA!!

  • boz1965 10 juli 2010

    http://www.aftonbladet.se/sommarisverige/article7444685.ab

  • Mistys 10 juli 2010

    Taget ur Aftonbladet ""Om man ser en hund som är inlåst i en bil tycker Rosenberg att man ska agera.
    – Om det är på ett köpcenter kan man ropa ut bilen, funkar inte det får man skaffa ett vittne och sen slå in en bilruta, säger Rosenberg""

    Ok visste inte att man fick slå sönder rutan själv utan att åka dit för egenmäktigt förfarande, vi ringde ju polisen. Men nu vet man till nästa gång........för nästa gång kommer tro mig....:(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.