Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur kan man spara chilifrukter?

  • littlejohn 19 juli 2010

    Köpte en chiliplanta i våras, nu är det ett träd på över en meter. Ger väldigt god skörd, jag hinner inte med. Hur kan man spara dem? Har provat att frysa hela som de är, men det blev inte bra. Förslag mottages tacksamt.

  • asasto 19 juli 2010

    Det är lite olika på olika sorter men man kan torka de flesta sorter + jag brukar frysa men jag brukar rensa bort frön och skaft och så hackar jag dem medans de är frysta och använder i grytor, köttfärssås och liknande under vintern de funkar väldigt bra till det och jag gillar de frysta bättre än de torkade i maten.

    +Lägger man dem i en burk i kylskåpet så håller de ju flera veckor.

  • Ulrika91 19 juli 2010

    Jag har ingen planta hemma utan jag köper mina chilifrukter i affären. De som jag inte hinner använda torkar jag. Har chilifrukten en liten böj överst på "grenen" kan man hänga upp dom i kryddskåpet tills de är spröda och helt torra. De som ser bruna och fula ut är dåliga och slängs. Sedan lägger jag dom i en stor glasburk. Därefter har du torkad chili för alla tillfällen. Köp en söt liten burk och du har en perfekt gå-bort present, eller krossa i morteln och använd som chilipulver i matlagning. Eller gör en god sambal oelek! lycka till

  • jimboz 19 juli 2010

    Du kan också prova att lägga in dom i en lag..Jag har köpt små röda pepparfrukter i en burk som innehåller en lag i en asiatisk butik....

    Du kan söka här på MK eller Googla här har du en inläggning.
    Inlagd chili

  • The_mama97mia 19 juli 2010

    Jag skulle föreslå att skiva o lägga in i en god olja bara.

  • jimboz 19 juli 2010

    Den här sidan kanske är intressant !

    http://www.chilihead.se/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=36

    Jonas Borssén är ju känd som en riktig Chili snubbe men tyvärr så ser hans hemsida ut som den kommer från ett dagis..

    http://www.borssen.com/index2.asp

  • littlejohn 19 juli 2010

    Tack snälla ni för alla tips. Jag ska prova med allt, jag har så mycket frukter att jag skulle kunna stå på torget och sälja. Kunde inte i min vildaste fantasi tro att en enda planta kunde ge så mycket och det fortsätter att blomma och växa.

  • asasto 19 juli 2010

    Jag har 14 chiliplantor i stora krukor (olika sorter väl anpassade för odling i nordiskt klimat) och jag har inga problem med att använda upp frukterna, jag ger lite till mina föräldrar men annars äter jag upp det mesta under året, jag köper aldrig chilifrukterna i matbutiken ofta är de så mesiga och smaklösa. Älskar man mat med hetta går chilin åt.

  • Ulrika91 19 juli 2010

    Se det som en bra sak. Och varför inte, kolla om någon som säljer grönsaker på något torg nära dig vill sälja några av dina chilifrukter?

  • boz1965 19 juli 2010

    Torka dem.
    Eller lägg dem i en fin olivolja att ha till salladen.

  • charlottat 19 juli 2010

    hmm, jag måste nog odla chilifrukter nästa år.. {eat} vilka sorter rekommenderar du asasto?

  • asasto 19 juli 2010

    Jag gillar medelstarka sorter med hyfsat kort utvecklingstid. De jag gillar och som brukar funka hos mig är Alban (=Albansk chili), Sarit Gat, Hot Portugal, Espelette, Aji Blanco Cristal. Jag brukar shoppa det mesta i grönsaksväg hos Runåbergs fröer.

  • boz1965 19 juli 2010

    Lite kul info om chilipeppar. De säljer också fröer till lite ovanliga och udda sorter.

    http://www.chilepepperinstitute.org/

  • jimboz 19 juli 2010

    Synd att man inte tänkte på det denna sommar för man vet ju aldrig när vi får sånt nobelt väder nästa gång. Jag kanske investerar i en buske nästa år istället för fröer. Något dyrare men enklare för mig..

    Då ska det vara något riktigt starkt för annars är det inte Chili...Kan tänka mig 7-10 på Richterskalan eller som man säger på Chilispråket 20000-30000 Scoville.

  • boz1965 19 juli 2010

    Skrivet av jimboz den 19 jul 2010

    ...Då ska det vara något riktigt starkt för annars är det inte Chili...Kan tänka mig 7-10 på Richterskalan .


    Eller Scovilleskalan där vanlig paprika har 0 på skalan och orange habanero har 210.000. o_O

    http://www.chilepepperinstitute.org/files/tiny_mce/file_manager/educ_info/ChileHeat.pdf

    Är den inte potentiellt dödlig och maten kräver ett sexpack Corona per tugga så är det inte chili - eller??? :DD

  • boz1965 19 juli 2010

    Lite onödigt vetande om chili:

    Den hittills hetaste uppmätta
    pepparn, är Red Savina™ som
    ägs av Frank Garcia, GNS Spices.
    Red Savina är noterad som den
    hetaste (577.000) pepparn, i Guiness rekordbok.

    Men nu påstår sig forskare i Indien
    ha fått fram en chile av släktet
    Capsicum frutescens, med namnet
    'Naga Jolokia' och påstås mätts
    till hela 855.000 Scoville.
    Detta har ej ännu verifierats.

  • kekke46 20 juli 2010

    Detta är det smidigaste och snabbaste sättet att torka sin chili.

    Sätt ugn på 50-70 grader, lägg dina chilis utspritt på en plåt eller galler, och kör i 5-8 timmar. När du har tagit ut dina chilis så kan de fortfarande vara lite sega, men låt dem ligga framme över natten,så brukar dom vara genom torra till morgonen. Värt att tänka på är att har man dem på en plåt i ugnen så kan det vara bra att vända på dom med några timmars mellanrumm.

    Jag brukar förvara mina torkade chilis i glasburk. Ska snart skörda mina chilin som står på alltan det kommer en hel massa frukter. Lycka Till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.