Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur mogna gröna tomater

  • K-kristina 19 september 2008

    Har nån något bra tips hur man mognar gröna tomater?
    jag har fått mycket tomater men här i norr hinner en massa ej mogna så jag har varit tvungen ta av dom från plantorna innan de frös.
    Mitt problem är att ssk de större blir som alldeles skrumpna rynkiga i skalet när de mognar. Kan man göra på något speciellt sätt förutom att ha dem i ljuset?
    Hoppas på snabba svar

  • K-kristina 19 september 2008

    Ingen som odlar tomater i matklubben?

  • irrevirre 19 september 2008

    Jag har inte någon aning egentligen men läste detta:

    Om inte dina egenhändigt odlade tomater hinner bli röda så kan du linda in var och en i en bit toapapper och lägga dom tätt i en glasburk. Förvara burken mörkt i skafferiet så mognar dom i alla fall och blir röda.

    Tja, det var vad jag fann ..... hoppas det funkar:-)

  • annelieberggren 19 september 2008

    Jag brukar bara lägga dom på fönsterbänken, eller ta loss hela klasen och hänga i fönstret, då mognar dom. blir kanske inte lika god som om dom fått mogna i växthus solen...

  • Kicki8 19 september 2008

    Inget bra tomatår här uppe i norr :( .
    Jag brukar ta in hela klasen och lägga i en skål eller korg då mognar de i sin egen takt.
    De minsta tomaterna brukar oftast ej mogna utan skumpna bort, i år verkar de göra det mer än tidigare..
    Släng alla som verkar mögla direkt.
    Även om jag tar in alla samtidigt så brukar det mogna eftersom och i fjol hade jag "egna" tomater ända in i dec.
    Lycka till

  • monac 19 september 2008

    gör som annelie skrev....lägg/häng dem i fönstret.
    Gröna tomater kan man även göra chutney på:)

  • Annras 19 september 2008

    Sylta tomaterna! Det är ett av de godaste tillbehören till en köttmiddag, syltade gröna tomater. :D

  • flabban 19 september 2008

    Jag la min omogna tomater i en bunke i garderoben. Alltså varm och mörkt och där mognade dom. Har du mycket så lägg en del i fönstret och en del i garderoben, så ser du vilket som funkar bäst för dig.

  • koccken1 19 september 2008

    Skrivet av K-kristina den 19 sep 2008

    Har nån något bra tips hur man mognar gröna tomater?
    jag har fått mycket tomater men här i norr hinner en massa ej mogna så jag har varit tvungen ta av dom från plantorna innan de frös.
    Mitt problem är att ssk de större blir som alldeles skrumpna rynkiga i skalet när de mognar. Kan man göra på något speciellt sätt förutom att ha dem i ljuset?
    Hoppas på snabba svar

  • boz1965 19 september 2008

    Det brukar funka att lägga dem i en tät plastpåse tillsammans med en banan. Bananen avger gaser som påskyndar mognaden av tomaterna. Brukar funka för mig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.